Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud nieuwe racefiets

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 04 mei 2020 20:24

Beste forumleden

Ik rijd zelf al een tiental jaar met de koersfiets, ik had een oude fiets die destijds €900 gekost heeft en waar ik jaarlijks 2.000 km mee rijd. Doordat ik nu plots meer tijd heb en al langer met het idee speelde om een nieuwe fiets te kopen, heb ik een Specialized Tarmac SL5 gekocht uit 2018, volledig nieuw in overstock.

Fiets kostte toen €4.499 volgens website Specialized, ik heb hem kunnen kopen voor €2.700 en bijgevolg toch wel een koopje gedaan. Fiets is gemonteerd met Dura-Ace en velgremmen (wilde bewust geen schijfremmen, maar dat is andere discussie). Ik heb op zeven weken tijd nu al mijn jaarlijkse 2.000 km gedaan en aangezien onze reizen deze zomer niet doorgaan, heb ik het ambitieuze plan opgevat om dit jaar minstens 10.000 km te doen. Ik merk echter dat de fiets snel vuil wordt (normaal uiteraard) en bij mijn oude, goedkope fiets keek ik hier niet echt naar.

De nieuwe wil ik echter goed onderhouden, ik heb dan ook een montagestand gekocht. Ik was net even aan het kijken op Mantel om te zien welke producten ik nodig heb voor onderhoud maar ik zie het bos door de bomen niet meer. Welke producten zouden jullie mij aanraden voor dagelijks onderhoud? Ik bedoel dan reinigen, ketting ontvetten en weer vetten etc...

Voor de liefhebbers, het gaat om deze fiets: https://www.specialized.com/be/nl/mens- ... a/p/128857

Alvast bedankt voor jullie feedback!!
Groeten
Thomas

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 04 mei 2020 20:44

Zoveel fietsen; zoveel meningen.
Water en fietsen zijn een vijand: nooit een hogedrukreiniger en ook geen waterslang.
Alleen als de fiets echt onder de modder zit kun je de tuinslang gebruiken om de modder eraf te spoelen (niet spuiten en zeker niet in de lagers)
Je kunt de fiets ook met een vochtige doek afnemen; desnoods eerst de opgedroogde zand/modder er met een borstel vanaf borstelen.

De ketting: met een droge doek stevig afrossen: hij wordt dan warm en het opliggende vet en vuil komt eraf. Kettingreinigers etc. niet nodig: die brengen het vuil alleen maar dieper in de ketting waar het schade aanricht.

Dan met wax de ketting doen (trekt in tegenstelling met vet veel minder vuil aan)
Cosmetisch tussen de tandwielen flossen en met een beetje autowas over het frame, de velgen, de spaken etc.

Dan met een fijn spuitje een drupje olie op de scharniertjes van de derries, remmen etc. en af en toe een spuitje tefspray oid in het bedienmechanisme van de derries.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 mei 2020 20:45

Ik gebruik Squirt. Op een volledig ontvette ketting (ook als deze nieuw is uit de doos), 2 keer aanbrengen voor dat je de fiets in gebruik neemt. Daarna hoef je niet meer te ontvetten. Interval afhankelijk van weer (droog/nat). Ketting goed afnemen met een droog doek en opnieuw "invetten". Wel even je ketting een beetje afdrogen na een natte rit.
Scheelt bakken tijd aan telkens ontzetten en opnieuw invetten en er blijft vele malen minder shit op kleven. En het smeer, mocht je de ketting eens aanraken, kun je gewoon van je handen af wrijven. Geen ketting tatoo's meer op je kuit.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 04 mei 2020 20:59

Philippos schreef: 04 mei 2020 20:45 Ik gebruik Squirt. Op een volledig ontvette ketting (ook als deze nieuw is uit de doos), 2 keer aanbrengen voor dat je de fiets in gebruik neemt..
Ik gebruik ook Squirt, naar volle tevredenheid. Ik houd me echter niet aan de 'ontvettingsinstructie' en wel om de volgende reden:
Nieuw uit de verpakking zit er voldoende, goed, smeervet op.
Tegen de tijd dat de ketting een beetje droog begint te lopen of het vet er door de regen afgespoeld is, dan na met een droge doek reinigen van de ketting gewoon Squirt erover.
Het nog aanwezig kettingvet zal in de wax, als het water verdampt is, oplossen en doet aan de smeerwerking geen afbreuk. Bij elke squirtbeurt zal het vet meer en meer verdund raken totdat er na een aantal keer slechts squirt rest met een homeopathische hoeveelheid van het originele vet. Scheelt een hoop werk!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16007
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 mei 2020 22:55

Ketting reinig ik met WD-40. Daarna goed opdrijven met pluisvrije vod.
En terug inoliën met kettingolie.
Fiets reinig ik met water en zeep.

