Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettingloop over cassette

Gebruikersavatar
Casey1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2015 00:21

Gebruikersavatar Casey1973 14 jun 2018 13:02

Ik ben nieuw dus vergeef me als ik een vraag stel die al vaker is gesteld.

Ik heb een Racefiets met een 50/34 Shimano Compact cassette (105) en heb 3 weken geleden de originele wielen vervangen door Shimano Ultegra RS wielen. Omdat ik vaak zocht naar de juiste versnelling heb ik er voor gekozen de nieuwe wielen met 12/25 (CS5800-105) cassette te nemen in plaats van de 11/28 (CS5800-105) die ik op de Bontragers had. Ook heb ik direct een nieuwe ketting voor de 105 serie omgelegd (HG601/105).

Nu had ik op de Bontragers reed dat als ik voor het 34 blad stak en achter op de 12 de ketting zo scheef stond dat bij eventuele terug/achteruit trappen, wat ik enkel doe om de ketting te smeren en af te doen, deze elke ronde ratelt over een tandje van de 13.

Bij de 12/25 gebeurt dit nu ook bij de 34 voor en 13 achter, maar ook wanneer ik voor de 50 steek en achter op 16 of 17 terugtrap. Als ik de aandrijving gewoon gebruik waarvoor het gemaakt is loopt alles als een zonnetje en schakelen gaat ook vloeiend. Het is steeds hetzelfde tandje (gemerkt) waar dit gebeurt! Het lijkt of het verschil in kransjes zo klein is (de 12-25 heeft 12,13,14,15,16,17,18,19,21,23,25) dat dit bijna niet te vermijden is. (spacers zitten ertussen!).

Ben ik te perfectionistisch en moet ik die aandrijving gewoon niet terugdraaien?
Kan dit kwaad? - of - is er nog iets wat hier het probleem kan zijn als het al een probleem is.

Als gezegd, als ik de aandrijving in de juiste richting gebruik loopt het als een trein......
PS: Ik houd wel van een "schone" ketting dus ik smeer af en toe enkel de "busje" van de ketting en houd deze wel droog!

Crankstel: 5000Km
Ketting en Cassette: 200 Km

Bedankt alvast voor alle tips.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 jun 2018 13:09

Grootste tandwiel voor en grootste achter geeft problemen, net als kleinste tandwiel voor en kleinste achter. Dit vanwege de schuine kettinglijn, welke vermeden dient te worden.
Ratelt het systeem zoals bij jou op het grootste blad voor en achter ergens in het midden, dan is de kans groot dat de derailleur niet optimaal afgesteld staat of zelfs scheef ten opzichte van de aandrijflijn.
Met een nieuwe wielset is het ook niet uitzonderlijk wanneer er een miniem verschil zit in de stand van de cassette, waardoor de afstelling van de derailleur ook iets gewenst is iets aan te passen.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 14 jun 2018 13:40

Dat doet de mijne ook als ik achteruit trap (wat ik ook alleen bij smeren doe). Volgens mij komt het doordat is een cassette zodanig is vormgegeven dat je vooruit trappend zo snel mogelijk kunt schakelen. Dat zal achteruit trappend wellicht een omgekeerd effect hebben, met de genoemde bijgeluiden. Zolang het vooruit goed loopt en klinkt zou ik me geen zorgen maken.

Overigens zou ik de 2 a 3 uiterste kransjes niet gebruiken, dus max 34/14 en 50/21. Die beide verzetten zijn ook nagenoeg identiek.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
Casey1973
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2015 00:21

Gebruikersavatar Casey1973 14 jun 2018 14:04

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik ben bekend met het feit dat ik de buitenste 2-3 kransjes beter niet gebruik, Ik gebruik nu dus met de 34 max de 14 en met de 50 de 21 zoals je aangeeft....... Mijn "zorgen" zitten juist in het feit dat het de 16 is die het had met de 50. Deze zit nl precies in het midden.

Ik heb alleen fijnafstelling van het derailleur geprobeerd (van ratel aan de ene kant naar ratel aan de andere kant) en zelfs de cassettes op de wielen onderling verwisseld. Ik kan dus uitsluiten dat het de body is of het wiel.......
Het is overigens een heel klein klikje (de ketting blijft heel even op een van de tandjes van het overgelezen kransje hangen en dat tikt. Derailleur lijkt dus zeker niet de oorzaak.

Het lijkt er inderdaad op dat de 12-25 zo dicht op elkaar zit en de kransjes zo zijn vormgegeven dat zit voordoet bij naar achter trappen. Smeren dus maar op de 18 of 14 doen ;-)

H

Plaats reactie