Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hydraulische remmen op racetandem

HarVel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2019 16:09

HarVel 27 apr 2019 16:13

Ik ben bezig de racetandem van mijn zoon om te bouwen naar Dura Ace inclusief hydraulische remmen. Nu worden de remklauwen enkel in flatmount geleverd. Deze zijn niet sterk genoeg voor een tandem. Daarom ben ik op zoek naar Postmount of IS remklauwen die te combineren zijn met de Dura Ace verstellers/remgrepen. Weet iemand of dit kan en zo ja, met welke remklauwen de werking goed blijft? Lees, dezelfde hoeveelheid olieverplaatsing als bij de DA klauwen? Hoor graag, want ik kom er helaas niet uit.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 apr 2019 18:01

Remkracht zit toch in de grootte van de schijf? Flatmount of postmount zorgt toch niet voor verschil in remkracht. Dura ace werkt met 160mm schijven. Is dat niet genoeg? Heb zelf 140 schijven op mijn gravelfiets en vind dit ruimschoots voldoende. 160 op een tandem toereikend moeten zijn.
o'7o

HarVel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2019 16:09

HarVel 27 apr 2019 19:04

Ik heb bij verschillende tandembouwers geïnformeerd (waaronder de bouwer van de huidige tandems) waarom ze geen flatmount op hun frames gebruiken. Allen zeggen dat dit niet sterk genoeg is voor tandemgebruik. Onze huidige frames beschikken allemaal over postmount. Daarom zoek ik naar een combi van postmount (desnoods IS, die zijn nog wel uitwisselbaar) met DA hydraulische hendels. Remkracht doet niet ter zake in deze problematiek, dat komt daarna. We gaan met 160mm rijden in eerste instantie. Overigens rijden we op de mountainbike tandem met 210 voor en 180 achter en dat gaat bij heel technisch en steil afdalen soms net goed.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 apr 2019 19:19

Douglas schreef: 27 apr 2019 18:01 Remkracht zit toch in de grootte van de schijf? Flatmount of postmount zorgt toch niet voor verschil in remkracht. Dura ace werkt met 160mm schijven. Is dat niet genoeg? Heb zelf 140 schijven op mijn gravelfiets en vind dit ruimschoots voldoende. 160 op een tandem toereikend moeten zijn.
Het gaat niet alleen om de absolute remkracht maar ook om de koeling op lange afdalingen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2019 20:05

Je kan de oude BR-RS785 gebruiken, die zijn post-mount en compatibel (ik heb de de 785 hendels en nieuwe remmen, dus andersom zal het ook werken)
Afbeelding

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 27 apr 2019 20:20

Hope RX-4?

Die zijn bedacht om te gebruiken met Shimano (of SRAM) remhandles. Als je de postmount uitvoering neemt kan je er de diameter remschijf van je gade op zetten.

Hopetech

@Bike24

HarVel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2019 16:09

HarVel 27 apr 2019 21:12

Dank voor de beide reacties met mogelijke remklauwen. Ik heb ze zojuist beide besteld en ga bekijken welke het beste voldoet. Zal het hier nog wel even laten weten.

HarVel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2019 16:09

HarVel 12 mei 2020 22:14

Belofte maakt schuld. Ik heb ze beiden besteld, maar uiteindelijk zijn de Hope RX-4 gemonteerd en geheel naar tevredenheid. Is even wat knoeien met de precieze afstelling, maar daarna echte werpankers en ideaal voor de tandemkoers. Beide tandems zijn er nu mee uitgerust.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 mei 2020 23:17

Nice, goed gedaan.

HarVel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2019 16:09

HarVel 13 mei 2020 11:19

Dank :-). Het blijft elke keer zoeken hoe zaken moeten op een tandem. Weinig standaard oplossingen beschikbaar, maar we komen er wel. Zelfde zoektocht gehad met twee vermogenscranks. Durfde het niet aan om een crank om te tappen naar omgekeerd draad. Gelukkig had Duratec een dubbel klein blad ontwikkeld waardoor beide cranks aan de rechterzijde zowel de aandrijving naar het achterwiel als de koppelketting naar voren konden hebben. En er dus twee standaard vermogenscranks gemonteerd konden worden.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 mei 2020 13:19

HarVel schreef: 27 apr 2019 19:04 Ik heb bij verschillende tandembouwers geïnformeerd (waaronder de bouwer van de huidige tandems) waarom ze geen flatmount op hun frames gebruiken. Allen zeggen dat dit niet sterk genoeg is voor tandemgebruik. Onze huidige frames beschikken allemaal over postmount. Daarom zoek ik naar een combi van postmount (desnoods IS, die zijn nog wel uitwisselbaar) met DA hydraulische hendels. Remkracht doet niet ter zake in deze problematiek, dat komt daarna. We gaan met 160mm rijden in eerste instantie. Overigens rijden we op de mountainbike tandem met 210 voor en 180 achter en dat gaat bij heel technisch en steil afdalen soms net goed.
Even terugkomend op de opmerking dat flatmount niet sterk genoeg is.
Ik neem aan dat de framebouwer bedoeld dat zijn frame niet sterk genoeg is, ipv dat een flatmount rem niet sterk genoeg is om een tandem tot stilstand te brengen?!

Met name achter is een flatmount caliper door de liggende achtervork door heen bevestigd.
Die gaten lijken me het zwakke punt tov een postmount die doorgaans op of aan de liggende vorm gemonteerd wordt.
Ik denk dus dat je best wel een frame kunt construeren dat ook flatmount kan “hebben”.

HarVel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2019 16:09

HarVel 13 mei 2020 14:58

Nee, dat is niet zoals de framebouwer het zei. Het ging vooral om de dikte van de bouten waarmee de calipers aan het frame vastgezet worden in combinatie met de krachten die vrij komen bij een tandem. De flatmount bouten zijn een stuk kleiner in diameter dan de PM bouten. Nu ben ik geen materiaaldeskundige, maar ik kan me voorstellen dat in het geval van een tandem die op wereldtop niveau meerijdt de krachten zodanig zijn dat die diameter wel een rol speelt. Ik heb in elk geval wereldwijd nog geen tandem producent gevonden die de flatmount remmen monteert.

Plaats reactie