Hallo,
Ik rijd sinds november met een Specialized Tarmac, daarvoor heb ik 2,5 jaar met een Specialized Roubaix rondgereden.
De geometrie is grotendeels overgezet op de nieuwe fiets, maar is niet volledig hetzelfde. De Tarmac zit nu eenmaal sportiever.
Maar nu word ik met het volgende probleem geconfronteerd: bij tochten op de rijweg zit ik heel hard op en neer te wippen op het zadel, alsof ik met een leegloper zit achteraan (mss iets minder uitgesproken, maar toch!). Dit gaat ongetwijfeld gepaard met een boel krachtenverlies, en het gevoel op de nieuwe fiets is tot op heden nog nooit echt goed geweest.
Ik heb al geprobeerd het zadel wat hoger te zetten: de afstand van crank tot zadel was bij de vorige 85 cm, bij deze fiets 82 cm, dus ik dacht dat het daar misschien aan zou liggen. Dit haalt echter niets uit.
Ik heb ook al allerhande bandendrukken geprobeerd, zonder verbetering.
Het valt op dat dit voorvalt bij hogere trapfrequenties, maar deze trapte ik zonder problemen op mijn oude fiets.
Enig idee wat het probleem juist zou kunnen zijn?
Wippen/Wiebelen op zadel
Kijk ook eens naar de andere maten. Je zegt dat de afstelling grotendeels is overgenomen van jouw oude fiets naar de nieuwe, maar de zadelhoogte wijkt dus al 3 cm af. Dat vindt ik significant, dan zou ik alle andere maten ook niet meer vertrouwen, zeker omdat ze zadelhoogte toch het makkelijkste af te stellen is.
Je zit nu dus sportiever, waarschijnlijk dus dieper, maar wellicht ook meer gestrekt? Kan me voorstellen dat als je veel gestrekter zit, dit invloed heeft op jouw trapbeweging en hoe sterk jouw lichaam is om in die houding stabiel te blijven tijdens de trapbeweging. Lijkt me dus aannemelijk dat het probleem dat je nu ondervindt door die sportievere zit komt. Hoeveel langer en dieper zit je nu tov jouw oude fiets?
Je zit nu dus sportiever, waarschijnlijk dus dieper, maar wellicht ook meer gestrekt? Kan me voorstellen dat als je veel gestrekter zit, dit invloed heeft op jouw trapbeweging en hoe sterk jouw lichaam is om in die houding stabiel te blijven tijdens de trapbeweging. Lijkt me dus aannemelijk dat het probleem dat je nu ondervindt door die sportievere zit komt. Hoeveel langer en dieper zit je nu tov jouw oude fiets?
Wippen in het zadel bij hoge trapfrequenties is een gevolg van verkeerde techniek. Je ziet het meestal bij beginners. Je kunt het door oefenen verbeteren. Bij jou zal het door de sportievere zit komen. Je bent daar onvoldoende aan gewend.
Oefeningen zijn:
- minder kracht zetten bij gelijke trapfrequentie
- lagere trapfrequentie bij gelijke kracht.
- in de groep rijden en dan een tandje lichter schakelen en dan proberen je positie vast te houden in de groep zonder te gaan wippen.
Kleine stukjes oefenen en dan weer lekker doorrijden. Uiteindelijk integreer je de onderdelen van de oefeningen en ga je zonder wippen rijden. Loop ook je afstellingen nog even na.
Oefeningen zijn:
- minder kracht zetten bij gelijke trapfrequentie
- lagere trapfrequentie bij gelijke kracht.
- in de groep rijden en dan een tandje lichter schakelen en dan proberen je positie vast te houden in de groep zonder te gaan wippen.
Kleine stukjes oefenen en dan weer lekker doorrijden. Uiteindelijk integreer je de onderdelen van de oefeningen en ga je zonder wippen rijden. Loop ook je afstellingen nog even na.
Meer flex in de zadelpen? Normaal zou ik zeggen: gebruik eens een eenvoudig, zwaar aluminium exemplaar maar volgens mij kan dat niet met een tarmac.
Ik wordt in ieder geval schijtziek van zgh. comfort zadelpennen.
Ik wordt in ieder geval schijtziek van zgh. comfort zadelpennen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zou ook eens naar de afstelling kijken. 3 cm zadel verschil is niet een klein beetje. Zou me niet verbazen dat de afstand zadel - stuur ook wat veranderd is. Dus een sportievere zit. Lijkt me kwestie van oefenen of je fiets om gaan bouwen naar de afmetingen van je voorgaande fiets.
Apex Aerodyn R8070 (2018)
3cm verschil is gigantisch. Als ik een let gewone loopschoenen op de koersfiets zit, heb ik door die 1cm dikkere zool al het gevoel dat mijn zadel te laag staat.
Hoe zit het met de horizontale afstand tot de trapas. Als die bij mij minder goed is ga ik ook wat wiebelen (maar dan eerder omdat ik mijn plaats op het zadel niet vind).
Walter
Hoe zit het met de horizontale afstand tot de trapas. Als die bij mij minder goed is ga ik ook wat wiebelen (maar dan eerder omdat ik mijn plaats op het zadel niet vind).
Walter
Hola, 3cm verschil, hoe kan dat ? Hoe kom je (of je fietsenmaker) daarbij??
Trouwens de beste manier om je zadelhoogte te meten is tussen middelpunt van de trapas en bovenkant zadel. Niet bovenop de crank meten of je moet steeds dezelfde crank gebruiken.
Op en neer wippen bij hoge trapfrekwentie is net een indicatie dat je zadel te laag staat.
Vroeger werd aangeraden als je twijfel had over de juiste hoogte van het zadel om met hoge trapfrekwentie te rijden: op en neer wippen betekende te lage stand en heen en weer (links/rechts) schuiven betekende te hoge stand.
Het zadel hoger zetten hielp niet zeg je, maar heb je het dan ook 3cm hoger gezet dus even hoog als je vorige fiets waar je wel goed op zat?
Trouwens de beste manier om je zadelhoogte te meten is tussen middelpunt van de trapas en bovenkant zadel. Niet bovenop de crank meten of je moet steeds dezelfde crank gebruiken.
Op en neer wippen bij hoge trapfrekwentie is net een indicatie dat je zadel te laag staat.
Vroeger werd aangeraden als je twijfel had over de juiste hoogte van het zadel om met hoge trapfrekwentie te rijden: op en neer wippen betekende te lage stand en heen en weer (links/rechts) schuiven betekende te hoge stand.
Het zadel hoger zetten hielp niet zeg je, maar heb je het dan ook 3cm hoger gezet dus even hoog als je vorige fiets waar je wel goed op zat?
Ik heb het zadel een halve cm naar voren gezet en, na even wat proberen met verschillende hoogtes, uiteindelijk een halve cm naar omhoog gebracht. Het naar voren zetten heeft enorm geholpen en het wiebelen is zo goed als verholpen. Wat ik nu wel blijkbaar heb zijn loden benen, maar weet niet of dit aan de afstelling of het eerste warme weer te wijten valt.