Sram AXS herrie ketting .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De ruimte tussen 2 busjes op de ketting is anders, dus de spacing tussen 2 tandjes op de voorbladen, cassette en derailleurwieltjes zijn ook anders. Je kunt deze dus niet afwisselen met 11s wieltjes net als dat je niet met een ander crankstel rijden kunt (er zijn nog geen 12s bladen voor 110/130mm BCD).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12705
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat vraag ik met af of dat niet gaat. Er is wel iets ruimte een AXS road cassette gaat op 10 kranjes prima op een eagle groep op de andere twee ook maar net iets minder.
Een 12speed eagle is ook anders dan een 11 speed, maar dat zijn ook dezelfde bladen. De tanden op een kettingblad zijn niet zo heel breed en het gaat alleen om het narrow gedeelte. Ik weet haast zeker dat het gaat, een kettingblad is niet op 0.2 mm passend gemaakt.
Waren die voorbladen voor Trek speciaal gemaakt, ik denk het niet zullen gewoon 11speed bladen geweest zijn verwacht ik. Als ik de fiets heb, gooi ik gewoon een axs ketting op mijn 11 speed etap.
Een 12speed eagle is ook anders dan een 11 speed, maar dat zijn ook dezelfde bladen. De tanden op een kettingblad zijn niet zo heel breed en het gaat alleen om het narrow gedeelte. Ik weet haast zeker dat het gaat, een kettingblad is niet op 0.2 mm passend gemaakt.
Waren die voorbladen voor Trek speciaal gemaakt, ik denk het niet zullen gewoon 11speed bladen geweest zijn verwacht ik. Als ik de fiets heb, gooi ik gewoon een axs ketting op mijn 11 speed etap.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Het gaat niet om de breedte van de ketting (die overigens ook anders is), maar de lengte van de schakels. Van 7 tot 11 speed zijn die altijd gelijk geweest, maar SRAM heeft met 12s weer iets beters bedacht.
Aangezien een ketting bij 0.75% rek al 'versleten' is, lijkt het me dat je daar niet mee wilt testen. Die AXS cassettes en bladen zijn daar veel te duur voor.
Aangezien een ketting bij 0.75% rek al 'versleten' is, lijkt het me dat je daar niet mee wilt testen. Die AXS cassettes en bladen zijn daar veel te duur voor.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12705
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
dat 0,75 verhaal klopt. Maar pak een Shimano ketting die is nieuw al 0.25.
Een Eagle 12sp of road 12sp is echt 0,00. Dus de marge van 0.75 die je hebt blijft gelijk, alleen tellen we nu vanaf 0 en hiervoor van 0,25. Een KMC ketting heeft ook 0, dat gaat ook goed.
Een Eagle 12sp of road 12sp is echt 0,00. Dus de marge van 0.75 die je hebt blijft gelijk, alleen tellen we nu vanaf 0 en hiervoor van 0,25. Een KMC ketting heeft ook 0, dat gaat ook goed.
De lengte van de schakels is zoals die al 300 jaar is , namelijk 1/2 inch, wat fabrikanten daarop varieren is te verwaarlozen.
De rollers zijn wel iets groter in diameter en de bovenkant is recht als compensatie voor de dunnere zijplaatjes.....
Wegens de grotere rollers is de tandbasis bij de kettingbladen en kransen iets smaller.
Daarom zal een AXS ketting IMO niet goed lopen op "normale"tandwielen, maar een normale ketting wel op AXS tandwielen.
Een AXS ketting zal, als het uberhaupt loopt, de tandwielen in rap tempo "opvreten" KASSA.
Ik ben zelf ook van het afwijken van normaal en expirimenten, maar wasbeer's idee is gewoon slecht.
De rollers zijn wel iets groter in diameter en de bovenkant is recht als compensatie voor de dunnere zijplaatjes.....
Wegens de grotere rollers is de tandbasis bij de kettingbladen en kransen iets smaller.
Daarom zal een AXS ketting IMO niet goed lopen op "normale"tandwielen, maar een normale ketting wel op AXS tandwielen.
Een AXS ketting zal, als het uberhaupt loopt, de tandwielen in rap tempo "opvreten" KASSA.
Ik ben zelf ook van het afwijken van normaal en expirimenten, maar wasbeer's idee is gewoon slecht.
