Vreemd crankset demonteren
Hallo,
Ik wil de crankset verwijderen van mijn oude Jan Jansen fiets. Ik zie echter geen manier hoe dit zou moeten. Misschien kunnen jullie helpen dmv onderstaande foto's.
Dat dopje voorop heeft een rond gat en die "bout" heeft een ronde kop.
Ik wil de crankset verwijderen van mijn oude Jan Jansen fiets. Ik zie echter geen manier hoe dit zou moeten. Misschien kunnen jullie helpen dmv onderstaande foto's.
Dat dopje voorop heeft een rond gat en die "bout" heeft een ronde kop.
Laatst gewijzigd door Vinu op 30 jan 2016 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
En je moet de crank ondersteunen, anders wordt de enegie van de klap deels opgevangen door de banden.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Dat ding dat jij bout noemt, met dat schroefdraad, is een crankspie. Die moet je er uit slaan met een hamer. Draai de moer er een stukje op en sla op de moer. Maar het zou wel eens heel heel vast kunnen zitten. Het zit immers al een paar jaar zo in elkaar.
WD40 een nacht en dan met de moker...
Trouwens, dit is een gewoon nederlands kl*** spie-crankstel uit de jaren 80. Misschien voor jou vreemd. Ben maar blij.
Trouwens, dit is een gewoon nederlands kl*** spie-crankstel uit de jaren 80. Misschien voor jou vreemd. Ben maar blij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Dit is dus geen Nederlands kut crankstel met spiebaan maar een Nervar of ander Frans ding. Waarschijnlijk met een spietje 9, tot in de jaren 70 een gangbaar crankstel op de -goedkopere- Franse racefietsen als Peugeot en Mercierklimmer schreef:WD40 een nacht en dan met de moker...
Trouwens, dit is een gewoon nederlands kl*** spie-crankstel uit de jaren 80. Misschien voor jou vreemd. Ben maar blij.
Zomaar met een moker gaan rammen heeft zelden 't gewenste effect, WD-40 helpt niet. Wat wel helpt is met een stijgerpijp rond de onderkant van de spie 't crankstel op een stevige ondergrond afsteunen en met een 400gr. bankhamer gericht tikken geven, op een gegeven moment komt ie los, als je 't netjes doet kan je zelfs de draad wat opfrissen en 's spietje een tweede keer gebruiken, althans zo doe ik 't als 't even kan.
Je zal degelijk moeten afsteunen omdat je anders de bracketlagers naar de vaantjes help door er putten in te slaan + dat je zonder afsteunen niet optimaal kan profiteren van de kinetische energie die je de hamer geeft bij 't gericht op 't spietje slaan
Op http://www.speedbicycles.ch staan massa's klassieke racefietsen uit de 50's en 60's met een vergelijkbaar crankstel, racefietsen die de meesten hier doen watertanden dus niet zo slap lullen over spiebaancrankstellen a.u.b.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Ligt eraan wat voor fiets je hebt. Oude franse fietsen hebben BSA draad maar dan 2 x rechts, de Locomotief 'Tour de France' van mijn vrouw heeft (origineel) een 'gewone' BSA bracketpot (dus 1 x rechts 1 x links) + holle (!) Stronglicht as met spiebaan en een vergelijkbaar crankstel.Vinu schreef:Thanks. Dan mag ik aannemen dat er geen gewone bottom bracket/as in zit voor JIS cranksets?
De Locomotief 'Tour de France' was destijds een topmodel van Locomotief, geheel gebouwd met butted Reynolds 531 framebuizen, vorkpoten en seatstays: Géén kruiwagen dus!
Hier een plaatje van 't plaatje:
https://www.facebook.com/rijwielatelier ... =3&theater
Altijd leuk om te lezen dat iemand zo gepassioneerd is dat hij bijkans boos wordt ( of t zo lijkt) om onschuldig commentaar van anderentheodorocampagnolo schreef:Op http://www.speedbicycles.ch staan massa's klassieke racefietsen uit de 50's en 60's met een vergelijkbaar crankstel, racefietsen die de meesten hier doen watertanden dus niet zo slap lullen over spiebaancrankstellen a.u.b.