Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cyclocrosser en banden.

drownhead
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2019 19:36

drownhead 20 jul 2019 19:55

Hallo experts!

Sinds gisteren heb ik een cyclocrosser gekocht (cube cross race 2019) en nu zit ik met een brandende vraag. Even ter informatie; ik ben echt een leek op het gebied van fietsen, dus wie weet stel ik een veelste simpele vraag, maar ik kon geen duidelijke antwoord op mijn vraag vinden.

(volgende alinea geeft alleen context, vraag volgt na deze alinea)

Een paar jaar geleden heb ik een goedkope wielrenfiets gekocht (€300) en dat beviel mij wel, echter heeft die al 3 jaar kapotte banden dus kwam ik tot de conclusie dat ik beter een nieuwe fiets kon kopen ipv nieuwe banden, want dat is dat ding natuurlijk nooit waard. sinds ik gestopt ben met voetballen wil ik mij nu volledig gooien op het racefietsen en het serieus oppakken. In deze omgeving (zeeland) zou en cyclocrosser beter tot zijn recht komen, dus vandaar de keuze voor een cyclocrosse . Ik heb flink gegoogeld en heb mij wel een beetje kunnen verdiepen in remmechanisme, schakelsysteem en banden, maar voor de rest is het voor mij echt abracadabra.

Ik ben niet alleen van plan om in de bossen te gaan crossen, maar ik zou ook gewoon tochten op de weg willen maken, maar dat lijkt mij niet goed voor de banden? Nu vraag ik mij dus af of ik er gewoon ook racefietsbanden erop kan zetten, voor als ik alleen op de weg wil gaan rijden? Moet ik dan ook rekening houden met wielen die geschikt zijn voor schijfremmen, of is elk wiel dat? En hoe zit dat met tubeless. Ik heb gelezen dat mijn fiets niet tubeless ready is, maar als ik echt 2 wielen koop (dus niet alleen banden), dan moet dat toch gewoon kunnen passen, of conflicteert dan een andere onderdeel alsnog met de wielen? Want ik lees bij een set tubeless wielen 'Geschikte cassettes 11-speed (Race) ' wordt daar dan het aantal versnellingen mee bedoeld, of iets anders? want deze fiets heeft 22 versnellingen dus dan past dit niet? Maar ik zag soms wel voorbij komen dat je aan de voorkant en achterkant versnellingen hebt, dus dan zou het wel moeten passen? Misschien een beetje veel vragen, maar als het sowieso niet kan: racefietsbanden op een cyclocrosser, dan is het antwoord natuurlijk op al deze vragen snel beantwoord.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2019 20:02

Ja dat kan gewoon. Je hebt al een nieuwe fiets gekocht omdat je banden versleten waren, ik zou nu niet weer nieuwe wielen gaan kopen omdat je andere banden wilt monteren. 25 of 28 mm band (niet tubeless) kopen, setje binnenbanden voor race erbij, monteren en lekker fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

drownhead
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2019 19:36

drownhead 20 jul 2019 20:20

Bedankt voor de reactie! Nou mijn banden waren niet versleten, maar echt kapot. Ben bij de afdaling van een tunneltje in een put gereden en in allebei de wielen zit nu een flinke slag. Maar op mijn cyclocrosser zitten toch 33mm banden, passen daar dan ook 25 of 28 mm banden op? Ik bedoel pas dat dan ook gewoon op de velg? En jij vindt de investering in tubeless banden het dus niet waard, of is het ook gewoon niet mogelijk? Wat ik op internet lees krijg ik het idee alsof dat het nieuwe wereldwonder is binnen de wielrennerswereld? Maar dat kan natuurlijk ook een groot marketingverhaal is.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 21 jul 2019 12:52

Mogelijk is de binnen breedte van de velg iets breeder dan bij een normale koersfiets. Je kan van die tabellen vinden op het www.
Ik heb bijvoorbeeld 19c velgen. Die zijn dus aan de binnenzijde 19mm breed.
Er passen best 25 en 28mm wegbanden op.
Je kunt ook voor alles in één kiezen. Zoals gravel bandjes. Er zijn veel smaken: zelf de challange dune daarmee zijn ze wel iets trager op de weg, perfect op grind en zand en zanderige bossen. Als het modder en klei wordt zal er mogelijk iets anders beter zijn.
Veel gravel banden hebben een piep klein profiel midden en een klein nopje aan de rand. Vanaf 30mm

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2019 19:16

Je kan , als je nu op 35 mm crossbanden rijdt, ook overwegen om 32 mm racebanden te monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie