Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bereik 50/34 crank & 11-32 cassette

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 13 sep 2016 09:09

Hi,

Na 20 jaar uitsluitend op mtb's te hebben gereden (vooral op de weg) heb ik na wat heeull lang twijfelen de stap gemaakt naar een racefiets (voorlopig nog naast mijn MTB). Ik heb een hagelnieuwe Cube GTC SL disk (2016) gekocht waar standaard voor een compact Ultegra 50/34 op zit en achter 11-32.

Even een verhaaltje..sorry about that :-) :

Bij een eerste keer op de fiets stappen voelde ik mij na 20 jaar en tienduizenden MTB km's weer een beginner. Waar zijn mijn remmen op mijn stuur en waar is mijn rapidshifting :o :D . Toch, het meeste wennen was en is eigenlijk wel het vinden van een harmonie op het gebied van schakelen. Afgelopen vijf dagen ongelooflijk veel theorie gelezen op dit forum en erg veel tutorials gekeken via youtube maar ik ben er nog niet helemaal over uit dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Om mijn MTB heb ik een triple XTR crank gemonteerd zitten met een vertanding van 42 - 32- 24 en achter een 11 speed (grote heb ik even niet voorhanden). Omdat ik eigenlijk alleen op de weg fietste gebruikte ik uitsluitend de 32 (heuvel/wind) en de 42 voor alle overige gevallen. Dit voelde als een erg fijne combinatie waarbij ik met de 32 snel kon zijn op drukke wegen/bochten/stad en de 42 gebruikte voor pure snelheid.

De 50-34 combi die ik nu heb gooide dit vertrouwde gevoel compleet door elkaar. Om datzelfde gevoel op de racefiets te hebben en weg te komen begin ik op de 34 en achter op 5e of 6e tandwiel. Ketting staat kaarsrecht en alles loopt soepel. Al snel wil ik opschakelen maar merk ik dat ik bij tandwiel 4/3 al wat gemopper van mijn ketting begin te horen die tegen mijn voorderailleur begint te schurken. Ook achter loopt ie niet meer heel soepel. De ketting staat wel iets scheef maar voor mijn gevoel lang nog niet zorgwekkend. Ik ben op mijn MTB gewend op het middenblad tot het ena kleinste blad te kunnen rijden en dan wat terug te schakelen en overschakelen naar het grootste blad. Maar hoe zit het met het bereik met deze set? Kan ik (met deze groep) op het middelste blad echt alleen maar de vier middelste tandwielen achter pakken of moet het gewoon kunnen om op de 34 van 3 tot 11 achter te kunnen draaien zonder probleem en is het een kwestie van afstellen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor het grote blad. Wat zou hier het max bereik van zijn voor/achter?

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik het liefst op het middelste blad (vooral nu ik nog niet zo geoefend ben) lekker kan doorrijden en niet telkens hoef op te schakelen naar het grootste blad (en veel te vaak weer terug bij iets langzamere stukken)

Wellicht heb ik hierboven hele domme dingen gevraagd of gezegd en vergelijk ik het teveel met mijn MTB set maar wat uitleg/hulp/advies hierin zou fijn zijn :winkthumb:



.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 13 sep 2016 09:28

Een 11-32 is natuurlijk een heel brede cassette, je loopt dan vaker tegen 'gaten' in je bereik aan waar je of net te zwaar of net te licht trapt. Een 12-25 wordt over het algemeen vaker aangeraden hier op het forum, tenzij je regelmatig in de bergen fietst.
Verder heb je op de racefiets met Shimano versnellingen een dingetje wat je op de mountainbike niet hebt: zogenaamde half-shifts. Daarmee zet je de voorderailleur net een stapje opzij zonder naar het grote blad te schakelen. Daarmee kan je de ketting ook wat schuiner leggen met minder geluid (hoewel een rechte kettinglijn meestal beter is, natuurlijk!).

Even ter vergelijking de vertanding van een 11-32 en een 12-25 naast elkaar:
11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 sep 2016 09:39

Probeer idd eerst de trim standen uit, had je die al gevonden dan is het een kwestie van zorgvuldig afstellen. Hoewel het simpel lijkt krijg ik toch met name bij de voorderaileur het beste resultaat als ik de installatieinstructie naar de letter volg en dat begint al met de kabeldoorvoer op de borgmoer.

