Losmaken als op het filmpje en 180 graden draaien? Wat nu bovenkant van stuurpen is, wordt onderkant. Toch?
Stuur hoger zetten probleem.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Misschien helpt dit plaatje bij dit moeilijke probleem....
Pffff.... Voel me zo'n sukkel ik dacht ook gewoon 180 graden omdraaien maar kan dan niet visualiseren dat dit 2 cm winst oplevert. Dus met dat omdraaien bereik ik dat de twee inbus boutjes aan de linkerkant van de fiets zitten in plaats van rechts nu. Maar heb ik dan echt 2 cm winst? Het blijft dan toch precies hetzelfde als nu? Sorry dat ik het mogelijk niet zie. A technisch hè
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6110
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het plaatje van Afrit13 laat het zien.
Je stuurpen heeft een hoek (vrijwel altijd toch), dus je stuurpen staat niet haaks (90 graden), ten opzichte van je vorkbuis. Normaliter staat de stuurpen naar beneden gericht (stel hoek van de pen is 6 graden, vrij normaal, houdt je nog 84 graden over tussen stuurpen en vorkbuis). --> Je kantelt als het ware de plek waar je stuur vastzit aan de stuurpen naar voren en naar beneden.
Draai je diezelfde stuurpen 180 graden om, dan staat diezelfde hoek omhoog. kom je op 96 graden uit, en kantelt het punt waar jouw stuur aan de stuurpen vastzit, iets naar je toe maar vooral ook eens tukje omhoog.
Of het direct 2cm winst is, hangt af van hoe lang jouw stuurpen is.., maar het is substantieel en ik zou dat zeker even proberen
Je stuurpen heeft een hoek (vrijwel altijd toch), dus je stuurpen staat niet haaks (90 graden), ten opzichte van je vorkbuis. Normaliter staat de stuurpen naar beneden gericht (stel hoek van de pen is 6 graden, vrij normaal, houdt je nog 84 graden over tussen stuurpen en vorkbuis). --> Je kantelt als het ware de plek waar je stuur vastzit aan de stuurpen naar voren en naar beneden.
Draai je diezelfde stuurpen 180 graden om, dan staat diezelfde hoek omhoog. kom je op 96 graden uit, en kantelt het punt waar jouw stuur aan de stuurpen vastzit, iets naar je toe maar vooral ook eens tukje omhoog.
Of het direct 2cm winst is, hangt af van hoe lang jouw stuurpen is.., maar het is substantieel en ik zou dat zeker even proberen
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
allerlaatste poging.....
Een stuurpen grijpt nooit in een rechte hoek op je voorvork; meestal in een hoek van 6graden (omdat ze stuurpen zo maken). En veelal plaatsen ze de stuurpen met de 6 graden naar onderen.
Draai je de stuurpen om zijn lange as, dan komt het stuur dus 12 graden hoger te staan (en gezien sin(12°) ongeveer 0.2 is, levert dat over een stuurpen van 12 cm een goede 2cm (maar ik denk dat je naast niet technisch ook niet wiskundig bent .
En zoals buddo zegt; gewoon doen.
Kijk hier eens op de stem calculator.http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Dan kun je ,uitgaand van dezelfde uitgangpositie ,kijken wat een andere stuurpen(met meer graden en langer) doet en hoeveel je reach veranderd.Die reach = erg belangrijk.Te weinig geeft rugproblemen omdat je er te dicht opzit(in een soort bocht met je rug).
Te veel reach=je moet je te ver uitstreken.
Je kan bv met een stuurpen van 30 graden rise en 13cm lengte een stuk hoger zitten zonder dat je een hogere balhoofd nodig hebt.
Die balhoofdverlenger (vanb de foto)werkt prima om je balhoofd te verlengen, alleen kan dat met aluminium. Carbon is daar te kwetsbaar voor en moet je een zg expander gebruiken ipv een starnut.
Elke stuurpen heeft een hoek van graden.
de standaard maat is +6graden.(naar boven gericht)
Als je die dus omdraaid en naar beneden laat richten dan heb je dus -6 graden
De hele hoge gerichte stuurpennen noemt men high rise stems.
De hoogste rise is +40 graden.
Deze hoogte kun je ook met een verstelbare stuurpen(-40 t/m +40 graden meestal zoń beetje) verkrijgen.
Je moet met een high rise stuurpen wel zorgen dat je een goede reach behoud,want anders komje er te dicht bij te zitten en dat is niet goed voor je rug.
Daarom kun je dat weer goed gaan berekenen met die stem calculator.
PS Het zal wel niet allemaal correct technisch zijn uitgelegd , maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je kunt in elk geval nu gaan berekenen wat voor stuurpen je moet hebben of een verstelbare.
Dan kun je ,uitgaand van dezelfde uitgangpositie ,kijken wat een andere stuurpen(met meer graden en langer) doet en hoeveel je reach veranderd.Die reach = erg belangrijk.Te weinig geeft rugproblemen omdat je er te dicht opzit(in een soort bocht met je rug).
Te veel reach=je moet je te ver uitstreken.
Je kan bv met een stuurpen van 30 graden rise en 13cm lengte een stuk hoger zitten zonder dat je een hogere balhoofd nodig hebt.
Die balhoofdverlenger (vanb de foto)werkt prima om je balhoofd te verlengen, alleen kan dat met aluminium. Carbon is daar te kwetsbaar voor en moet je een zg expander gebruiken ipv een starnut.
Elke stuurpen heeft een hoek van graden.
de standaard maat is +6graden.(naar boven gericht)
Als je die dus omdraaid en naar beneden laat richten dan heb je dus -6 graden
De hele hoge gerichte stuurpennen noemt men high rise stems.
De hoogste rise is +40 graden.
Deze hoogte kun je ook met een verstelbare stuurpen(-40 t/m +40 graden meestal zoń beetje) verkrijgen.
Je moet met een high rise stuurpen wel zorgen dat je een goede reach behoud,want anders komje er te dicht bij te zitten en dat is niet goed voor je rug.
Daarom kun je dat weer goed gaan berekenen met die stem calculator.
PS Het zal wel niet allemaal correct technisch zijn uitgelegd , maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je kunt in elk geval nu gaan berekenen wat voor stuurpen je moet hebben of een verstelbare.