Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ervaring met vervangen voorblad?

ron241982
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2020 16:44

ron241982 29 mei 2020 17:07

Beste medeforum leden,
Na veel tijd de diverse verhalen te hebben gelezen en de vele ellende van het Corona virus hebben mijn vriendin en ik ook een nieuwe hobby ontdekt: Het wielrennen, en dit bevalt opperbest!

We maken al vele ritten (60/70km) en gelukkig zit het weer ook een beetje mee.
Maar graag zou ik ook gebruik willen maken van jullie ervaring over bepaalde onderdelen.
De laatste tijd geeft mijn vriendin aan dat het bijhouden steeds lastig wordt, ze trapt enorm veel maar de snelheids beleving ten opzichte van mij is lastiger.
Toen zij op mij fiets heeft gereden gaf ze aan dat deze veel sneller ging en toen ben ik verder gaan uitzoeken:

Ik heb Shimano tourney crankstel met dubbel kettingblad 50/34
Mijn vriendin heeft een shimano tourney crankstel met enkel ketting blad40.

Nou is mijn idee om het enkel ketting blad van mijn vriendin te wijzigen naar 50 tanden.
Is de overgang van 40 naar 50 tanden niet te zwaar en moet ik misschien naar 46 tanden?

Ik zat zelf te denken om een nieuw ketting blad te bestellen, nieuwe ketting en kettingpons voor deze klus maar ik heb voor de zekerheid wat ervaringstips nodig van deskundigen en zijn de aansluitingen standaard of moet ik ergens rekening mee houden!
Mijn vriendin de conditie is top maar zij moet meer trappen om samen te fietsen.


Zeer bedankt voor jullie reacties, dit wordt zeer gewaardeerd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 mei 2020 17:38

Speel eens met de ritzelrechner om te bepalen wat het voorblad doet en hoe het aansluit bij jullie snelheid. Je moet dan ook de tandwieltjes achter meenemen in de vergelijking,

Met wat je nu hebt losgeschroeft, vervang je het hele crankstel, maar kun je bij die Tourney ook niet alleen het tandwiel/kettingblad losschroeven?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mei 2020 18:24

Voor al het normale fietsen is een 40 blad echt groot genoeg. Of jullie moeten regelmatig 40 km/u gaan fietsen. Ik zou even uitsluiten dat er niet nog een ander probleem is. Heb jij wel eens op haar fiets gefietst? Loopt er niks aan?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

ron241982
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2020 16:44

ron241982 29 mei 2020 18:51

Hoi,

Wij fietsen gemiddeld 30/35km/h. Niet boven de 40 in ieder geval.
Ik zal inderdaad even fietsen met haar fiets,

Hierbij nog enkele foto van het voorblad.
Ik krijg deze er met geen mogelijkheid af, ik zie ook nergens een palletje zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mei 2020 19:06

ron241982 schreef: 29 mei 2020 18:51 Hoi,

Wij fietsen gemiddeld 30/35km/h. Niet boven de 40 in ieder geval.
Ik zal inderdaad even fietsen met haar fiets,

Hierbij nog enkele foto van het voorblad.
Ik krijg deze er met geen mogelijkheid af, ik zie ook nergens een palletje zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lijkt wel of hij vast gelast zit.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 mei 2020 19:36

Je hebt een cranktrekker nodig, dan heb je de crank eraf.
Vervolgens zit aan de achterzijde met een gekartelde ring het blad vast lijkt het.
Die krijg je los met een nieuwere soort bottom bracket tool.

Maar vind maar eens een blad ervoor. Ik zie ergens btwin staan. Ga even naar decathlon, kunnen je misschien sneller informeren

Edit: misschien toch wel gelast ja, lijkt me een soort van wegwerp cranks. Niet veel soeps in ieder geval. Als je vriendin serieus wil blijven fietsen is wellicht een upgrade naar wat meer reguliers van Shimano of sram betere optie.

AlexC
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2020 08:47

AlexC 30 mei 2020 06:55

De crank krijg je er inderdaad alleen af met een cranktrekker.

Ik heb nog wel een Tourney 50/34 crankstel liggen gelijk aan die op jouw fiets (staat op marktplaats), die zet je er zo op. Alleen dan moet je er ook een voorderailleur en een shifter op zetten.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 mei 2020 08:54

Ik ben dan wel benieuwd wat het kleinste achter is.
Zal en 12 of een 13 zijn?

Met 40x13 moet je toch probleemloos 35 kunnen rijden?

En met 40x12 rij ik echt probleemloos 40.

Oplossing zit misschien wel gewoon in een andere cassette. Dat zal makkelijker zijn dan zo'n cracktandwiel. Tandwiel voor kan ook nog 100e ritjes mee

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mei 2020 09:15

Het zijn beginners, dus dan slaat de perceptie "ik kom niet mee want het verzet is te klein" snel toe....en de trapfrequenties zijn vermoedelijk heel laag.
Overigens zullen die snelheden de kruissnelheden zijn...
Aan die crank kan je zonder uitgebreide mechanische werkzaamheden niks veranderen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ron241982
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2020 16:44

ron241982 01 jun 2020 19:16

Met de fiets naar de fietsenmaker geweest en deze kon deze niet aanpassen en wou dit ook niet, Inruil wilden ze ook niet vanwege de bouw, kwaliteit en zo konden ze geen garantie geven.

Terug gegaan naar Decathlon en de fiets mocht terug.
Er was geen slijtage en mijn vriendin kreeg het volledig bedrag terug.
Nu op zoek naar een nieuwe race fiets.

Oog gevallen en een fijne proefrit gemaakt met de Giant LIV AVAIl 2020

https://www.liv-cycling.com/nl/avail-2

Bedankt voor jullie expertise en ondersteuning!
Mag een slotje op!

Plaats reactie