Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 mar 2018 09:10

Lcsmet schreef: 04 mar 2018 19:41 Profs/gewicht/piepen/wielwissels/kosten komt hier om de enkele pagina's terug aan bod.
Heeft er echt niemand iets nieuw bij te brengen in dit topic.

Het ging er in feite om dat de profs nog steeds niet staan te popelen om aan de schijven te gaan, ondanks dat het toegelaten is, ondanks dat er wel koersen zijn die daarvoor in aanmerking komen (strade bianche) en ondanks dat we weer een seizoen verder zijn.

De bezwaren lijken idd nog steeds dezelfde als voorheen.
Of misschien zijn die profs wel niet zo bezig met remmen als de posters op dit forum.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2018 09:42

Schijfremmen zijn nou juist een dingetje wat meer zin heeft voor een amateur dan voor een prof, omdat er voor de prof nadelen zijn die niet voor 99% van ons gelden.

Elk topic wordt er geblert dat je niet een prof na moet doen met keuzes, doe het dan hier ook niet en neem gewoon een fiets met schijven omdat het voor ons wel meer voordelen dan nadelen biedt.

Los daarvan geef ik maar weer voor de 10 keer aan dat het zeker niet noodzakelijk is en je prima met velgremmen uit de voeten kan net als met mechanisch schakelen, een binnenband, alu velgen en een fiets van nog geen 1000 euro

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 mar 2018 10:50

wasbeer2006 schreef: 05 mar 2018 09:42 Schijfremmen zijn nou juist een dingetje wat meer zin heeft voor een amateur dan voor een prof, omdat er voor de prof nadelen zijn die niet voor 99% van ons gelden.
Deze zin kan je gewoon omdraaien...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2018 11:33

Das waar, het gaat er uiteindelijk om wat je zelf graag wilt rijden.

Maar het zal over een paar jaar lastig worden een velgrem fietsje te vinden in het hogere segment. Cannondale is de eerste die de nieuwe tijdrit fiets en aero bike alleen in disc gaat maken.

Fabrikanten kijken over het algemeen niet naar de Nederlandse omstandigheden. Ik gooi hem er alvast even in...... de 12/25 waar toch velen van ons mee rijden denk ik...... Zou me niets verbazen als dit gaat verdwijnen.
Niet voor niets dat je er bij Hopmans laatst maar 69,95 voor betaalde DA9000, nee ik ben geen 1 vergeten.
1x gaat denk ik ook iets worden, al vind ik het op de MTB geen fijne optie, laat staan op de racert.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 mar 2018 12:04

En juist NL is het enige land waar 1x nog logisch zou zijn :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2018 14:18

eonderde schreef: 04 mar 2018 19:44 Als je goed kijkt zie je Anna van Der Breggen winnen met schijfremmen.
Meer iets voor meisjes die het K3 vlaggetje en het mandje ontgroeid zijn dus... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 05 mar 2018 15:03

Dat kan je wel zeggen van een dame die op dit moment wordt gerekend tot de wereldtop.
@Dwangarbeider, er zijn dus profs die bezig zijn met winnen met schijfremmen. Dus blijkbaar denken die profs wel dat er winst te halen is en bewijzen ze dat in de praktijk.
<amateur argumentatie aan>
En ik heb het afgelopen weekend weer veel profs zien verliezen met velgremmen. En meer dan met schijfremmen. Dus zo goed zijn die velgremmen blijkbaar niet
</amateur argumentatie uit>.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 mar 2018 15:19

eonderde schreef: 05 mar 2018 15:03 ..
@Dwangarbeider, er zijn dus profs die bezig zijn met winnen met schijfremmen. Dus blijkbaar denken die profs wel dat er winst te halen is en bewijzen ze dat in de praktijk.
..
Jup, Namelijk een materiaalsponsor die hun salaris betaald :winkthumb:

Maar even serieus, die schijfremmen maken toch geen verschil tussen winst en verlies? Ze zitten je niet in de weg, maar je maakt mij niet wijs dat renners hoger eindigen omdat ze onderweg anders remmen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2018 15:32

Hoeveel is er gewonnen op schijfremmen in de periodes dat ze toegestaan zijn?

Ze zitten niet in de weg als er niet geklommen hoeft te worden en als er geen vergrote kans op lekrijden is. Eigenlijk zitten ze altijd een beetje in de weg, behalve in de wedstrijden waar je geen behoefte hebt aan betere remmen. Dat zijn voornamelijk vlakke wedstrijden voor de sprinters. Daar vindt je dus ook de meeste overwinningen met schijfremmen.

Specialized heeft overduidelijk vol ingezet op een overwinning met schijfremmen in de Strade Bianche. Dat is ze gelukt bij de dames maar met vd Breggen kun je dat moeilijk aan de schijfremmen toedichten en ook met Stybar zou het geen verrassing zijn geweest.
Campagnolo Ultra Dork

joostsworks
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2017 08:29

joostsworks 06 mar 2018 07:45

Hou toch op over profs en schijfremmen, denk niet dat het ze iets uitmaakt. en verschil tussen winnen en verlies kan het al helemaal niet zijn, Desondanks fietsen ze binnen afzienbare tijd allemaal op schijfremmen omdat de fabrikanten het erdoor drukken, als dadelijk de Tarmac disc definitief wordt uitgebracht zullen ze bij Quickstep en Bora allemaal met schijven onderweg zijn als het materiaal beschikbaar is.

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 06 mar 2018 09:07

Marketing...............
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

nucleus
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:47

nucleus 08 mar 2018 10:17

Ik wil binnenkort de leidingen van mijn Ultegra schijfremmen ontluchten. Het lijkt me geen rocket science, maar het liefst zou ik dat de eerste keer doen zonder dat de wielen in het frame zitten en als de remblokjes verwijderd zijn. Maak ik er dan een zootje van, dan kan dat niet zo veel kwaad.

Om de zuigers op zijn plek te houden wordt daarom dan meestal een plastic scheidingsplaatje gemonteerd. Ik heb me suf gezocht, maar kan ik die ergens kopen? Kiepert de LBS ze normaal gewoon weg en zou ik er daar een paar op kunnen pikken? Of zijn er workarounds?

Plaats reactie