Ik haal mijn fiets elk jaar wel 1 of 2 keer volledig uit elkaar.
Ketting regelmatig vervangen.
Banden op de juiste spanning houden en heel regelmatig nazien op sneetjes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mei 2020 08:02

Ik gebruik ook Squirt en doe hetzelfde als martinbo, de nieuwe ketting wordt niet ontvet, alleen de buitenzijde van de ketting ontvet ik en rij eerst met het fabrieks"vet" totdat ie gewaxt moet worden.
Met een doek, eerst droog daarna in dieselolie gedrenkt, het overtollige vuil en troep eraf halen en vervolgens Squirt erop.
Fiets na elke rit schoonmaken met vochtige doek en op gezette tijden met Meguiars autowax in de wax zetten. Stoot het vuil beter af en wordt sneller schoon.
Op tijd de schijven met alcohol schoonmaken en eens in de zoveel tijd fiets demonteren en weer van nieuw smeersel voorzien.

tomboo
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2011 20:28

tomboo 05 mei 2020 10:28

Een emmertje met een drupje zeep en een spons doet wonderen. daarna de bewegende onderdelen een klein drupje olie geven tegen de roest. De ketting doe ik vaak ook met een spons (wel een aparte), ketting erdoor draaien terwijl je het vuil eraf poetst tot er steeds minder aan je spons blijft hangen en met een doek drogen. Daarna schakel voor schakel smeren, even een paar rondjes draaien en laten intrekken om hem vervolgens te ontdoen van de overtollige olie met een schone doek. Ook was ik mijn ketting eens per maand oid in een ontvetter om er echt alles tussenuit te spoelen waarna ik hem opnieuw olie zoals hierboven beschreven.

Evt kan je er voor kiezen een auto wax op je frame te zetten, dit stoot het vuil wat af en maakt hem makkelijker schoon te maken en zorgt ervoor hij wat meer gaat glimmen (wie wil dit nu niet?). Dit is overigens neit aan te raden bij een mat frame!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 05 mei 2020 10:59

Ik gebruik babydoekjes om frame, ketting en cassette mee schoon te maken. Squirt voor de ketting en heel af en toe wat ontvetter op de cassette en velgen.

Alleen als de fiets heel vies is gaat de tuinslang of hogedrukreiniger erop. Het is volgens mij door onze vrienden van GCN duidelijk bewezen dat dit niet schadelijk is voor je fiets. Zand, dat is pas schadelijk.

tomboo
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2011 20:28

tomboo 05 mei 2020 11:34

HarryuitHilversum schreef: 05 mei 2020 10:59 Ik gebruik babydoekjes om frame, ketting en cassette mee schoon te maken.
Een reisverpakking babydoekjes (of wegwerp handschoentjes) in je zadeltas is ook erg handig als je langs de weg een reparatie moet doen! Overigens schijnen ze ook erg goed te werken op babies. :lol:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2158
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 mei 2020 12:44

Uit de ATB hoek afkomstig (ikzelf) en daardoor iets andere poetsgewoonte.
Ketting met Dasty (nieuwe ketting 3-4x rijden, ontvetten. Smeren met Ballistol) schoonmaken en een Grunge Brush van Finish-Line(poetst aan 3, bijna 4, zijden). Kettingwielen ook Dasty en borstel.
Rest van de fiets eerst met tuinspuitje (7 liter kannetje dat je kunt oppompen, zeer lage druk) afspoelen. Dan nog eens met water en zachte borstel afvegen.
Dan met schoon water afspoelen en nogmaals afzepen met schoon water en autoshampoo. Of schoon water met scheut Ballistol*.

*Voor degene die het niet kennen: Ballistol is een oud smeermiddel op biologische basis. Smeer perfect en lost op in water. Daardoor makkelijk poetsen. Ja, in de regen spoelt het eraf inderdaad. En het trekt vuil aan. Maar poetsen kost nauwelijks moeite. Toen ik nog uitsluitend ATB reed gaf ik veel geld uit aan smeermiddelen. Maar het smeerde nooit goed maar werd niet vuil, of het smeerde uitstekend maar gaf een vette zooi op de fiets die je alleen met oplosmiddelen weg kreeg. Een tussenweg was er niet, dus Ballistol is mijn keuze ondanks tekortkomingen.
Een emmertje schoon water, scheut Ballistol erin (kleurt je water wit van) en daarmee de fiets wassen. Blinkt als nieuw. Als het op de remmen komt, geen probleem want daar merk je geen verminderde werking.
Dogma F

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 mei 2020 13:47

Ik ben sinds enkele jaren tevreden gebruiker van Morgan Blue Bike Wash.
https://www.morganblue.net/nl/products/poetsen/

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 18 mei 2020 12:46

Ik gebruik sinds kort ook Squirt en ben er heel tevreden over. Er is wel een dingetje waar ik mijn hoofd over aan het breken ben.

Situatie:
2 fietsen (racefiets en Gazelle trekking). Beiden nieuwe kettingbladen, cassette, ketting (tegelijkertijd vervangen). Beide kettingen volledig ontvet (Bionet), gespoeld met water en zeep en goed afgespoeld en gedroogd. 2x squirt aangebracht en ondertussen wat kilometers gemaakt.

Bij de Gazelle geen zwarte vegen als ik de vinger langs de ketting haal. Bij de racefiets wel (is wel redelijk droog en makkelijk af te vegen).

Zeg het maar?!?!? Anyone :_)

Plaats reactie