Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur scheef?!

JobS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:15

JobS 08 apr 2020 15:14

Hi allen,

Tijdens op zoeken naar de oplossing voor mijn schakelprobleem, kwam ik erachter dat mijn achterderailleur nogal scheef staat ten op zichte van de rest van de onderdelen. Ik heb twee foto's toegevoegd, waarbij ik er eentje met wat lijntjes heb volgeklad.

Nu zal het voor velen van jullie waarschijnlijk direct duidelijk zijn wat er hier precies aan de hand is, maar ik ben daar als beginnende fietser nog niet zo zeker over. Het lijkt me alsof het derailleurpad volkomen scheef is. Maar ik zou dus graag horen wat hier het probleem is en wat ik daar aan kan doen.

Daarnaast is de vraag of dit ook een probleem met opschakelen kan veroorzaken. Ik heb geen last bij schakelen naar een lichtere versnelling, wel bij het schakelen naar een zwaardere versnelling. Daarbij moet ik óf doortrappen zonder druk te geven, óf simpelweg afwachten tot de ketting naar een kleiner tandwiel schiet.

Ik ben erg benieuwd. Alvast bedankt voor de moeite en het geduld!

Groetjes, een beginnende fietser
Bijlagen
Origineel derailleur.jpg
Lijntjes derailleur.jpg

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 08 apr 2020 16:20

Je pad zit inderdaad scheef. Komt vaak voor als je derailleur een duw heeft gekregen, bijvoorbeeld door het omvallen van de fiets. Richten is geen moeilijke klus, maar je hebt wel een padrichter nodig als je het helemaal goed wil doen. Je kan ook al proberen om het op het zicht wat beter te krijgen met een inbussleutel, maar doe het rustig aan. Met een gebroken pad ben je nog verder van huis.

Ik weet niet waar je woont en of de fietsenmakers daar nog open zijn, want die kan dit in vijf minuten afregelen.

Schakelen naar een zwaardere versnelling gaat moeilijk omdat je derailleur te veel naar binnen geduwd is.

JobS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:15

JobS 08 apr 2020 18:15

JDW, bedankt voor je antwoord! En voor de bevestiging. Je opheldering over het opschakelen is ook zeer logisch. Fijn dat ik nu de oorzaak te pakken heb.

Ik heb inmiddels het pad eraf gehaald en met een hamer bewerkt (ik bedoel, hij was toch al scheef!). Hij is weer een heel stuk rechter (zie foto). Is het nu vragen om problemen als ik ga fietsen, ivm gevaar dat het pad breekt?

Anders moet ik eraan geloven en een nieuwe pad kopen. Past zomaar iedere pad op ieder frame? Of heeft een fietsenmaker sowieso wel zo'n pad liggen? Ik heb namelijk exact dezelfde gevonden en die kost €20. Vind ik nogal wat voor een stukske aluminium!
Bijlagen
20200408_180348.jpg

Chefske
Forum-lid
Berichten: 738
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 08 apr 2020 18:27

"Met een hamer bewerkt" klinkt nogal lomp. Als je 'm te vaak krom trekt en weer recht buigt, treedt er metaalmoeheid op en bestaat er een kans dat je pad breekt. Er vanuit gaande dat je dit "bewerken" met beleid hebt gedaan en er geen zichtbare beschadigingen aan de buitenkant zitten, zal het wel goed zitten denk ik.

Let op: een nieuw pad moet vaak ook nog gericht worden.

PS: was het nou paD of paT? :lol:
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

JobS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:15

JobS 08 apr 2020 18:32

Haha klopt ook. Beetje lomp. Was meer uit nieuwsgierigheid dan de drang om het op te lossen. Maar het schakelen gaat een stuk beter. Ik heb bij het hameren wel een klein deukje gemaakt in het aluminium, dus ik twijfel inderdaad ook aan de houdbaarheid van deze oplossing.

Ben nu wel erg benieuwd naar wat voor pad/pat/hanger ik nodig heb.

Ps: haha, ik ben er nog niet over uit. Derailleurhanger dan maar?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 08 apr 2020 19:36

Pad

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2020 19:38

NEE, het is pat, want het komt van het Franse woord patte.

JobS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:15

JobS 08 apr 2020 19:46

Pat it is!

Plaats reactie