Dag dames/heren,
Mijn eerste post hier. Ik ben Kees en is fiets sinds een jaar of 13 op een ATB fiets, merk Pedaleur, afgemonteerd met Shimano Deore, 26" wielen. Nu wil het geval dat ik 99% van de tijd op de weg fiets, en zo nu en dan een bospad pak (banden zijn Schwalbe Hurricane).
Nu heb ik een paar jaar geleden de crankset vervangen door een Hollowtech variant (Deore), de derailleurs zijn vervangen (Deore), en nu lijkt ook de voorvork aan de beurt te zijn. Het is een Rockshox Judy C (ik weet dat het een inferieur product is). De vork veerde overigens nog wel.
Het geval is namelijk dat ik wat troep op de rechter vorkpoot aantrof, dit kwam onder de stofring vandaan. Nu heb ik de vork gedemonteerd, en zie ik dat de chroomlaag is aangetast ter hoogte van de ring. Ik kan wel nieuwe stofringen steken, maar ik denk dat dit geen lang leven beschoren is. Gelukkig is het geen keerring die olie moet tegenhouden.
Daarnaast lijken de binnenpoten radiale speling te hebben in de buitenpoten. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik dit voel met de vork zonder keerringen. Toch denk ik dat die speling het gevolg is van uitgesleten bussen?
Ik zit dus ook nog te kijken naar een nieuwe vork. Nu had ik de RST Capa/Gila/Omega gezien, maar ook de Rockshox 30 Silver. Allemaal vorken in het budget segment, maar ik denk voldoende voor mijn gebruik. De laatste 2 hebben een lockout dus die kan ik gebruiken tijdens mijn wegritten.
Daarnaast was ik van plan om binnen nu en een jaar eventueel een wegracefiets te kopen. Echter denk ik dat ik de ATB erbij hou voor de ritten met minder (pekel)weer.
Vraag is: waar doe ik verstandig aan?
Heeft iemand van jullie ervaring met de genoemde vorken? Of zal ik nog een setje stofringen kopen en het proberen met de Judy?
Alvast dank!
M.v.g.
Kees
Voorvork ATB 26" versleten?
Een op marktplaats (of nog beter: de te koop/gevraagd sectie van het mountainbike.nl forum) kijken, want vanwege de massale overstap naar 29" en 650B zijn er voor een appel en een ei bergen (ook heel mooi high-end!!) 26" spul te koop
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Geen tijd of geld of energie aan besteden en een nieuwe vork erin zetten. De vorkolie kan kapot zijn, of je afdichtingen ("koppakkingen"). Je stanchions kunnen ingesleten zijn.
De veren zullen waarschijnlijk nog wel goed zijn. Als je tevreden met je fiets bent, dan kun je een nieuwe 26 inch vork van de juiste lengte waarschijnlijk wel tweede hands op de kop kunnen tikken
De veren zullen waarschijnlijk nog wel goed zijn. Als je tevreden met je fiets bent, dan kun je een nieuwe 26 inch vork van de juiste lengte waarschijnlijk wel tweede hands op de kop kunnen tikken
In dit type vork zit geen olie, dus das makkelijk. Hetgeen wat ik me nog wel afvraag is in welke mate ik rekening moet houden met de inbouwmaat (hart as tot bovenzijde kroonstuk). Bij de Judy is deze 455 [mm], terwijl bij de 30 Silver en Omega deze 475 respectievelijk 480 [mm] zijn. De fiets zal dus verder achterover komen te staan. Ik heb echter geen idee of dit een probleem gaat zijn. Het de veerweg is ook 20 [mm] groter t.o.v. de Judy. Iemand?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Of je dit verschil gaat merken hangt ook van de 'sag, af, oftewel hoever veert de vork in als je gewoon gaat zitten.keesh schreef: ↑19 aug 2018 21:53 In dit type vork zit geen olie, dus das makkelijk. Hetgeen wat ik me nog wel afvraag is in welke mate ik rekening moet houden met de inbouwmaat (hart as tot bovenzijde kroonstuk). Bij de Judy is deze 455 [mm], terwijl bij de 30 Silver en Omega deze 475 respectievelijk 480 [mm] zijn. De fiets zal dus verder achterover komen te staan. Ik heb echter geen idee of dit een probleem gaat zijn. Het de veerweg is ook 20 [mm] groter t.o.v. de Judy. Iemand?
Een kleine verhoging van de vork zal je voornamelijk merken in het feit dat de fiets rustiger wordt en beter rechtdoor gaat, bochten maken gaat iets minder.