Bij welke slijtageverschijnselen is het moment aangebroken om de buitenbanden van de fiets te vervangen?
Het oppervlak van mijn banden is redelijk afgevlakt en de bolling is nagenoeg verdwenen, maar vraag me af of het al nodig is om de bandjes te vervangen wanneer ik nog niet lekgereden ben...(dat moment hoop ik wel voor te zijn..)
Buitenband vervangen
wanneer de banden bijna vierkant zijn afgesleten.
wanneer de banden poreus zijn geworden (haarscheurtjes).
wanneer de band geen profiel meer heeft. (wanneer deze standaard profiel heeft. )
veel scheurtjes heeft door lekke banden cq. bijna lekke banden.
wanneer jij het tijd vind dat er een nieuwe band omheen moet (looks).
etc. etc.
wanneer de banden poreus zijn geworden (haarscheurtjes).
wanneer de band geen profiel meer heeft. (wanneer deze standaard profiel heeft. )
veel scheurtjes heeft door lekke banden cq. bijna lekke banden.
wanneer jij het tijd vind dat er een nieuwe band omheen moet (looks).
etc. etc.
whistle schreef:Op de Conti 4000S zitten slijtindicatoren, als is het, met mijn ervaring, niet aan te raden om te wachten tot deze verdwenen zijn.
Heb zelf ook C4000S
Voor achter zijn de indicatoren vaak goed om op basis daarvan te vervangen.
Voor voor doe ik het eerder, als ik het rubber slecht vind worden.
Ik let dan op uitdroging, of slechte toestand van de wangen
Beter een keer te veel je band vervangen, dan een keer te weinig...
En om het moment wat uit te stellen: wissel voor- en achter om na 1000km of zo. Achterband slijt harder dan voor. Ik gebruik de conti 4000 en die gaan zo'n 2000km mee, de slijtage indicatoren zijn dan nog aardig diep maar er zitten dan al veel scheurtjes in van glas en zo en dan zijn ze al aardig vierkant. Bandenspanning houd ik op 8bar (en voor toertochtjes en zo op 9)
raphaël schreef:En om het moment wat uit te stellen: wissel voor- en achter om na 1000km of zo. Achterband slijt harder dan voor. Ik gebruik de conti 4000 en die gaan zo'n 2000km mee, de slijtage indicatoren zijn dan nog aardig diep maar er zitten dan al veel scheurtjes in van glas en zo en dan zijn ze al aardig vierkant. Bandenspanning houd ik op 8bar (en voor toertochtjes en zo op 9)
Is dat voor en achter omwisselen nou echt zinvol, of ga je eigenlijk je goede voorband sneller verslijten? Het lijkt me sowieso niet zo prettig om een 'vierkante' achterband weer naar het voorwiel te verplaatsen.
Als achter op is, pak ik 1 nieuwe en leg die om het voorwiel. De minder versleten voorband gaat naar het achterwiel.
2000km voor een setje Conti 4000 vind ik trouwens bar weinig. Ik doe er al zeker het driedubbele mee over allerlei soorten ondergrond, en vind ze nog steeds prima. Maar dat ben ik.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
kaj1500 schreef:raphaël schreef:En om het moment wat uit te stellen: wissel voor- en achter om na 1000km of zo. Achterband slijt harder dan voor. Ik gebruik de conti 4000 en die gaan zo'n 2000km mee, de slijtage indicatoren zijn dan nog aardig diep maar er zitten dan al veel scheurtjes in van glas en zo en dan zijn ze al aardig vierkant. Bandenspanning houd ik op 8bar (en voor toertochtjes en zo op 9)
Is dat voor en achter omwisselen nou echt zinvol, of ga je eigenlijk je goede voorband sneller verslijten? Het lijkt me sowieso niet zo prettig om een 'vierkante' achterband weer naar het voorwiel te verplaatsen.
Als achter op is, pak ik 1 nieuwe en leg die om het voorwiel. De minder versleten voorband gaat naar het achterwiel.
2000km voor een setje Conti 4000 vind ik trouwens bar weinig. Ik doe er al zeker het driedubbele mee over allerlei soorten ondergrond, en vind ze nog steeds prima. Maar dat ben ik.
Om te voorkomen dat je met een vierkante voorband rijdt moet je inderdaad niet te lang wachten. Na 1000km moet een band nog rond zijn
Als je telkens met dezelfde banden rijdt lijkt mij jouw methode inderdaad beter.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Banden slijten, of je ze nou voor of achter monteert. Bij een versleten achterband gooi ik er een nieuwe band op, en de voorband laat ik zitten. Die vervang ik als deze er aan toe is.
Het moment van het vervangen van de band is voor mij als ik wat canvas door het rubber heen zie komen. Op het moment dat het canvas gaat verslijten, dan boet de band in aan sterkte, dus vóór die tijd vervangen. Met een vierkante (achter)band kun je nog best wat kilometers maken!
Overigens kan ik me voorstellen dat je soms je banden wat eerder vervangt, bv. bij een wedstrijd of bij een vakantie
Het moment van het vervangen van de band is voor mij als ik wat canvas door het rubber heen zie komen. Op het moment dat het canvas gaat verslijten, dan boet de band in aan sterkte, dus vóór die tijd vervangen. Met een vierkante (achter)band kun je nog best wat kilometers maken!
Overigens kan ik me voorstellen dat je soms je banden wat eerder vervangt, bv. bij een wedstrijd of bij een vakantie
Weer of geen weer....één van twee is er altijd