En persoonlijk ben ik nogal fan van de 14-28 cassette.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 13 sep 2016 09:46

Vervang de 34 voor een 39 en je zit gebakken.

-Jorw-
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2016 12:48

-Jorw- 13 sep 2016 09:56

Met zo'n gatenkaascassette kan je rapper naar het grote blad schakelen, bv. 50-22 geeft een snelheid van 25,7 km/h (90rpm) , en daarmee heb je nog geen zo'n schuine ketting. Wil je trager rijden, dan schakel je binnenblad. Optie 2 is natuurlijk een 39 monteren ipv 34 en een 12-25 cassette kopen, geeft minder 'gaten' in bereik

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 13 sep 2016 10:03

Misschien is de cassette niet eens zo'n probleem. Je bent immers de verhoudingen van een MTB gewend. Het verschil tussen 50-34 is veel groter dan het verschil tussen 42-32. Daarom zou ik voor de vlakke weg die 34 vervangen door een 39. Daarmee hoef je minder te schakelen naar het buitenblad en gebruik je veel meer het midden van je cassette.

Succes en veel fiets plezier met je nieuwe aankoop.

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 13 sep 2016 10:28

Dank voor jullie reacties ik leer met het uur.

Even kijken of ik het goed begrijp:

- Bij het vervangen van de cassette (voor een 12-25) in combinatie met de 50/34 heb je minder grote gaten waardoor je net iets meer keuze/bereik hebt?

- Bij het vervangen van een voorblad van 34 naar 39 zal je minder snel hoeven schakelen naar de 50 omdat je veel af kan met een 39?

- Zorgt een groter blad voor (bv een 39) dat de voorderailleur minder grote verschillen hoeft te overbruggen (nu tussen 34 en 50) waardoor je met een minder schuinen ketting kan schakelen over het gehele bereik?


Ik zit toch ook nog wel met de vraag en nieuwsgierigheid wat er mogelijk zou moeten zijn met mijn huidige configuratie als alles optimaal afgesteld is en of jullie daar ervaring mee hebben? Zou het wel mogelijk moeten zijn om op de 34 geruisloos te rijden met de 11-12-13 achter? Of de 50 met bv 18-20-22 achter?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 sep 2016 10:38

xonmultimedia schreef:Zou het wel mogelijk moeten zijn om op de 34 geruisloos te rijden met de 11-12-13 achter? Of de 50 met bv 18-20-22 achter?
Ja.

-Jorw-
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2016 12:48

-Jorw- 13 sep 2016 10:51

xonmultimedia schreef:Zou het wel mogelijk moeten zijn om op de 34 geruisloos te rijden met de 11-12-13 achter? Of de 50 met bv 18-20-22 achter?
34 in combinatie met 11-12-13 geeft een schuinere kettinglijn dan 50 met 18-20-22. Ik schakel meestal tot ik 2 kransjes overheb en dan pas veranderen van blad. Dus bv. in jou geval tot 50-25 en dan naar het kleine blad schakelen. In feite mag dit geen geluid geven.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 13 sep 2016 10:57

Zie ook:

http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechne ... ue+rt=true

Uitgaande van een cadans van 95 en het niet gebruiken van de buitenste 3 kransjes. 34*11 moet je geruisloos kunnen rijden, maar wordt vanwege de schuine kettinglijn niet aangeraden en is in principe ook niet nodig.

Vaak wordt geadviseerd 3, in ieder geval 2 kransjes niet te gebruiken.
Afbeelding

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 13 sep 2016 12:03

Alright..duidelijk.

Ik ga eens proberen om achter iets groter te rijden (dan ik gewend ben) in combinatie met de 50. Ook kan het natuurlijk nooit kwaad om eens een 39 te monteren ipv de 34.

Ik lees overigens op het forum dat het nog wel eens voor wat problemen kan zorgen op een 6800 compact crank maar dat het ook een kwestie is van proberen. Tandwiel kan je vervangen zonder de hele crank eraf te halen toch met boutjes? En moet je daarna de voor en achter derailleur opnieuw afstellen?

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 13 sep 2016 14:38

idd als de boutjes er uit zijn, kun je de kettingbladen van het krankstel halen (en terug plaatsen) zonder dit te demonteren. Bij zo'n verandering, verander ik de lengte van de ketting niet, maar controleer wel of en hoe de ketting naar het andere blad gaat. Toch jammer als die telkens aan de buiten- of binnenkant er af valt !

Plaats reactie