Het nut van schijfremmen is voor een toerrijder, die zich in het normale verkeer begeeft en maar de helft (eigen helft) van de weg tot zijn beschikking heeft, veel groter dan dat van de wedstrijdrenner in koers.
Maar ik zie dat veiligheidsaspect van de schijven (bij valpartijen) echt niet, afgezet tegen sturen, kettingbladen etc. dat ook op de fiets zit. Laat de keuze dan toch lekker aan de renners (ook nationaal). En kies voor de neutrale materiaalwagen gewoon traditioneel spul. (wie anders wil, moet ook reservespul maar zelf voor elkaar hebben).
Het grote schijfremmentopic
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Duurt echt niet langer om het wiel te wisselen met schijfremmen. Als je natuurlijk hetzelfde type wiel krijgt dan dat eruit gaat, krijg je een wiel met andere naven, dan heb je natuurlijk wel problemen
Een voorwiel met schijven is zelfs sneller gewisseld dan voor velgremmen, zeker met het RAT-systeem.
Gelukkig maar dat een ieniemienie beetje offset van één schijf t.o.v. van een andere helemaal geen probleem is en prima wordt opgevangen door de geweldige toleranties van de remklauwen.
Oh wacht...
Oh wacht...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
nou vind het wiel wisselen met mijn gravel racer een crime dat gaat niet echt snel in vergelijking met snelspanners.
Voor de race fiets valt er wat dat betreft nog heel wat te ontwikkelen.
Dat zal wel gebeuren maar heeft gewoon nog wat jaren nodig
Voor de race fiets valt er wat dat betreft nog heel wat te ontwikkelen.
Dat zal wel gebeuren maar heeft gewoon nog wat jaren nodig
Grappig, heb ik juist andersom. Wieltje wisselen op de BMC (schijf) is door steekas fluitje van een set en zit in 1x goed recht. Bij de Tarmac (velgrem) zit ik zeker achter een paar keer te klooien voordat het wiel er recht in zit.
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer
Storm Buran beachracer
Dat was bij mij de eerste keer ook zo, maar na een aantal keren gaat het echt minstens even snel zoniet sneller. Het vergt enige handigheid (net zoals wanneer je de eerste keer een wiel met snelspanners wil wisselen)ridley orion schreef: ↑01 feb 2018 20:24 nou vind het wiel wisselen met mijn gravel racer een crime dat gaat niet echt snel in vergelijking met snelspanners.
Voor de race fiets valt er wat dat betreft nog heel wat te ontwikkelen.
Dat zal wel gebeuren maar heeft gewoon nog wat jaren nodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dan is de boel niet goed afgesteld!
In de dropouts rammen tot ie niet verder kan, snelspanner sluiten en wegwezen. Succes met schijven om het zo snel te doen....
Less is bore
Nope, alles prima afgesteld.daniel1975 schreef: ↑01 feb 2018 21:12Dan is de boel niet goed afgesteld!
In de dropouts rammen tot ie niet verder kan, snelspanner sluiten en wegwezen. Succes met schijven om het zo snel te doen....
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer
Storm Buran beachracer
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Met alle respect, maar je doet het écht niet sneller met een disc en steekas. Precies mikken met de steekas, draaien ipv klikken, extra goed mikken om disc tussen blokken te krijgen.....
Less is bore
Dan heb je dus niet de juiste velg..
26mm bandje = 24 mm velg breedte, Niks te rammen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een schijfremwiel zal over het algemeen niet sneller wisselen, maar wat is het probleem voor een tourfietser?
En met het gekloot in de profpeleton die ik soms zie, nemen veel teams een wielwissel sowieso niet serieus.
Ik weet niet wie er hier over de kop slaat met een velgrem, maar dan doe je echt iets heeeeel raars. Als ik op de mtb vol rem blokkeert het voorwiel en ga je niet over de kop. (Bij het goed verdelen van je gewicht, en dat doe je lijkt me als je vol gaat remmen)
EDIT
En met het gekloot in de profpeleton die ik soms zie, nemen veel teams een wielwissel sowieso niet serieus.
Ik weet niet wie er hier over de kop slaat met een velgrem, maar dan doe je echt iets heeeeel raars. Als ik op de mtb vol rem blokkeert het voorwiel en ga je niet over de kop. (Bij het goed verdelen van je gewicht, en dat doe je lijkt me als je vol gaat remmen)
EDIT
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 02 feb 2018 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.