Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jul 2020 20:35

Hoe vergelijk je remkracht van voor en achter met elkaar?

Door te fietsen, en de rem te gebruiken en kijken hoe lang 't duurt voor je stil staat? En dan voor en achter min of meer even hard knijpen?

Want dan is het logisch dat je met je voorrem een beter resultaat haalt. Zodra je remt gaat je lichaamsgewicht naar voren, dus meer druk op je voorwiel (en zeker niet op je achterwiel) dus sta je eerder stil.
Maar dat is ook bij gelijke remkracht het geval.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 27 jul 2020 20:38

TL@ schreef: 07 jul 2020 20:59 Dura-Ace schijven slijten ook verschrikkelijk snel.

Ik heb ze vervangen door XTR-schijven, stuk stiller en veel slijtvaster
Goede tip(s) hier trouwens, net op tijd gezien. Daardoor de XTR ipv de DA gekocht. Die zijn geruisloos, reed toevallig naast iemand met DA en die maakten inderdaad lawaai.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3017
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 jul 2020 08:26

Wat voor lawaai maken die DA schijven dan? Ik neem dat jullie het hebben over rijden met nat weer. Want mijn DA schijven zijn muisstil nl. (in droog weer).

En wat is verschrikkelijk snel slijten? Waar praten we dan over qua omstandigheden en km's?

Ik heb trouwens gisteren SwissStop remblokken binnengekregen voor mijn Shimano remmen. Weg met die lelijke vinnenremblokken.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 jul 2020 08:46

Schurend geluid bij remmen en bij nat en koud krijsen (doen de XTR ook maar dan moet het al een stuk kouder/natter zijn)

Mijn voorste Dura-Ace schijf was na iets meer dan 10.000km beneden de minimale dikte (de achterste had nog een beetje langer meegekunnen)

De XTR-schijven zitten er nog maar 5500km onder (van januari) dus daar kan ik nog niets over zeggen. Mijn oude XT-schijven zijn al veel ouder, minstens 5 jaar oud. Al zeker 30.000km gebold waarvan de laatste 2 jaar op de gravel-fiets (die vooral in de winter, in de modder gebruikt wordt) en die zijn nog steeds goed.

Ik gebruik die vin-blokken ook nooit. Ik gebruik de K03s van Shimano zelf, deze zijn een heel stuk beter dan de oude K02s. Stiller, remmen even goed en zitten er nu ook 5500km op en zijn nog steeds goed.

Ik rijd in weer en wind, ze hebben dus ook al veel regen gezien.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2020 09:54

Het probleem van een Canyon natuurlijk: als alles goed is: fantastisch, maar als het niet goed is en je kunt zelf niet sleutelen, ben je gezien.
+1 Ik vraag me ook echt af waarom je voor een Canyon gaat als je niet een flink deel van de werkzaamheden voor aankoop al beheerst. Ze zijn te duur om het sleutelen op te leren dat door je op een goedkope tweedehandse en eigenlijk wil je er met goed fatsoen ook niet mee naar een lokale fm. om te vragen de problemen van de leverancier op te lossen.

Dat terzijde, als je de werking van schijfrem wilt snappen kun je het beste een paar motorrijlessen volgen (wel een ander zwaartepunt maar het principe blijft in de basis gelijk), keer met een mtb de heuvels in werkt eigenlijk net zo goed. Leer je snel genoeg waarom een achterrem eigenlijk enkel goed genoeg is om te corrigeren / aan te vullen (al het andere leer je snel genoeg af als je een paar keer bijna onderuit schuift).
Mijn achterrem heeft overigens wel degelijk minder remdruk dan voor en ik gebruik daar ook een kleinere schijf.

Ik rijdt zelf met DA schijven i.c.m. de Shimano sinter metaal pads en heb zeker in droog weer geen last van bijgeluiden, kom doorgaans ook op de 10.000 km voor de voorschijf, achter red ik moeiteloos het dubbele.
Grootste probleem dat ik bij onderhoud tegenkom is dat gebruikers niet beseffen dat kettingolie niet bedoeld is om op je schijft te belanden (kun je meteen je blokken weggooien). Dus wiel eruit, geen spuitbus met kettingolie gebruiken en eerst je ketting afnemen voordat je het wiel weer terugplaatst (en niet met je vingers aan de schijven zitten, silliconen ed krijg je niet zomaar meer van metaal af).

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 jul 2020 12:40

TL@ schreef: 27 jul 2020 19:54 Achterrem moet gewoon even goed remmen als vooraan.

Wat kan er mis zijn:
- ontluchten
- remolie op de blokken geraakt -> nieuwe blokken + rotor goed proper maken (ontvetten)
- niet genoeg olie in het systeem


Voor je voorrem:
- Blokken terug uit elkaar duwen met een plasic tool (als het wiel uit de fiets is)
- Op het zicht de klauw zo afstellen dat de schijf in het midden staan
- voorrem een aantal keer bedienen totdat ie goed hard aanvoelt en remt


Het probleem van een Canyon natuurlijk: als alles goed is: fantastisch, maar als het niet goed is en je kunt zelf niet sleutelen, ben je gezien.
Op de 4 FM hier zijn er 3 die aan canyon werken. Waarvan je ze bij 1 ervan zelfs mag laten leveren en hij zet hem volledig in orde en controleert alles eens.

Dus dat is al zeker geen reden om geen canyon te kopen.

En met youtube filmpjes heb ik nog nooit een FM nodig gehad.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 jul 2020 13:11

Hangt maar af van waar je woont natuurlijk.

Hier in het dorp zit er 1 die ze gewoon weigert en de andere 2 werken er tegen hun zin aan (lees: je fiets staat er sowieso meer dan week voordat iemand er naar kijkt)
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 jul 2020 13:23

Tja.., je verandert er niets aan natuurlijk. En het is een ondernemer zijn goed recht om werk niet aan te nemen natuurlijk. Maar in feite is het gewoon een fiets, waar gewoon iemand voor onderhoud of probleem oplossing voor wil betalen.
Dan is een canyon, op dat moment voor die beste man, toch wezenlijk niets anders dan een omafiets die bij de concurrent in het dorp was aangeschaft? Of zet hij die ook achteraan in de rij om te herstellen?
En voor een speciaalzaak in racefietsen zou ik het helemaal gek vinden. Als je iets aan klantbinding wilt doen zijn dat natuurlijk de gelegenheden, en wie weet pakt zo'n klant nog eens wat mee uit je aanbiedingen bak, of van je kledingrek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 jul 2020 14:21

Vind ik ook.

Aan de andere kant zijn het ook die fietsenmakers die steen en been klagen dat iedereen zijn onderdelen online koopt en de branche kapot gemaakt wordt. Tja, wie maakt dan de branche kapot hé?
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jul 2020 14:48

Precies heb nu weer een FM die goed helpt en ook mij als klant snapt (heb geen canyon). Ik vraag niet veel alleen garantie of zaken waar ik echt niet uitkom, maar dat is echt zelfden.

Ik koop daar weer veel meer dan dat ik eerst deed bij de FM. Ik hoef de laatste euro niet, daar gaat het me echt niet om. Maar wel een normale prijs. Veel bedrijven schatten hun klanten verkeerd in.

Misschien koop je na fijn onderhoud van je Canyon straks daar we een fiets....... IIg niet als ie nu jouw fiets niet wil onderhouden.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 jul 2020 19:08

Daarom gun ik die FM ook iets meer. Ik had een kortere stuurpen nodig die ik online 10 euro goedkoper kon krijgen, maar heb ze daar ook gekocht omdat hij ook zonder klagen aan mijn fiets werkt. Hetzelfde met gelletjes, sportdrank, banden,..

Mijn vrouw haar fiets heb ik voor die reden daar ook gekocht. Had hij me geweigerd met mijn canyon ging hij toch al wat geld misgelopen hebben.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 jul 2020 20:49

ThijsvdnBerg schreef: 27 jul 2020 19:18 Is dat logisch omdat het achterwiel meer gewicht draagt tijdens het fietsen of moet de remkracht toch echt wel vergelijkbaar zijn met de voorrem?
Denkfoutje: De massa van jou samen met de fiets drukt op het voorwiel. Er zijn veel beginners die dat nog niet weten en met volle kracht op de achterrem remmen vanwege het Over Het Stuur Fabeltje en dan het onbelaste achterwiel blokkeren en zo een valpartij uitlokken. Kans is zomaar aanwezig dat gewoon goed werkt.

Plaats reactie