Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wave washer zorgt voor wrijving?

Bassiej
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2020 14:42

Bassiej 20 mei 2020 14:49

Hallo allemaal

Ik ben een tijdritfiets aan het ineen knutselen,

Gisteren plaatste ik de bottom bracket (FSA BB-EVO8681) en de trapas (Vision metron 386). Na het plaatsen merkte ik dat er veel wrijving was op de trapas. Na het uiteenhalen liet ik die wave washer eens van de as en hij loopte een heel stuk soepeler.

Kan dit zijn omdat de trapas eerst moet worden ingereden met wave washer?
Trapas is ingesmeerd met vet etc

Alvast bedankt!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12682
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2020 15:26

De wave washer is in princiepe om de afdichting op zijn plaats te houden. Tenminste zo is deze ontworpen bij een GXP crank.

Heb je een pre load adjuster op de crank zitten? zoja is de wavewasher overbodig.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 mei 2020 15:37

Een fsa crank heeft geen preload adjustment. De enige preload komt van die wave washer. Dus de washer is zeker niet overbodig. Meestal gaat hij een stuk beter als je een stukje gereden hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 mei 2020 15:48

Heb je dan niet gewoon teveel spacers op je as zitten? De wave washer zou inderdaad alleen de 'slack' tegen moeten gaan. De instructies schrijven ook dat de wave washer niet helemaal compressed mag zijn, maar licht verbogen t.o.v. de normale stand (als het goed is zie je dan nog wel <1mm ruimte tussen de waves.

Een preload adjuster lijkt me dubbelop inderdaad. Ik gok dat je juist teveel preload hebt waardoor de inner ring van je lager niet vrij ronddraaien kan.

Als je volledige gesealde lagers hebt dan zal je spintest nooit heel indrukwekkend zijn (maar je moet ook geen weerstand voelen).

Bassiej
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2020 14:42

Bassiej 21 mei 2020 20:58

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal er eerst een stukje mee proberen rijden. Wanneer ik voel dat er echt wrijving zit bij het trappen zal ik er iets anders aan moeten doen

Plaats reactie