Twee cassettes gebruiken
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik heb een compact crankstel (50-34) en ik vind dat als ik Nederland met mijn maatjes rijd, in combinatie met een 11-28 cassette (10-speed) niet prettig rijden. De sprongen zijn te groot en ik rijd in Nl nooit op het binnenblad. In de bergen vind ik 34-28 eigenlijk net iets te zwaar. (ik weeg ruim 90 kg en om dan met souplesse 2-3 cols op te rijden trap ik liever wat lichter)
Ik heb twee goede wielsets en ik overweeg om op ene een 12-30 cassette voor in de bergen en op de andere een 11-23 te monteren voor in NL.
Is dat technisch gezien verstandig? Of loop ik risico op problemen door het inslijten van de ketting op de verschillende cassettes?
Ik heb twee goede wielsets en ik overweeg om op ene een 12-30 cassette voor in de bergen en op de andere een 11-23 te monteren voor in NL.
Is dat technisch gezien verstandig? Of loop ik risico op problemen door het inslijten van de ketting op de verschillende cassettes?
Risico? Hoezo als je die cassettes nodig denkt te hebben......
Ketting in de gaten houden en op tijd wisselen, dan is er niks mis mee.
Heb je een 11 echt nodig? Kan je beter een nuttig kransje voor hebben.
Ketting in de gaten houden en op tijd wisselen, dan is er niks mis mee.
Heb je een 11 echt nodig? Kan je beter een nuttig kransje voor hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Dank je voor je advies. Ik heb een kettingchecker, dus dat komt goed. Ik rijd met een groep regelmatig boven de 40 en met wind mee heb ik 50-11 soms echt nodig.
Zolang je voor iedere cassette ( minimaal) 1 ketting hebt zal t prima gaan
(zolang de cassette duurder is dan de ketting dan ... wat je wil voorkomen is dat een versleten ketting je nieuwe cassette te snel laat slijten)
Zelf een klimcassette met 1 ketting (&linkje &50/34 voor : en " maar" 1 ketting omdat ik toch niet deze klimset verslijt bij deze 10speed-fiets ) . In nl rij ik met een 12-23 cassette met 2 kettingen (&linkjes & 50/38 voor), en inderdaad ook slijtage meten, dat doe je om snelle slijtage voorbladen te voorkomen ( die krengen zijn DUUR )
(zolang de cassette duurder is dan de ketting dan ... wat je wil voorkomen is dat een versleten ketting je nieuwe cassette te snel laat slijten)
Zelf een klimcassette met 1 ketting (&linkje &50/34 voor : en " maar" 1 ketting omdat ik toch niet deze klimset verslijt bij deze 10speed-fiets ) . In nl rij ik met een 12-23 cassette met 2 kettingen (&linkjes & 50/38 voor), en inderdaad ook slijtage meten, dat doe je om snelle slijtage voorbladen te voorkomen ( die krengen zijn DUUR )
Sorry, neem ik niet serieusHarryuitHilversum schreef:Dank je voor je advies. Ik heb een kettingchecker, dus dat komt goed. Ik rijd met een groep regelmatig boven de 40 en met wind mee heb ik 50-11 soms echt nodig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Ik ook niet want met 50-11 blijf je bij bijvoorbeeld 45 km/h beneden de 80 omw/min.Keezx schreef:Sorry, neem ik niet serieusHarryuitHilversum schreef:Dank je voor je advies. Ik heb een kettingchecker, dus dat komt goed. Ik rijd met een groep regelmatig boven de 40 en met wind mee heb ik 50-11 soms echt nodig.
Bij een cadans van 100 , wat heel wat beter is dan 80 , is met 50-13 de snelheid 48,5 km/h
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
110 RPM met 50-11 fiets je toch 67,2 km/h, wou dat ik dat eens haalde met wind mee
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Dit is wel erg overdreven: ik kom in dit voorbeeld aan 63 km/hmonsieurpinot schreef:110 RPM met 50-11 fiets je toch 67,2 km/h, wou dat ik dat eens haalde met wind mee
[50/11 x 110 x wielomtrek(=2,1m) x 60 min = 63 km/h]
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ah, inderdaad, maar nog steeds snel genoegQuarantanove schreef:Dit is wel erg overdreven: ik kom in dit voorbeeld aan 63 km/hmonsieurpinot schreef:110 RPM met 50-11 fiets je toch 67,2 km/h, wou dat ik dat eens haalde met wind mee
[50/11 x 110 x wielomtrek(=2,1m) x 60 min = 63 km/h]
ik rekende hier, maar nam de verkeerde wielomtrek
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34, ... 2.6&UN=KMH
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ben 2 meter en weeg 92 kg. Mijn gemiddelde cadans is niet zo hoog: 84. Hoe hoger de snelheid, des te lager de trapfrequentie. 100 of meer haal ik niet. Is voor mij ook niet erg efficiënt. Ieder zijn bouw, ieder zijn stijl.
Harry, ik nodig je uit om eens eens een stukkie te demonstreren met die 11, als je het 1 km volhoudt met 40+ neem ik mijn woorden terug.
Ik neem wel eens plaats achter een scootertje wat 40-45 rijdt en meer dan 50x14 heb ik daar niet voor nodig of zou ik wensen, terwijl ik ook bepaald geen sneltrapper ben.
Bij de jaarlijkse gentlemankoers van m'n club rijden we ook een gemiddelde van 40+ en dan zit ik fluitend aan het wiel met 50x14.
Zou je dat met de 11 doen dan lig je eraf met 1 klein stuurfoutje of windschifting, om over een flauwe bocht maar te zwijgen.
Ik neem wel eens plaats achter een scootertje wat 40-45 rijdt en meer dan 50x14 heb ik daar niet voor nodig of zou ik wensen, terwijl ik ook bepaald geen sneltrapper ben.
Bij de jaarlijkse gentlemankoers van m'n club rijden we ook een gemiddelde van 40+ en dan zit ik fluitend aan het wiel met 50x14.
Zou je dat met de 11 doen dan lig je eraf met 1 klein stuurfoutje of windschifting, om over een flauwe bocht maar te zwijgen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 22 mei 2016 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig