Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

winterbestendigheid van m'n zomerfiets

seelb
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2014 23:23

seelb 24 nov 2015 13:18

na verschillende upgrades , chinees frame en een paar fcc wielen ben ik heel blij met mijn fiets!

heb nog maar 1 x kunnen fietsen vanwege tijd en weer met mijn nieuwe wielen. die ene keer was er wel regen. opspattend zand modder etc. netjes afgespoeld na terugkomst.

dan blijft er toch een soort waas over. nu moet ik flink gaan trainen voor weissensee maar dan heb ik opeens last van winterfiets schuldgevoel. maw moet ik dit wel doen in dit weer met mn nieuwe spullen?
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 24 nov 2015 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onduidelijke topictitel

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 24 nov 2015 13:19

Ja, lees de regels er maar op na. Trainen ongeacht het weer! Bovendien behaal je 100% winst als je in slecht weer fietst. Anderen fietsen dan niet. Als je alleen maar met mooi weer fietst, net zoals de rest, dan word je niet beter dan de rest.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 24 nov 2015 13:28

Haha! Ik heb net twee nieuwe fietsen, crosser en racer met mooie spulletjes erop. Gewoon trainen. De enige reden om niet te trainen is als je er niet beter van wordt, bijvoorbeeld langdurig in nat en koud weer. En als je geen zin hebt natuurlijk, want het blijft een hobby.

Trouwens, de momenten dat je niet traint kun je prima je fiets onderhouden. ;-)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 nov 2015 15:27

Tuurlijk moet je gewoon naar buiten gaan met je spulletjes. Het zijn gebruiksvoorwerpen. In deze tijd moet je alleen wat meer zorg besteden aan de fiets: ketting en cassette goed droog maken, fiets laten drogen in warme ruimte, regelmatig balhoofd controleren en indien nodig verse lik vet geven, regelmatig lagers van naven controleren en invetten.
En met het buiten rijden, train je meteen een beetje 'winter hardheid' die je op de Weisensee goed kunt gebruiken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 nov 2015 18:09

seelb schreef:maw moet ik dit wel doen in dit weer met mn nieuwe spullen?
Eenmaal dat er een goede klets modder op zit wen je daar heel snel aan. Niet panisch over doen.

Goed op laten drogen en als de draaiende delen maar redelijk tot goed schoon blijven is er niets aan de hand.
Onder mijn 29er bottom bracket, schuine en staande buis, zit nu vaak een laag van minimaal 5 mm.
Zal me boeien zolang de voor en achter derrie plus ketting niet echt goor zijn want die houd ik dus wel echt goed bij (het gehele jaar door).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 nov 2015 18:19

Veel poetsen en regelmatig onderhouden. Fiets altijd binnenshuis laten slapen. Op zolder of in de slaapkamer, maar nooit in een vochtig schuurtje. Dat is veel erger dan een ritje in de regen.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 nov 2015 21:14

alhoewel ik me erg in je schuldgevoel kan verplaatsen heb ik toch je topictitel aangepast om 't geheel enigszins ordentelijk te laten verlopen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 25 nov 2015 23:00

Ik ben het niet helemaal met de algemene tendens eens; Ik kan me best voorstellen dat het geluid van zanderige remblokken op je fonkelnieuwe velgen niet bepaald bevorderlijk is voor je fietsplezier.
Natuurlijk heb je niet zomaar je velgen opgeremd, maar ik kan me best voorstellen dat je liever een setje minder chique wielen neemt voor in de winter, en je mooie spulletjes bewaard voor de zomer.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 25 nov 2015 23:20

Ik fiets ook met slecht weer op m'n raspaardje. Mits er geen pekel op de weg ligt. Ik heb inderdaad ook een minder fancy setje (Mavic Open Pro). Voor een prikje gekocht, ideale winterwielen. Goedkoop en kunnen tegen een stootje.

Als er pekel ligt heb ik een beetje een probleem want m'n crosser is ook nog te nieuw en te mooi om af te raggen in de pekel.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 nov 2015 17:36

JoostG schreef:Tuurlijk moet je gewoon naar buiten gaan met je spulletjes. Het zijn gebruiksvoorwerpen.
Volkomen mee eens, ik rij zomer en winter met dezelfde setup, ook als er pekel ligt. Alleen voor de Tacx gaat er een ander wiel in ;)
Schoonhouden is inderdaad iets meer werk en wel vereist om de boel netjes te houden.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 28 nov 2015 18:06

Als je extreem zuinig bent op je beste materiaal, ga je nooit een reden krijgen om weer eens iets nieuws te kopen.(en over een paar jaar ga je dat sowieso weer willen en dan zit je daar met verouderd materiaal dat nog als nieuw is)

Als je 's winters rondtoert met een "winterfiets" is deze meestal toch wel minder qua afmontage, frame, wielen....Dus als je beter gewoon bent, is het toch ook iets minder leuk dan met je "zomerfiets" rijden.

Just my two cents.

detrage
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:12

detrage 29 nov 2015 16:18

Nee_Nee schreef:Veel poetsen en regelmatig onderhouden.
buddo schreef:Schoonhouden is inderdaad iets meer werk en wel vereist om de boel netjes te houden.
Maar hoe schoon is schoon genoeg? Nu ligt er vooral regen en modder op de weg, daar kan ik me niet zo druk om maken. Aandrijflijn en velgen schoon houden (oude lap erlangs), troep op andere onderdelen laten zitten zal wel niet veel schade aanrichten? Echter als er straks overal weer pekel op 't wegdek ligt, hoe grondig maak je dan schoon? Dat lijkt me kwalijk voor alle metalen onderdelen en je krijgt ook niet alles weg door er even een doekje langs te halen. Anderzijds gaat na iedere rit de fiets mee in bad nemen ook snel vervelen. :geek:

Plaats reactie