Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Buitenband vervangen

bdejong
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2010 19:29

bdejong 21 jul 2010 19:36

Bij welke slijtageverschijnselen is het moment aangebroken om de buitenbanden van de fiets te vervangen?

Het oppervlak van mijn banden is redelijk afgevlakt en de bolling is nagenoeg verdwenen, maar vraag me af of het al nodig is om de bandjes te vervangen wanneer ik nog niet lekgereden ben...(dat moment hoop ik wel voor te zijn..)

nickst
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:18

nickst 21 jul 2010 20:14

wanneer de banden bijna vierkant zijn afgesleten.
wanneer de banden poreus zijn geworden (haarscheurtjes).
wanneer de band geen profiel meer heeft. (wanneer deze standaard profiel heeft. ;))
veel scheurtjes heeft door lekke banden cq. bijna lekke banden.

wanneer jij het tijd vind dat er een nieuwe band omheen moet (looks).

etc. etc.

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 22 jul 2010 09:40

Op de Conti 4000S zitten slijtindicatoren, als is het, met mijn ervaring, niet aan te raden om te wachten tot deze verdwenen zijn.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 22 jul 2010 12:54

whistle schreef:Op de Conti 4000S zitten slijtindicatoren, als is het, met mijn ervaring, niet aan te raden om te wachten tot deze verdwenen zijn.


Heb zelf ook C4000S
Voor achter zijn de indicatoren vaak goed om op basis daarvan te vervangen.
Voor voor doe ik het eerder, als ik het rubber slecht vind worden.

Ik let dan op uitdroging, of slechte toestand van de wangen
Beter een keer te veel je band vervangen, dan een keer te weinig...

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 22 jul 2010 15:38

En zelf ook even logisch nadenken. Als je het niet vertrouwt gewoon vervangen :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 22 jul 2010 22:29

En om het moment wat uit te stellen: wissel voor- en achter om na 1000km of zo. Achterband slijt harder dan voor. Ik gebruik de conti 4000 en die gaan zo'n 2000km mee, de slijtage indicatoren zijn dan nog aardig diep maar er zitten dan al veel scheurtjes in van glas en zo en dan zijn ze al aardig vierkant. Bandenspanning houd ik op 8bar (en voor toertochtjes en zo op 9)

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 23 jul 2010 20:36

raphaël schreef:En om het moment wat uit te stellen: wissel voor- en achter om na 1000km of zo. Achterband slijt harder dan voor. Ik gebruik de conti 4000 en die gaan zo'n 2000km mee, de slijtage indicatoren zijn dan nog aardig diep maar er zitten dan al veel scheurtjes in van glas en zo en dan zijn ze al aardig vierkant. Bandenspanning houd ik op 8bar (en voor toertochtjes en zo op 9)



Is dat voor en achter omwisselen nou echt zinvol, of ga je eigenlijk je goede voorband sneller verslijten? Het lijkt me sowieso niet zo prettig om een 'vierkante' achterband weer naar het voorwiel te verplaatsen.

Als achter op is, pak ik 1 nieuwe en leg die om het voorwiel. De minder versleten voorband gaat naar het achterwiel.
2000km voor een setje Conti 4000 vind ik trouwens bar weinig. Ik doe er al zeker het driedubbele mee over allerlei soorten ondergrond, en vind ze nog steeds prima. Maar dat ben ik. ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 jul 2010 21:09

kaj1500 schreef:
raphaël schreef:En om het moment wat uit te stellen: wissel voor- en achter om na 1000km of zo. Achterband slijt harder dan voor. Ik gebruik de conti 4000 en die gaan zo'n 2000km mee, de slijtage indicatoren zijn dan nog aardig diep maar er zitten dan al veel scheurtjes in van glas en zo en dan zijn ze al aardig vierkant. Bandenspanning houd ik op 8bar (en voor toertochtjes en zo op 9)


Is dat voor en achter omwisselen nou echt zinvol, of ga je eigenlijk je goede voorband sneller verslijten? Het lijkt me sowieso niet zo prettig om een 'vierkante' achterband weer naar het voorwiel te verplaatsen.

Als achter op is, pak ik 1 nieuwe en leg die om het voorwiel. De minder versleten voorband gaat naar het achterwiel.
2000km voor een setje Conti 4000 vind ik trouwens bar weinig. Ik doe er al zeker het driedubbele mee over allerlei soorten ondergrond, en vind ze nog steeds prima. Maar dat ben ik. ;)

Om te voorkomen dat je met een vierkante voorband rijdt moet je inderdaad niet te lang wachten. Na 1000km moet een band nog rond zijn ;)
Als je telkens met dezelfde banden rijdt lijkt mij jouw methode inderdaad beter.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 09 aug 2010 02:25

Banden slijten, of je ze nou voor of achter monteert. Bij een versleten achterband gooi ik er een nieuwe band op, en de voorband laat ik zitten. Die vervang ik als deze er aan toe is.
Het moment van het vervangen van de band is voor mij als ik wat canvas door het rubber heen zie komen. Op het moment dat het canvas gaat verslijten, dan boet de band in aan sterkte, dus vóór die tijd vervangen. Met een vierkante (achter)band kun je nog best wat kilometers maken!
Overigens kan ik me voorstellen dat je soms je banden wat eerder vervangt, bv. bij een wedstrijd of bij een vakantie
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie