Smeren balhoofd

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Cobus Ridley
Forum-lid

Cobus Ridley 10 nov 2017 11:30

M'n balhoofd (Ahead) draait niet meer zo lekker. Wil het dus uit elkaar halen en smeren, Nu zocht ik op dit forum welk "smeersel" ik het beste zou kunnen gebruiken, en het enige wat ik erover kon vinden was het advies montagepasta te gebruiken. Dat bevreemdt mij; montagepasta is toch juist bedoeld om onderdelen die niet bewegen, maar te zijner tijd weer los moeten kunnen (zoals pedalen, zadelpen etc.) mee te smeren; niet om voortdurend bewegende delen (zoals lagers) mee te vetten? Kortom: welk smeermiddel kan ik het best in balhoofd gebruiken?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 nov 2017 11:39

Als een balhoofd niet goed draait, dan moet je eerst nagaan wat de oorzaak is.
Vrijwel altijd is er wat versleten en dat moet je dan dus vervangen, met smeren kan je niks repareren
Gaat het om cartridgelagers zoals tegenwoordig bijna altijd, dan moeten ze vervangen worden,
Losse kogels en cups ook vervangen.
Dus eerst maar gewoon eens inspecteren, met de hand voelen hoe een lager draait zegt meestal genoeg.
Is de boel alleen vervuild , dan volstaat schoonmaken en smeren.
Met montagepasta moet je in principe inderdaad niks smeren, maar de term wordt ook wel gebruikt voor montagevet (zonder de pasta-component) en daarmee zou je een balhoofd kunnen smeren, hoewel er daarvoor betere middelen zijn
Laatst gewijzigd door Keezx op 10 nov 2017 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Cobus Ridley
Forum-lid

Cobus Ridley 10 nov 2017 11:56

@Keezx Dank, ben ik me van bewust. Maar welk "beter middel" adviseer jij?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 nov 2017 11:59

Zo ongeveer elk smeervet/lagervet is bruikbaar, maar zoals door mij duidelijk aangegeven, eerst inspecteren wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Bij cartridge lagers valt er weinig te inspecteren> vervangen, maar bij losse kogels en cups kan je na schoonmaken goed zien of het nog de moeite waard is te smeren.
Herhaal dit niet onnodig

Cobus Ridley
Forum-lid

Cobus Ridley 10 nov 2017 15:15

Ja, ik weet dus dat ik eerst moet checken wat oorzaak is en eventueel nieuwe lagers moet plaatsen. Maar dan toch nóg eens de vraag: welke smeermiddel/lagervet adviseer jij? Behoort tot de door jou genoemde "betere middelen"? Gewoon concreet: wat zou jij zelf er op smeren?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 nov 2017 15:21

Voor dit soort dingen heb ik al 20 jaar een blik Castrol LMX staan...
Is echt niet kritisch
Herhaal dit niet onnodig

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 10 nov 2017 16:00

Als het losse kogelringen zijn dan elk jaar cq. twee keer per jaar goed insmeren met kogellager vet is m.i. voldoende. Indien beide kogelringen hetzelfde formaat hebben dan het onderste en bovenste kogelring omwisselen want het onderste kogellager vangt de meeste 'klappen' op.
Zijn het afgedichte industrielagers dan is er niet veel meer te doen dan vervangen. ;)
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

walter-
Forum-lid

walter- 10 nov 2017 16:46

Ivm lagervet; ben je kleine gebruiker koop iets in een tube; werkt wat makkelijker dan die in potjes.
Google geeft veel resultaten; ik denk dat ze allemaal wel voldoen.

Walter

walter-
Forum-lid

walter- 10 nov 2017 16:57

Keezx schreef:
10 nov 2017 11:59
...
Bij cartridge lagers valt er weinig te inspecteren> vervangen, ...
Orlok schreef:
10 nov 2017 16:00
...
Zijn het afgedichte industrielagers dan is er niet veel meer te doen dan vervangen. ;)
Praten we in beide gevallen over 'industrielagers'?

Als je aan het rollend deel aankan is het volgens mij altijd de moeite van te onderhouden. Ook bij industrie lagers; even de afdichtingsrubbers met naald eruit halen: kuisen/ontvetten/drogen en invetten en dichting terug plaatsen. Zolang er geen speling is kan je zo industrielager in balhoofd, trapas en wielen een langer leven geven.

Walter

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 10 nov 2017 18:09

Het beste is om waterbestendig vet te gebruiken natuurlijk.

Industriele balhoofdlagers zijn zelden versleten als ze moeten vervangen maar bijna altijd is er water in gekomen en daardoor zijn ze binnenin aan 't roesten gegaan.

Roest is een dun laagje metaal wat weg is, de kogels zijn dan iets kleiner en de geroestte kogelbanen iets ruimer geworden.
Daardoor komt er speling op de lagers en moeten ze vervangen.

Bij montage van nieuwe lagers, eventueel aan 1 zijde de dichting voorzichtig verwijderen en de lager volproppen met dik plakkerig waterbestendig vet.
Dan ook aan de buitenkant van de lagers alles goed volsmeren met datzelfde vet en nadien wat er teveel is en tussen vork en frame "uitgepratscht" komt, wegvegen.
Zo zit alles goed afgedicht met vet en kan het water er niet zo onmiddellijk bij.

En natuurlijk NOOIT de hogedrukreiniger gebruiken op een lager aan een fiets!
Zelfs een tuinslang met 3 bar kan al funest zijn. Dus gewoon met een emmer en borsteltje poetsen en afspuiten met broesstraal.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 10 nov 2017 18:24

meestal is het onderste balhoofdlager verrot. Die krijgt het nogal voor zijn kiezen. Niet moeilijk doen en gewoon laten vervangen.
#tuttoandrabene

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 nov 2017 19:07

Raymond62 schreef:
10 nov 2017 18:09

Roest is een dun laagje metaal wat weg is, de kogels zijn dan iets kleiner en de geroeste kogelbanen iets ruimer geworden.
Daardoor komt er speling op de lagers en moeten ze vervangen.
Raymond, meestal snijdt ut wel hout wat je hier ter berde brengt maar dit niet.
Speling op een balhoofd kan je er altijd uit halen, want het zijn conuslagers, het probleem is dat roesten van staal een ruw oppervlak veroorzaakt en daarmee slecht draaien en zelfs compleet vastroesten.
Herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie