Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 11 jul 2017 18:30

Dit onderwerp is een vervolg op help ik heb een fiets gekocht

Hier de oplossing:

Toen ik uiteindelijk met mijn standaard Shimano 105s in Frankrijk de bergen inging (Auvergne) liep het dus inderdaad niet lekker. Ik ben boven gekomen (onder andere de Pas de Peyrol) maar het was oncomfortabel en ik haalde het maar net. Ik bedoel daarmee dat ik niet te maken heb gehad met de extreme uitschieters in de Alpen en de Pyreneeën met stukjes tussen de 12 en de 15% en kilometers lang gemiddeldes van 9% en meer maar wel serieus moeite had om boven te komen. In ieder geval meer dan met de Santos op de Croix de Fer en de Galibier. In de Pyreneeën de Santos weer gepakt en meteen geblesseerd geraakt (was gelukkig snel over, had achteraf gezien met de andere zithouding te maken)

Of het nou tussen mijn oren zit maakt niet uit, ik was niet happy met die fiets. Door dit forum wist ik dat er een oplossing is maar ik kan dat zelf niet versleutelen. Dus op naar een andere FM. Dat was een goeie beslissing want die nam echt de tijd om uit te vinden wat ik wilde en waarom (dus je wilt er echt alleen mee in de bergen fietsen … ? ). Hij kwam tot de volgende (wellicht extreme) oplossing:

De Shimano Dynasys 11 36-26 BC (SLX M7000 11-SP) met achter de standaard Shimano 105 cassette (32-28-25 etc). Alles past, geen andere voor-derailleur (had hij wel besteld) dus ik was nog goedkoper uit ook. Van miskoop tot superklimfiets voor 275 euro. En voor dag geld heb ik nog een iets verlengde (= hogere) stuurpen ook. Shimano 50/34 crankstel te koop dus.

En dus weer terug naar de Posbank. Op de steile stukjes heb ik gewoon nog 2 versnellingen over terwijl ik ontspannen en comfortabel naar boven pedaleer. Die 2 extra blaadjes zijn voor de Ventoux.
Als ze in het boek "De kale berg" een tripple een verzet voor watjes noemen ben ik benieuwd wat voor naam ze aan dit verzet geven. Maar als dat verzet me boven op die kale steenhoop brengt voor de ultieme foto heb ik met elke kwalificatie vrede. En met die 5km per uur ook trouwens.

Voor de echte Klimfietsers: bijtrappen in de afdaling doe ik niet. De lol van afdalen is namelijk dat je niet hoeft te trappen …

Dirk, langzame fietser te Diemen

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 11 jul 2017 19:43

Goeie zet die fietsenmaker! Die durft tenminste. De meesten zijn angsthazen met Shimano richtlijnen onder de arm de hele dag. Wat mij uiteraard (zie hieronder) nu vooral interesseert, is welke voorderailleur schakelt die 36t en op welke zitbuis (van welk frame dus) zit die gemonteerd? Daar sneuvelen dit soort oplossingen op. 36t is veel te laag voor gewone wegderailleurs, tenzij een afwijkend frame, bijv cyclocross enz.

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 11 jul 2017 20:49

Hoi Klimmer,

De voor-derailleur is een shimano 105, dezelfde die op de fiets zat. Die heeft een afmontage van Shimano 105 11s . Hij is van Vos in Zwanenburg.

Verder kan ik er niks over vinden. Het is een aluminium frame met carbon voorvork en kost 1000 euro. Ik denk dus dat het allemaal standaard is. Mocht je meer willen weten dan duik ik morgen de box in om de boel verder te bekijken

Via onderstaande link kun je foto's bekijken

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe de beren op de weg heten ...

Grtz Dirk

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 11 jul 2017 21:20

Foto van derailleur met klem om de (ronde) buis is duidelijk, maar het gaat mij uiteraard om de nieuwe situatie. Het gaat hier om de derailleur uit de 5800 11v groep, Een dubbele derailleur zogezegd. Die kennelijk de veel grotere kettinglijn van het SLX crankstel (48,8 i.p.v. 43,5mm) aan kan. Dat is al opmerkelijk. Voor een triple derailleur is dat niet opmerkelijk, die moet immers 3 bladen kunnen schakelen. Een buitenblad van 36t in plaats van 50t is een verschil van 14 tanden. Dit vraagt om het omlaag brengen van de voorderailleur met ruim 30mm. In die lage positie stoot de kooi van de derailleur op de liggende achtervork in alle gevallen waarin ik dit met een racederailleur heb geprobeerd. Gebeurt trouwens bij 40t al. Mtb-derailleurs kunnen dat wel.
Dus is mijn vraag: hoe hoog staat de buitenste geleider van de kooi van de derailleur boven het 36t buitenblad? En daaruit mag dan geconcludeerd worden dat die hoogte voldoende is om beide bladen toch goed te schakelen. Dat is essentiële informatie om anderen dienovereenkomstig te adviseren. Een goede foto zou geweldig zijn!
Zoals bekend is de richtlijn van Shimano voor deze marge 3mm!
Het zal wel aan mijn gevoel voor humor liggen: wat bedoel je met beren op de weg? Of staat dat hierboven uitgelegd?

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 11 jul 2017 22:45

Ik heb de Ventoux pas gereden met 28x30 (met dank aan Klimmer/kaleberg.nl). Een super ervaring!
Trappe doe je met je benen.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 11 jul 2017 23:29

Dirk Vanderperk schreef: 11 jul 2017 20:49 Hij is van Vos in Zwanenburg.

Verder kan ik er niks over vinden. Het is een aluminium frame met carbon voorvork en kost 1000 euro.
Over de fiets is misschien niets te vinden, maar over Vos in Zwanenburg des te meer, zelfs hier op het forum...Ervaring met de Vos Zwanenburg
90 pagina's leesplezier.

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 11 jul 2017 23:50

@Klimmer:

Met beren op de weg bedoel ik (enigszins onbeholpen wellicht :oops: ) wat je voor problemen voorziet met deze configuratie.

Dus wat zou er mis kunnen gaan? Kettingbreuk? Derailleur kapot? Schakelproblemen? Extreme slijtage? Voorlopig loopt alles soepel in ieder geval.

Verder zal ik morgen duidelijke foto's maken en wat opmeten conform de vragen die je gesteld hebt over de nieuwe situatie.

Tot morgen dus,
Dirk

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 jul 2017 00:09

Wederzijds verkeerd begrepen, dus. Jouw configuratie is volgens alle richtlijnen en mijn ruime test- en praktijkervaring onmogelijk. Maar: niet dus. Jij (en vooral je fietsenmaker) hebt bewezen dat het wel kan. De beren zijn een mythe. Als het in de praktijk werkt, dan zal dat zo blijven. Goed, die derailleur krijgt wat meer spanning te verduren dan een volgens het boekje gemonteerd, maar dat kan heel lang goed gaan. De ketting doet wat die moet doen, die klaagt niet. Meer slijtage, welk onderdeel dan?, ik denk het niet.
Ik ben heel benieuwd naar je foto's.
Bij een test met een 40-26t crank met een (wel wat oudere) racederailleur was dit het resultaat: het was onmogelijk om te schakelen tussen de bladen. De derailleur staat (gedwongen) veel te hoog. De kooi schraapt over de liggende vork. Om de grapjassen voor te zijn: ik ben de ketting niet vergeten. :) Conclusie is in elk geval dat de prestaties van de 5800 11v derailleurs voor en achter veel verder gaan dan hun specificaties. En dat is mooi!

Afbeelding

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 12 jul 2017 18:52

@ Klimmer

Hoi Klimmer, ik heb een serie foto's geplaatst op mijn website

Rechtsboven het kader zit een kruisje waarmee je de foto nog verder kunt vergroten.

De ruimte tussen de geleider en de vork is rond de 4 millimeter. Ik heb gemeten met de ketting binnenblad voor/binnenblad achter (26-32)

Jij schreef: Zoals bekend is de richtlijn van Shimano voor deze marge 3mm

Bij mij is dat voor zover meetbaar 2 tot 3 mm. Erg moeilijk te meten trouwens.

Ik hoor wel als je nog meer wilt weten.

Grt,
Dirk

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 12 jul 2017 19:00

Even wat anders, maar zie ik het goed dat jij zonder klikpedalen rijdt? Ook in de bergen? Zou mijn eerste advies zijn om die te gaan gebruiken.
o'7o

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 jul 2017 19:17

Zeer bedankt Dirk. Mooie foto's. Kun je nog een horizontale foto nemen met de ketting op de 36t en de hele aandrijving in beeld? Het is ongelofelijk wat deze derailleur door wijziging in de constructie voor elkaar krijgt. Lang niet iedereen zal met 36t buitenblad willen rijden, maar voor tijdelijke oplossingen is dit een prima configuratie tegen zeer beperkte kosten. Zeker nu velen wel de kwaliteit van 105 of Ultegra willen hebben, maar dan noodgedwongen af moeten zien van een triple. Essentieel in jouw geval en anderen die hiervoor kiezen is dat de zitbuis rond is tot onderaan en zonder vaste nok op een hoge positie.

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 12 jul 2017 19:25

@ Douglas:
Ik ben een recreatieve fietser en kijk nogal om me heen. Zo kom ik nog wel eens in een randje naast de weg. Ik wil dan wel graag snel mijn voet aan de grond hebben, zeker als er een ravijn in de buurt is. En ik ben nog nooit van mijn pedalen afgegleden trouwens.
Er zit ongetwijfeld ook een psychologische factor bij. Ik heb 35 jaar geleden op een zaterdagmiddag in een uitermate gênante pose op handen en knieën midden in Abcoude op een kruispunt gelegen toen ik mijn voet niet op tijd uit de toenmalige voetclips kon krijgen (van die leren riempjes).

Daar droom ik nog wel eens van ...

Dirk

Plaats reactie