Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Help, vastgelopen upgrade-project..

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 10 apr 2020 20:30

Help! Ik ben mijn racefiets grondig aan het faceliften, maar het project is vastgelopen. Wie heeft de oplossing?

Het is een oude Trek 1000 uit 2004 of daaromtrent. Zat originele Sora groep etc op. Na een flinke schuiver heb ik hem kaal gemaakt en aluminium-look gespoten. De oude onderdelen heb ik trouwens niet meer, waren ook niet zo beste staat meer. Vervolgens ben ik hem gaan opbouwen met tweedehands Ultegra, wat carbon componenten, etc. Hij is bijna klaar en ziet er top uit!!

MAAR...... De componenten blijken samen niet helemaal goed bij het frame te passen, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de voorderailleur.

De oude bottom bracket was een ‘square taper’ model, met de lagers binnenboord en vierkante uitstekende asjes waar de cranks op bevestigd werden. In plaats daarvan heb ik een BBR60 gemonteerd. Had ergens gelezen dat het compatible was en het paste prima in het schroefdraad van het frame (breedte frame daar volgens mij 68mm). Daarin heb ik een Ultegra crankstel gedaan, Hollowtech II (triple, geloof de 6700). Leek ook prima te lukken. Bijbehorende Ultegra voorderailleur geïnstalleerd, etc.

Maar bij het afstellen liep ik vast. Mijn LBS heeft er naar gekeken. Conclusie: doordat de nieuwe BB externe lagers heeft, is het crankstel verder naar buiten komen te staan dan bij het oude systeem. Het frame is daar niet op berekend, waardoor de kettingbladen te ver naar buiten staan voor de derailleur. Valt niet af te stellen, vertelden ze me.

Oplossingen waar we op uitkwamen, maar waar ik niet direct enthousiast over was:

- BB vervangen door een old school square taper model en bijpassend crankstel gebruiken. Zou dan een nwe Altus ofzo worden. Lijkt me zonde voor het hele project. Ik wilde juist upgraden..
- Frame vervangen. Loopt snel in de papieren. En ik ben best blij met het resultaat van mijn project..

Weet iemand een andere oplossing, liefst eentje waarbij ik de huidige onderdelen kan gebruiken?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2020 20:45

Ik kan er geen kaas van maken, kan je een paar foto's van crank en bracket posten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 apr 2020 20:49

Het is een werkje maar misschien kun je alle onderdelen met exacte type nummers hier plaatsen, dan weten we wat we het over hebben.

Ik heb in het verleden ook eens een vierkant as vervangen voor dezelfde externe lagers als jij. Werkte in een keer feilloos.

Is de voor derailleur wel een triple?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 apr 2020 21:22

Een HT-II heeft in principe geen andere kettinglijn dan een meer old-skool Sora crankje.

Passen crank en voorderailleur bij elkaar qua dubbel/triple?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 10 apr 2020 21:23

Ik heb de voorderailleur als onderdeel van een complete triple-groep gekocht, dus denk dat het wel echt een triple is.

Hierbij een paar fotootjes. Die van de BB met vierkante as is trouwens van internet, niet precies degene die eruit kwam.

EDIT: ging even mis, browser liep vast. Nieuwe poging...
Bijlagen
image04.jpeg
image2.jpeg
image00.jpeg
image0.jpeg
Laatst gewijzigd door ilanman op 10 apr 2020 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 apr 2020 21:30

http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6703-2979A.pdf

Bij de FC-6703 hoort een 3mm spacer (nummertje 6 op de exploded view)

Die hoort aan de non-drive side op de as, dus tussen de linker lagercup en linker crank.

Heb je die spacer aan de juiste kant zitten?
Laatst gewijzigd door scepticus op 10 apr 2020 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 10 apr 2020 21:32

Nog een paar..
Bijlagen
image03.jpeg
image02.jpeg
image1.jpeg
image01.jpeg

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 10 apr 2020 21:36

scepticus schreef: 10 apr 2020 21:30 http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-6703-2979A.pdf

Bij de FC-6703 hoort een 3mm spacer (nummertje 6 op de exploded view)

Die hoort aan de non-drive side op de as, dus tussen de linker lagercup en linker crank.

Heb je die spacer aan de juiste kant zitten?
Dat zou ik niet direct durven te zeggen. Ga hem morgen even goed bekijken, mss weer even loshalen om het goed te kunnen checken..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 apr 2020 21:38

Goed idee. Als die spacer per ongeluk rechts zou zitten zou dat meteen verklaren waarom je kettinglijn niet klopt.

Op je foto's zie ik 'm in ieder geval niet zitten waar 'ie zou horen te zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 11 apr 2020 20:56

Goed om te horen dat de verschillende BB's in principe dezelfde kettinglijn hebben en Philippos dezelfde swap al eens zonder problemen heeft gedaan. Ik had de compatibiliteit vooraf uitgezocht op internet, was even bang dat ik daar een fout had gemaakt.

Die spacer zat inderdaad niet op zijn plek. Maar ook niet aan de andere kant. Had hem er gewoon niet tussen zitten. :oops: Nu wel, zie foto. Klopt het zo?

Maar ik ben bang dat dat niet de oorzaak was. Aan de rechterkant zat de crank al strak tegen de BB. Nadat ik het vandaag weer in elkaar heb gedraaid ook weer. Heb vervolgens weer een beetje zitten puzzelen, kabel losser/vaster, L/H schroefjes, etc. Kreeg even de indruk dat de schroefjes iets korter zijn dan in https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FD-6703-2951A.pdf staat: zonder het kopje eerder 11/12mm dan 13. Maar dat zal de oorzaak niet zijn. Heb even met langer boutje getest, geen effect. En ook als de kabel los is, krijg ik de derailleur met de hand niet ver genoeg naar buiten om het buitenste blad te bereiken. Het is trouwens wel gewoon een 6703, heb ik nog even gecontroleerd.

Ik weet even niet waar ik verder moet zoeken. Misschien derailleur niet goed? Maar wat dan?
Bijlagen
BB met spacer.jpeg

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3087
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 apr 2020 21:07

Heb je geprobeerd de stelschroefjes van de voorderailleur zover mogelijk eruit te draaien (of zelfs te verwijderen) Hoe verder je ze indraait des te kleiner wordt het bereik van de derailleur en vice versa.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 apr 2020 21:17

Je hebt echt niet nog een spacer tussen het bb en het frame zitten? Hier snap ik anders echt weinig van dat dit niet zou passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie