Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

LethalP
Forum-lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 29 jul 2020 12:52

En weer on-topic.
Het flesje schoonmaakalcohol is leeg, dus op zoek naar een aanvulling om de schijven te ontvetten.
Wat raden jullie aan?

Daarnaast zoek ik voor de crosser nieuwe schijven, want die hebben hun beste tijd ook wel gehad.
Zoek enerzijds een setje met centerlock en anderzijds ook een setje met 6-bouts bevestiging want 2 verschillende wielsets met afwijkende montage.
(In mijn geval gaat dat gelukkig wel goed zonder aanlopen)

Gezien de fiets met name wordt gebruikt bij slecht(er) (nat) weer en als woon-werk fiets zoek ik dus vooral niet in de prijsklasse XTR/DuraAce, ik vervang ze liever een keer extra door alle vuiligheid welke ze zien.
De fiets gaat ook geen alpencols af dus 'normale' remprestaties zijn meer dan voldoende hier op het vlakke en de onverharde paden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12695
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jul 2020 14:19

LethalP schreef: 29 jul 2020 12:52 En weer on-topic.
Het flesje schoonmaakalcohol is leeg, dus op zoek naar een aanvulling om de schijven te ontvetten.
Wat raden jullie aan?

Daarnaast zoek ik voor de crosser nieuwe schijven, want die hebben hun beste tijd ook wel gehad.
Zoek enerzijds een setje met centerlock en anderzijds ook een setje met 6-bouts bevestiging want 2 verschillende wielsets met afwijkende montage.
(In mijn geval gaat dat gelukkig wel goed zonder aanlopen)

Gezien de fiets met name wordt gebruikt bij slecht(er) (nat) weer en als woon-werk fiets zoek ik dus vooral niet in de prijsklasse XTR/DuraAce, ik vervang ze liever een keer extra door alle vuiligheid welke ze zien.
De fiets gaat ook geen alpencols af dus 'normale' remprestaties zijn meer dan voldoende hier op het vlakke en de onverharde paden.
Als schoonmaakmiddel: je zou het niet zeggen. Maar Remmenreiniger. Bij de juiste zaken 2 euro per bus.

Schijven. even een vraag hoe veel rijd je?
Ik heb schijven die nu op de fiets van mijn zoon zitten, daar heb ik 50K op gereden op de MTB, 10K als pekelfiets en hij nu door de wijk.
Door een andere post waar mensen spraken van versleten schijven heb ik ze vorige week opgemeten. 1.78mm Nieuw 1.8mm dus ik weet niet hoe jij schijven denkt te verslijten. Dit waren Hope schijven, maar mijn sram schijven op de racer die ook al een 15K weg hebben kan ik ook met de beste wil van de wereld niet meer dan 0.1mm meten, dit is eerder inremmen dan slijtage.

Shimano schijven zou ik afraden, piepen vaker en gaan eerder krom en slijten ook volgens sommige. Zelf geen ervaring mee.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jul 2020 14:37

Als de alcohol op is beginnen we hier altijd aan de spiritus

LethalP
Forum-lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 29 jul 2020 15:03

wasbeer2006 schreef: 29 jul 2020 14:19

Als schoonmaakmiddel: je zou het niet zeggen. Maar Remmenreiniger. Bij de juiste zaken 2 euro per bus.

Schijven. even een vraag hoe veel rijd je?
Ik heb schijven die nu op de fiets van mijn zoon zitten, daar heb ik 50K op gereden op de MTB, 10K als pekelfiets en hij nu door de wijk.
Door een andere post waar mensen spraken van versleten schijven heb ik ze vorige week opgemeten. 1.78mm Nieuw 1.8mm dus ik weet niet hoe jij schijven denkt te verslijten. Dit waren Hope schijven, maar mijn sram schijven op de racer die ook al een 15K weg hebben kan ik ook met de beste wil van de wereld niet meer dan 0.1mm meten, dit is eerder inremmen dan slijtage.

Shimano schijven zou ik afraden, piepen vaker en gaan eerder krom en slijten ook volgens sommige. Zelf geen ervaring mee.
De schijven zijn zeker niet op, maar vooral niet meer helemaal recht, vermoedelijk door enerzijds de vorige gebruiker en anderzijds doordat de fiets en wielen met regelmaat in de auto gaan, dus al snel een keer de schijf geraakt.
Gezien de prijzen van de schijven nogal meevallen investeer ik liever een keer in nieuwe rechte schijven welke dan (waarschijnlijk) weer jaren meekunnen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jul 2020 17:07

Maar een schijf is toch niet zomaar krom van een tikje of iets.., het is een vrij kleine schijf en relatief dik. Daar "tik" je toch niet zo maar een slagje in?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 29 jul 2020 21:10

MarkVeenstra schreef: 29 jul 2020 17:07 Maar een schijf is toch niet zomaar krom van een tikje of iets.., het is een vrij kleine schijf en relatief dik. Daar "tik" je toch niet zo maar een slagje in?
Deze gedachte/ervaring deel ik volkomen...

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 jul 2020 21:41

Ik heb ook wel eens een tikje/slagje in een Disc.
Maar om dan gelijk een nieuwe te kopen!

Ik heb een richter, zoiets:

https://www.futurumshop.nl/pro-schijfre ... 2HEALw_wcB

Heb je meer aan dan iedere keer een nieuwe schijf te kopen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3062
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 30 jul 2020 07:52

En als het een keertje een beetje aanloopt, gewoon even gebruiken waarbij de schijf warm (en dan weer koud) wordt. Zo lost het probleem zich bij mij altijd op. Nog nooit een richter hoeven gebruiken. En volgens mij gebruik je ook alleen een richter als de schijf echt krom is. Niet voor een kleine oneffenheid.

En nee, je tikt er niet zomaar iets in. Als ik kijk naar mijn MTB met een 203mm schijf voor, die leunde in de oude lift van het bikepark Schladming altijd lichtjes tegen de transportbeugel. Nooit last gehad van een scheve schijf (en die is nogal iets groter dan die van de gemiddelde racefiets).
Ride bikes, not tanks!

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 14 aug 2020 23:37

Kan het kwaad een fiets met hydraulische schijfremmen verticaal aan de muur op te hangen? Dus met beide wielen tegen de muur en het voorwiel boven?
Ik las dat dat slecht was en durf dat dus niet te doen. Een vriend heeft 3 fietsen met hydraulische schijfremmen en hangt ze al jaren zonder problemen zo op.
Feit of fabel?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 aug 2020 06:44

Fabel. De fietsen hangen hier al jaren zo vanwege de ruimte. Ik denk al zeker tien jaar praktijkervaring met de MTB

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37817
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2020 07:14

Het is een gesloten systeem. Hooguit paar keer rem inknijpen om boel weer op druk te zetten.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27585
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2020 08:43

Echter als de boel niet goed ontlucht is, dan kun je dat na verticaal hangen meteen merken.

Eigen ervaring met de leen MTB van Ypuh. De remmen vond ik al niet top, maar na verticaal hangen deden ze helemaal niks meer.

Met mijn eigen gravelracer geen probleem.

Remmen van de MTB even ontlucht en nergens meer last van, ook daarna gewoon weer verticaal gehangen.

Plaats reactie