
Getest: Factor Vista, all-road endurance racer
In Fiets 03 hebben we vier endurance racers...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
Waarom zou het horror zijn met valpartijen. Als je neer gaat dan ga je neer en daar gaat een platte pedaal niets aan veranderen..DiMarcello schreef: ↑01 jul 2019 17:00Klik pedalen kunnen horror zijn met val partijen, ook gebeurd het in het begin wel eens dat je vergeet uit te klikken als je bijna stilstaat , heb je een mooie carbon bike
met flinke schade gebeurd sneller dan je denkt..Kwa snelheid is het volgens mij nog nooite bewezen dat klik pedalen sneller zijn dan gewone pedalen.
Neuh. https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM
TheUnexpected schreef: ↑01 jul 2019 17:41Nog nooit met klikpedalen gereden zeker? Als de mountainbikers er al mee fietsen dan is het gevaar echt niet zo horror...DiMarcello schreef: ↑01 jul 2019 17:00Klik pedalen kunnen horror zijn met val partijen, ook gebeurd het in het begin wel eens dat je vergeet uit te klikken als je bijna stilstaat , heb je een mooie carbon bike
met flinke schade gebeurd sneller dan je denkt..Kwa snelheid is het volgens mij nog nooite bewezen dat klik pedalen sneller zijn dan gewone pedalen.
Jij had fietsen met toeclips vast geweldig gevonden.DiMarcello schreef: ↑01 jul 2019 22:38TheUnexpected schreef: ↑01 jul 2019 17:41Nog nooit met klikpedalen gereden zeker? Als de mountainbikers er al mee fietsen dan is het gevaar echt niet zo horror...DiMarcello schreef: ↑01 jul 2019 17:00Klik pedalen kunnen horror zijn met val partijen, ook gebeurd het in het begin wel eens dat je vergeet uit te klikken als je bijna stilstaat , heb je een mooie carbon bike
met flinke schade gebeurd sneller dan je denkt..Kwa snelheid is het volgens mij nog nooite bewezen dat klik pedalen sneller zijn dan gewone pedalen.
Heb fietsen met en zonder klik pedalen al die snelle Henkies hou ik ook nog bij met een MTB en hunnie op een race bike van 6 K en meer ingeklikt vlakke weg, Zelf merk ik weinig verschil in snelheid net of zonder klik pedalen Enneh ingeklikt ben je zeker wel kwetsbaarder dan zonder lijkt mij. Maar goed de semie profs hier zullen het wel beter weten,
TheUnexpected schreef: ↑02 jul 2019 09:20Even wat dingen uit de wereld halen. Ik heb mijn literatuur bibliotheken van de universiteit er op na geslagen en even rond gespeurd op de academische kant van het internet.
Al heel snel zijn er twee papers te vinden die de voordelen van het gebruik van klikpedalen ontkrachten. Met name de theorie dat men een trekkende beweging kan maken waarmee er inderdaad effectiever (lees meer kracht wattages op het pedaal komen) getrapt kan worden klopt. Maar dat de kosten (energie van de rijder) hoog zijn en daarmee het effectief reduceren met als resultaat dat het niet efficiënter is.
Verder is het in mijn optiek een onvolledig verhaal. De onderzoekers isoleren de “downward-stroke” vs. “upwardstroke” waarbij het duidelijk is dat de downward stroke efficiënter is qua rijders energie (net mechanical efficiency) en dat het een upward stroke dus relatief inefficiënt is. Helaas meet deze niet de aanvullende mogelijkheid voor een upward stroke en de effectiviteit van de combinatie:
Hiermee bedoel ik: Als ik 42 km/h rij op uitsluitend de downward stroke waarbij ik maximaal gebruik maak van de kracht in mijn benen is dat de hoogste snelheid die ik kan bereiken. Maar juist door de upward stroke tussentijds toe te kunnen voegen, kan ik (hoewel tegen een hogere prijs, niet efficiënt) wel mijn snelheid verhogen en wel een sprint winnen of boven komen op een colletje en het gat dicht rijden (effectief gebruik).
Maar goed: Wat is er dan onderzocht? De efficiency van klikpedalen (hoe goed is de energie overbrenging door klikpedalen?) . Nou deze is niet bijzonder hoog, niet per se hoger dan gewone pedalen.
Een antithese die hier tegenin gaat zegt: Ja, het is niet efficiënter qua energie op papier. Maar qua effectiviteit zijn er niet te meten voordelen die het gebruik van klikpedalen verantwoorden. Dit zijn:
- Kortstondig surplus in wattages (zij het tegen een hogere prijs)
- Betere positionering van de voeten
- Meer controle op de fiets
Ik voeg nog even het verschil tussen efficiency en effectiviteit toe, omdat deze termen veel door elkaar worden gebruikt maar wezenlijk veel verschillen:
Effectiviteit = gaat om de juiste dingen doen.
Efficiëntie = de dingen juist doen
Effectiviteit gaat over je doelen halen en bereiken wat je voor ogen hebt. “Effectief zijn”. Efficiëntie daarentegen gaat over hoe goed je dingen uitvoert, niet of je het doel haalt, maar dat de wijze waarop je een doel wil behalen zo makkelijk en goed werkt als mogelijk.
Conclusie: de voordelen zijn niet wetenschappelijk te meten en onderbouwen in een kwantitatief onderzoek, maar in een kwalitatief onderzoek zou door argumentatie het voordeel mogelijk bekrachtigd kunnen worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers