Koga excentrische trapas

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Sach1971
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2019 12:35

Sach1971 17 okt 2019 09:15

Hoi,
Ik heb een Koga F3 3.0 met excentrische trapas.
Nu is dat ding (de trapas dus) niet los te krijgen.
Heb de schroef (zie foto) er al helemaal uitgedraaid maar alles blijft muurvast.
Het lijkt mij iets met een soort van spie te zijn en heb er al met een hamer (op een deels uitgedraaid schroef) zachtjes op getikt, zonder succes.
Iemand hier ervaring mee of tips?
Tnx
Bijlagen
IMG_20191017_085025826.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 6908
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 okt 2019 13:43

De kunststof moer in de linker crank moet er ook uit, dan de beide cranks eruit trekken/wrikken en dan pas kun je de trapas lagers verwijderen. Speciale sleutel nodig. Trapas zit vast aan rechter crank.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9784
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2019 14:04

Sach1971 schreef:
17 okt 2019 09:15
en heb er al met een hamer (op een deels uitgedraaid schroef) zachtjes op getikt,
Een hamer is alleen een goed idee als je weet waar je precies op slaat, en dat lijkt hier niet het geval. Dus: voor er ongelukken gebeuren: hop hop hop, op naar je local bike shop.
Laatst gewijzigd door scepticus op 17 okt 2019 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9784
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2019 14:05

Maar inderdaad: je linkercrank moet er eerst af (zwarte dopje eruit en die 2 boutjes in je crank + lawyer dingetje los), en dan moet je rechtercrank+trapas eruit.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Sach1971
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2019 12:35

Sach1971 17 okt 2019 15:43

Hey.. dank voor de reacties ... Maar het gaat niet om de cranks... Op de foto is alles terug gemonteerd maar het gaat echt wel om het excentrische gedeelte .... Heb geprobeerd om dit los te krijgen met gedemonteerde bracket cups ...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7281
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 okt 2019 15:55

https://www.youtube.com/watch?v=jA5j28sE3q8

Niks verwijderen, het draaien&spannen moet met alles gemonteerd mogelijk zijn.
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 6908
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 okt 2019 17:08

Correct van @Keezx. Er zijn tools voor, maar die kun je ook zelf vervaardigen: stuk plaatijzer + twee gaten boren op de afstand van de gaten in de excentrische houder (meer is het niet, geen trapas in elk geval) en passende boutjes erin vastzetten die in de gaten passen. Als je in buurt woont, kan ik het voor je doen. Wellicht werkt een driver in een van de gaten ook. Daarna de inbusbout weer vastzetten. Weet je wel de juiste draairichting? Fiets is niet ingewikkeld, maar sommige dingen moet je wel weten.

Sach1971
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2019 12:35

Sach1971 17 okt 2019 20:15

Dank keezx voor het filmpje, maar dat had ik ook al gezien ... het is een ander systeem ... Het geheel blijft muurvast zitten na volledig verwijderen van de schroef ... Het lijkt een spie die er uit geklopt moet worden maar wil ook niks beschadigen natuurlijk ...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7281
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 okt 2019 20:34

Je hebt toch een in de gaten passend stuk gereedschap nodig, xaarmee kan je beter " passend" geweld gebruiken om de bus te draaien...
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 okt 2019 07:12

Ah ik heb dit systeem ook gehad op een cannondale badboy, het was niet zo n succes omdat de hoek van je zadel naar trap as veranderd, tich heb ik het wel 8 jaar uitgehouden.

Je vraag, het in niet zo duidelijk van de foto welk type je juist hebt. Het lijkt mij de sjs cycles achtige zoals ook op cannondale.
de spie zit aan twee zijde. De bout draai je er volledig uit. Door dat gat steek je een lange schroevendraaier of dunne pons. Zodat je de overgestelde spie raakt. Een beetje schuin houden, je mag niet de draad beschadigen. En een tik met een kunststofhammer, je hebt geen tikje nodig maar een tik het kan best vast zitten.
Dit doe je voor beide zijdes. En je kan je eccentic bb stellen.
Voor montage klein beetje vet op de spie en weer vast draaien.

Doe jezelf een plezier en leer jezelf om ook eens het bb en trapas en lager te verwijderen. Ik deed dat 2a3x per jaar. Schoonmaken invetten(niet te veel) monteren. Het voorkomt kraken, beschadigingen van zand tussen frame en bb, het sjs type beschadigd je frame na een tijd de radius van de spie is klein

En als je het echt goed wil doen koop je de bushnell eccentic bb 100,- zit ook misschien op de duurdere koga fietsen.
Je hoeft geen spie eruit te kloppen. Hij klemt op een grotere radius. Is eenvoudiger in gebruik. Is beter

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 okt 2019 07:15

Onder Sjs achtige met spie
Boven Bushnell achtige ook met spie maar een beetje anders
Bijlagen
41dwciisYuL._SX425_.jpg
41dwciisYuL._SX425_.jpg (18.91 KiB) 607 keer bekeken
44860.jpg

Gebruikersavatar
dream
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

Gebruikersavatar dream 18 okt 2019 07:46

Bij mijn rose black water, wilde die eerst ook niet. Heb je aan beide zijden de inbus losgedraaid ? als er te weinig vet op zat dan zit de boel waarschijnlijk goed vastgekoekt.
Ik heb met de crank erin geprobeerd een hefboom te maken en toen schoot deze los.

Het spannen en ontspannen kan gewoon met de trapas erin. met een gates belt is dit zelfs noodzakelijk.
Goed in de montagevet zetten met monteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten