Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Press Fit

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 15 jun 2018 22:47

@havana

Leren kost geld heb ik altijd geleerd en ik neem ook niemand wat kwalijk als dingen niet lukken.
Ik ben lekker van start gegaan en de press fit was er zo uit.
De metalen koker van CKT en de kunststof Rotor waren niet even groot. Die van CKT staat vermeld L386 (6,2 cm lang) en de kunststof van Rotor heb ik opgemeten en die is 4,2 cm. Ik had al een vermoeden dat dit misschien niet zo passen, maar omdat ik niet wist hoe het allemaal in zijn werking ging ben ik gewoon verder gegaan om te kijken wat er nu gebeurd. De kunststof koker van Rotor rammelt helaas in het frame en ik heb alles gedemonteerd. Helaas is van de kunststof koker niks meer van heel. Enig idee of dat los te krijgen is bij Rotor of moet ik een ander type aanschaffen.
Het persen ging op zich fijn, maar moet wel een juist borgmiddel vinden. Weet jij nog iets.

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 16 jun 2018 11:37

Kleine update.
Vandaag naar de LBS en ik had was spullen gekocht om de BB mee vast te zetten en gelijk gevraagd of ze deze BB hadden. Ze kwamen met dezelfde die havana had geadviseerd. Alleen dan ook te kort.
Contact opgenomen met CKT Dealers en bij toeval sprak ik een hele aardige man. Die inderdaad aangaf dat de maat afwijkend was. Moest iemand uit België bellen voor de BB. Die van Rotor kan ik plaatsen zonder kunststof koker werd gezegd. Doet deze man ook in de wielerkoers voor zijn ploeg.
Ik ga zeker weten de originele nog bestellen. Heb net een klein rondje getest en het gevoel zegt dat het goed is.
Nu maar een langere rit kijken wat er gaat gebeuren.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 28 jul 2018 17:18

Misschien een domme vraag, maar bestaat er een lagerpers die je voor pressfit kan gebruiken maar ook voor bijvoorbeeld de wiellagers en balhoofdlagers? Dus dat je 1 pers koopt die je voor allerlei lagers kan gebruiken?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 jul 2018 18:08

Ik zelf heb deze:
https://www.mantel.com/park-tool-hhp-3- ... OkEALw_wcB

zoals de plaatjes doen vermoeden kan zowel bb als headset ermee geperst worden.
Bb gebruik ik hem voor, geen ervaring met persen headset omdat ik geen balhoofd heb waar lagers in geperst dienen te worden.
Vraag me af of de meeste bb persen niet tevens voor headsets te gebruiken is, indien het draadeind maar lang genoeg is.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 28 jul 2018 22:41

Dan zou je dus met de juiste lengte en eventueel adapters ook de wiel en bodylagers kunnen doen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 jul 2018 09:21

De diameter vd het draadeind vd parktool past niet in een naafgat, daarvoor is het gat te klein.
Het is al vaker aangegeven, een draadeind vd bouwmarkt met aan weers zijden een aantal grotere opvulringen en dan een moer aan weers zijden doet het ook.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12698
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jul 2018 14:39

tik lagers er gewoon rustig in, minste kans op schade. Met persen kan er veel te veel druk komen te staan als er iets scheef gaat.

Leg je oude lager op de nieuwe en tik die aan.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 29 jul 2018 16:58

Wat gebruik jij om de pressfit lagers eruit te tikken dan Wasbeer?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12698
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jul 2018 10:50

Ik heb zo,n shimano tool, maar dat werkt vaak niet heel lekker.

Maar bv een inbussleutel 12 die minimaal 15cm uitsteekt zodat als je mis slaat je niet meteen je frame aan bonken slaat. Doe het met z,n tween 1 houd het frame vast de ander slaat. Bij mijn foil moet je zo ongehoord hard slaan wil het eruit komen. maargoed het loopt dan ook als een zonnetje en kraakt nooit (ook bij mijn vorige foil niet)

Het goede nieuws is dat mijn shimano lagers met gxp adapter en wat custom huisvlijt na 4k nog als nieuw lopen en bijna net zo soepel als een C bear lager. dus ik hoef het waarschijnlijk niet vaak te doen.

Probleem met pressfit is bij veel merken de passing en daarna ook nog verkeerde montage van de gebruiker.

Bij GXP werk ik met hope GXP adatpers, van een slijp ik de kanten af zodat er een groter draagvlak ik. Van de andere vuil ik de buitenring op maat zodat de crank niet aangedraaid net zo soepel loopt als aangedraaid. Met standaard GXP heb je geen mogelijk te stellen en druk je het vol aan, na een paar keer monteren komt het dan te stark te zitten om dat vertanding iets in slijt. Daarom vuil ik de ring bij. voorbeeld, ik heb 0.6mm gevijld en toen liep het perfect.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 15 aug 2018 20:27

Het is gelukt. Inderdaad flinke klappen moeten geven. Heb voor mijn eigen gemoedsrust een bbb btl 113 gekocht waar ik de pressfit eruit mee gehaald heb.

Het erin persen heb ik gedaan met een shimano tooltje die ik kon lenen. De tl bb12 is het en dat werkt prima maar is daadwerkelijk niet meer dan een draadeind met adapters. Die adapters zijn wel fijn om de nieuwe pressfit enigzins vast en recht te houden.

Ik heb gewoon een setje ultegra pressfit erin geschoven maar ze bestaan in vele soorten. Zou een 105 pressfit niet net zo goed zijn?

Plaats reactie