Laatst gewijzigd door Keezx op 04 okt 2019 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Nou ja die nadelen zijn ook maar relatief.daniel1975 schreef: ↑19 sep 2019 21:17 Ik snap dat we je nieuwe dure speelgoed niet af mogen kraken, maar wat zijn dan de voordelen? Ik zal het gras al voor een deel voor je voeten wegmaaien: simpele installatie en geen draadjes zichtbaar.
Wat krijg je daar voor terug:
- lelijke accu’s
- geen enkele compatibiliteit met iets anders
- verkeerde gear ratio
- past op geen enkele bestaande crank powermeter
- een lawaaiketting
En over die makkelijke installatie: liever 1x twee uurtjes extra werk dat deze nadelen.
-Geen draadjes tegenover lelijke accu is een persoonlijke afweging.
-Compatibiliteit is toch al een stuk gevoeliger de afgelopen jaren. Ook bij shimano houdt het tegenwoordig allemaal heel nauw en werkt mixen niet altijd optimaal.
-Powermeter is niet relevant als je die niet gebruikt
-Compatibiliteit als je geen wedstrijden rijdt en je spullen goed onderhoudt ook niet echt.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de voordelen van de gekozen afwijkingen gear ratio en vertandingen door SRAM ook niet zo zie.
Je hoeft geen wedstrijden te rijden om compatibiliteit te waarderen.
Ik heb (in de winter) 3 fietsen en ALLES is uitwisselbaar, heel aangenaam& econ0misch.
Weinigen houden er 3 fietsen met AXS op na....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Nu ben ik toch wel benieuwd met wat voor cranksets/bladen ze rijden bij Trek Segafredo. Die zijn volgens mij van het originele AXS ontwerp afgestapt, en terug gegaan naar de conventionele 53/39 verhouding.
Zouden die dan speciaal iets hebben laten maken, of toch gewoon een 11s RED crankset hebben genomen?
Zouden die dan speciaal iets hebben laten maken, of toch gewoon een 11s RED crankset hebben genomen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12705
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk het laatste, weet het haast wel zeker.
De vraag is wat de slijtage gaat zijn. Maar het werkt iig. Op een gravelracer heb ik axs en absolute black bladen 46/34 gemonteerd en dat loopt gewoon goed.
De vraag is nog wel of het inderdaad sneller slijt en eventueel hoeveel sneller.
De vraag is wat de slijtage gaat zijn. Maar het werkt iig. Op een gravelracer heb ik axs en absolute black bladen 46/34 gemonteerd en dat loopt gewoon goed.
De vraag is nog wel of het inderdaad sneller slijt en eventueel hoeveel sneller.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12705
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
He he, niet mijn gravelbike he Keezx
Mijn mening over een gravelbike zal ik hier maar niet geven
Maar als er een goeie vriend voor de deur staat met mooie spullen en die vraagt of ik het in elkaar wil schroeven ben ik de beroerdste niet en dan test ik meteen het ea even uit met mijn eigen eagle groep.....
Die discussie is al gevoerd als je een racer vraagt naar een gravelbike zet ie daar oude spullen op, met als argument duur zat voor de modder. Vraag je een MTB,er naar een racer zegt ie, 105 en een goedkoop alu framepje is zat voor op een droge plaat asphalt.
Mijn mening over een gravelbike zal ik hier maar niet geven
Maar als er een goeie vriend voor de deur staat met mooie spullen en die vraagt of ik het in elkaar wil schroeven ben ik de beroerdste niet en dan test ik meteen het ea even uit met mijn eigen eagle groep.....
Die discussie is al gevoerd als je een racer vraagt naar een gravelbike zet ie daar oude spullen op, met als argument duur zat voor de modder. Vraag je een MTB,er naar een racer zegt ie, 105 en een goedkoop alu framepje is zat voor op een droge plaat asphalt.
Ja , zoiets zal het zijn....ik heb zelfs nog nooit op een MTB gezeten.
Ooit reed ik 's winters wel eens een clubcross op een "piece of junk", echte spullen waren me te duur daarvoor.
Ooit reed ik 's winters wel eens een clubcross op een "piece of junk", echte spullen waren me te duur daarvoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig