Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 apr 2021 15:02

Dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik zal zeker niet zeggen dat schijven altijd beter zijn!

Woonwerk fiets wil je gewoon neerzetten en zo min mogelijk naar omkijken. Meteen na je werk schoonmaken oid lijkt mij ook een slecht idee (wel goed voor de fiets natuurlijk :-))

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 apr 2021 18:34

Nee, schijfremmen zijn zeker niet (altijd) beter dan velgremmen maar worden je wel door de commercie door de strot gedrukt. :roll:

Bij wijze van spreken kan iedere boerenlul een remblokje van een velgrem vervangen/afstellen maar voor een remblokje van een schijfrem moet je mechanica/hydraulique hebben gestudeerd. :shock:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 23 apr 2021 19:02

Orlok schreef: 23 apr 2021 18:34 Nee, schijfremmen zijn zeker niet (altijd) beter dan velgremmen maar worden je wel door de commercie door de strot gedrukt. :roll:

Bij wijze van spreken kan iedere boerenlul een remblokje van een velgrem vervangen/afstellen maar voor een remblokje van een schijfrem moet je mechanica/hydraulique hebben gestudeerd. :shock:
Over welke van de twee rem-types beter zijn heb ik geen mening.
Maar over het vervangen/afstellen van remblokjes van schijfremmen wel.
Als jouw IQ minimaal gelijk is aan twee maal jouw schoenmaat, dan is dat geen enkel probleem. Daar hoef je zeker geen mechanica/hydraulique voor te hebben gestudeerd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 apr 2021 21:29

Niet iedereen is even handig.

Ik vind het ook geen probleem (maar het is wel lastiger dan bij velgremmen)

Voor mezelf: altijd schijfremmen. Ik kan er echter wel inkomen dat er veel gevallen zijn waar velgremmen de betere keuze zijn (om allerhande redenen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 23 apr 2021 23:07

Met alle respect ... ik snap niet wat het probleem is.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 apr 2021 09:05

Tot je een keer een probleem met een lekkende rem of een zuiger die vast zit.

Ik ben helemaal pro schijfremmen maar dat wil niet zeggen dat je blind moet zijn voor de mindere kantjes ervan.
Afbeelding

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 09 mei 2021 22:49

Iemand nog goede tip voor krijsende achterrem? Als ik zacht rem en steeds harder rem dan maken ze op laatste net voor ik stil sta enorm veel lawaai.

Blokjes en schijven zijn 1000 kilometer jong ofzo. Betreft een ultegra rem met xtr-schijf en resin blokjes met koelvinnen. Ik heb alles al keer ontvet en blokjes opgeschuurd...leek toen 1 a 2 ritjes goed te gaan

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mei 2021 09:12

Shimano is in dit soort gevallen een vervelende combo. Materiaal van de schijf is gewoon te zacht

Wat je kan doen
-blokken even boven het fornuis, als je dat nog hebt.
-alles even los en vast. Klauw los en vast draaien met rem ingeknepen

Soms krijg je het gewoon niet weg.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 10 mei 2021 10:46

Ik heb er ook enorm veel last van op de velgen met de standaard meegeleverde (ultegra?) schijven. Blokjes vervangen, maar zowel mijn grail (resin pads) als mijn endurace (metal ice pads) schreeuwen het uit met dit setje velgen (schijf) vlak voordat ik stilsta.
Ik heb nu een 500km (5ritjes) gedaan met mijn wintersetje velgen, i.c.m. Deze el cheapo (dus waarschijnlijk goedkoper/minder slijtvast materiaal) schijven van ome ali.... en .... nog nergens last van.
Als het blijft functioneren, schaf ik nog wat setjes aan voordat ome ali door de douane belast gaat worden.


€ 12,44 39% Off | ZTTO 1pc MTB DH Bicycle Disc Brake Cooling Floating Rotor 203mm 180mm 160mm 140mm 6 bolts Rotor steelFor mountain Bike RT99 RT86
https://a.aliexpress.com/_m0RZPx3

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 mei 2021 12:59

Ik ben ook al een tijdje afgestapt van de Shimano schijven. Op mijn gravelbike had ik al snel de 105 schijven vervangen voor Hope CL floating schijven (omdat ik die mooier vond). .

Dat had ik op mijn racefiets ook gelijk moeten doen. Daar was ik van Ultegra naar Dura-ace schijven gestapt, omdat ik zwarte schijven mooier vond. Echter maakte die nog steeds best wat herrie bij een natte weg of in de regen.

Uiteindelijk ook op mijn racefiets overgestapt op Hope CL floatings.

Op mijn mountainbike reed ik al jaren met Hope floating schijven (maar ook Hope remmen).

Die Alieexpress schijven zien er ook uit als floating schijven. Ze zien er goed uit! En naar mijn idee lijken floating schijven toch iets makkelijker te centreren bij remmen, ook al staan je calipers niet 100% goed afgesteld.

Shimano schijven remmen prima en perfect met droog weer voor mij. Maar ik irriteerde mij ook aan het lawaai. Ik vraag me af of ze er in een profpeloton ook last van hebben, want daar zie ik toch nog veel met de Dura-ace en XTR schijven rijden. En wat de mechaniciens daar doen om de remmen niet zoveel herrie te laten maken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mei 2021 13:09

Maar ook wel eens gelezen dat juist de floating schijven - waar het middelste deel van een ander materiaal kan zijn - extra makkelijk geluid produceren. Zullen ze ook niet altijd een beeting tingelen tussen je remblokken in?

Van ztto heb je bijv ook deze: https://tinyurl.com/4zp89kvr
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mei 2021 13:22

Suntoro schreef: 10 mei 2021 12:59 Ik ben ook al een tijdje afgestapt van de Shimano schijven. Op mijn gravelbike had ik al snel de 105 schijven vervangen voor Hope CL floating schijven (omdat ik die mooier vond). .

Dat had ik op mijn racefiets ook gelijk moeten doen. Daar was ik van Ultegra naar Dura-ace schijven gestapt, omdat ik zwarte schijven mooier vond. Echter maakte die nog steeds best wat herrie bij een natte weg of in de regen.

Uiteindelijk ook op mijn racefiets overgestapt op Hope CL floatings.

Op mijn mountainbike reed ik al jaren met Hope floating schijven (maar ook Hope remmen).

Die Alieexpress schijven zien er ook uit als floating schijven. Ze zien er goed uit! En naar mijn idee lijken floating schijven toch iets makkelijker te centreren bij remmen, ook al staan je calipers niet 100% goed afgesteld.

Shimano schijven remmen prima en perfect met droog weer voor mij. Maar ik irriteerde mij ook aan het lawaai. Ik vraag me af of ze er in een profpeloton ook last van hebben, want daar zie ik toch nog veel met de Dura-ace en XTR schijven rijden. En wat de mechaniciens daar doen om de remmen niet zoveel herrie te laten maken.
Als je het pro wielrennen op de televisie volgt hoor je het 'katten' gejank wel bij iedere bocht, dus erg veel er aan doen kunnen ze dus niet. :shock:

Tenzij het Pinarello en/of Colnago fietsen zijn want die ploegen rijden nog steeds met velgremmen.! :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie