Automatisch schakelen elektronische groep adv cadansmeter
Hi,
Weet iemand of dit mogelijk is?
Bijvoorbeeld:
Optimale cadans is 90-105 omwentelingen per minuut.
Registreert de cadans meter 106 omwentelingen pm dan schakelt de elektronische derailleur automatisch zwaarder. Registreert de cadans meter minder dan 90pm dan schakelt hij lichter.
Ik heb zelf geen aparte tijdritfiets, alleen een opzetstuur. Zo'n systeem zou dan wel een uitkomst zijn. Hoef ik niet meer van ligstuur af bij schakelen en niet stuur om te bouwen als ik tijdrit wil rijden.
Weet iemand of dit mogelijk is?
Bijvoorbeeld:
Optimale cadans is 90-105 omwentelingen per minuut.
Registreert de cadans meter 106 omwentelingen pm dan schakelt de elektronische derailleur automatisch zwaarder. Registreert de cadans meter minder dan 90pm dan schakelt hij lichter.
Ik heb zelf geen aparte tijdritfiets, alleen een opzetstuur. Zo'n systeem zou dan wel een uitkomst zijn. Hoef ik niet meer van ligstuur af bij schakelen en niet stuur om te bouwen als ik tijdrit wil rijden.
Ik zou dat zelf niet willen. Rij namelijk niet in alle omstandigheden hetzelfde cadans.
Zo rij ik tegen de wind vaak met een iets hoger cadans dan voor de wind en ook bergop rij ik vaak een wat lager cadans dan op het vlakke etc.
Zo rij ik tegen de wind vaak met een iets hoger cadans dan voor de wind en ook bergop rij ik vaak een wat lager cadans dan op het vlakke etc.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6108
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Lijkt mij ook niets. als je aan het tijdrijden bent zit je ideale cadans op een bepaald moment op X +/- 2 a 3. Daarbuiten schakel je weer tandje op of af. Maar wat die X is, hangt af van de omstandigheden, je eigen vorm van de dag, het geleverde vermogen (meer vermogen is over het algemeen hogere cadans).
1 krans schakelen met 1 tandje verschil gaat je in cadans een slag of 5 schelen. Niet 15 (wat je ook niet zou willen).
Dan krijg je nog issues dat het ding schakelt als het jou totaal niet uit komt, omdat je net wat omhoog rijdt, druk op je pedalen hebt staan of bijna bij een keerpunt/koerswijziging zit waardoor je beter de boel even kunt laten voor hoe het nu staat.
En dan zit je ten slotte nog met het meten van de cadans. Wat als die meting wegvalt of ondeugdelijk is (lege batterij, geen of slechte verbinding met je automatisch schakelsysteem, verdraaide magneet of sensor etc)
1 krans schakelen met 1 tandje verschil gaat je in cadans een slag of 5 schelen. Niet 15 (wat je ook niet zou willen).
Dan krijg je nog issues dat het ding schakelt als het jou totaal niet uit komt, omdat je net wat omhoog rijdt, druk op je pedalen hebt staan of bijna bij een keerpunt/koerswijziging zit waardoor je beter de boel even kunt laten voor hoe het nu staat.
En dan zit je ten slotte nog met het meten van de cadans. Wat als die meting wegvalt of ondeugdelijk is (lege batterij, geen of slechte verbinding met je automatisch schakelsysteem, verdraaide magneet of sensor etc)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hmm je kunt ook snelheid bij het schakelen betrekken natuurlijk als extra dimensie.
Ik zie wel veel voordelen van zo'n systeem.
Nadelen zijn er ook, vergelijkbaar met die van een auto met automaat, namelijk je schakelt op basis van je gaspedaal ipv met je ogen / hersenen
Ik zie wel veel voordelen van zo'n systeem.
Nadelen zijn er ook, vergelijkbaar met die van een auto met automaat, namelijk je schakelt op basis van je gaspedaal ipv met je ogen / hersenen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37774
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
LOL, heb je wel eens in een auto gereden met een goede automaat? in 9 vd 10 situaties doet ie gewoon wat ie moet doen.
Less is bore
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15996
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb gisteren nog gepost dat een vraag van iemand niet echt in het betreffende topic thuishoorde.
Deze vraag waar TS ook zelf het antwoord op geeft hoort daar volgens mij dan weer wel in thuis.
Deze vraag waar TS ook zelf het antwoord op geeft hoort daar volgens mij dan weer wel in thuis.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6108
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
9 van de 10 keer vind ik nog een voorzichtige benadering
En verschil met de fiets: de auto heeft een overdaad aan vermogen, alle processen in de auto schakelen direct mee (electronisch) voor een soepele, optimale, overgang van versnellingen (de motor), bij een fiets is de aandrijving voor rekening van een persoon. Een auto staat op 4 wielen, een fiets slechts op 2, wat de fiets kwetsbaarder maakt voor plotselinge verstoringen.
De vergelijking loopt helemaal mank, want de auto schakelt op basis van het gevraagde vermogen.., wat resultaat is van de weerstand (helling/lucht), dat gaspedaal en het achterliggende motormanagementsysteem. Op een fiets is dat motormanagement systeem de fietser , die wil je eruit halen.. dan houd je over: vermogen versus weerstand --> trapfrequentie --> schakelen op basis van dat.
En verschil met de fiets: de auto heeft een overdaad aan vermogen, alle processen in de auto schakelen direct mee (electronisch) voor een soepele, optimale, overgang van versnellingen (de motor), bij een fiets is de aandrijving voor rekening van een persoon. Een auto staat op 4 wielen, een fiets slechts op 2, wat de fiets kwetsbaarder maakt voor plotselinge verstoringen.
De vergelijking loopt helemaal mank, want de auto schakelt op basis van het gevraagde vermogen.., wat resultaat is van de weerstand (helling/lucht), dat gaspedaal en het achterliggende motormanagementsysteem. Op een fiets is dat motormanagement systeem de fietser , die wil je eruit halen.. dan houd je over: vermogen versus weerstand --> trapfrequentie --> schakelen op basis van dat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Jawel, BMW 4 met 8 traps automaat.daniel1975 schreef: ↑08 aug 2019 14:26 LOL, heb je wel eens in een auto gereden met een goede automaat? in 9 vd 10 situaties doet ie gewoon wat ie moet doen.
Vind vervelend dat als je wilt inhalen de auto altijd gaat schakelen ipv dat je voor de inhaalactie terugschakelt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6108
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En tóch wil je precies dat, wel op je racefiets? beats me!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37774
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je daar écht in hebt gereden, dan weet je dat die actie van terugschakelen zo razendsnel gebeurt dat je daar niet handmatig tegenop kunt schakelen. Zodra je het gas intrapt om in te halen gaat dat ding in een split second terug naar de juiste versnelling en schiet je er langs.Derjan01 schreef: ↑08 aug 2019 14:47Jawel, BMW 4 met 8 traps automaat.daniel1975 schreef: ↑08 aug 2019 14:26 LOL, heb je wel eens in een auto gereden met een goede automaat? in 9 vd 10 situaties doet ie gewoon wat ie moet doen.
Vind vervelend dat als je wilt inhalen de auto altijd gaat schakelen ipv dat je voor de inhaalactie terugschakelt.
Je schrijft echt kolder imho.
Less is bore
Ja want 9 vd 10 keer schakelt hij wel goed heb ik me laten vertellen