Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano stopt met tripples

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jul 2015 11:49

Misschien moet je 't ding dan gewoon een keer fatsoenlijk af laten stellen en versleten onderdelen vervangen. Er is geen enkele reden dat een triple stroef zou schakelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 11:53

Je moet je triple misschien eens goed af laten stellen. Een goed afgestelde triple schakelt niet stroef, en "knalt"ook niet op het kleinste blad.
Veel succes met je dubbel en dan maar niet naar de heuvels.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jul 2015 12:00

Ze zijn me hierboven al voorgeweest, maar @sweety2008; je betoog zegt m.i. vooral dat je fiets niet goed is afgesteld en/of niet goed onderhouden en/of dat jij niet goed kunt schakelen. Een goed onderhouden en afgestelde triple schakelt probleemloos.
Dus laat een goede fiesenmaker hem eens afstellen en/of versleten onderdelen vervangen. En als het je eigen onkunde is, die neem je mee naar een compact of dubbel. Dus meer oefenen op schakelen zou dan beter zijn dan de boel vervangen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 12:32

amclassic-fan schreef:Misschien moet je 't ding dan gewoon een keer fatsoenlijk af laten stellen en versleten onderdelen vervangen. Er is geen enkele reden dat een triple stroef zou schakelen.
Ook niet als het een goedkope Tiagra is?
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 12:35

Jans schreef:Je moet je triple misschien eens goed af laten stellen. Een goed afgestelde triple schakelt niet stroef, en "knalt"ook niet op het kleinste blad.
Veel succes met je dubbel en dan maar niet naar de heuvels.
Voor een tripje naar Frankrijk heb ik zowieso niet de financiële middelen dus ik zou zeggen veek plezier in Frankrijk. Voor mij word het dus de Eifel of dichter bij huis de Hinsbecker Höhen.
Ghost Nivolet 6LC

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 19 jul 2015 13:45

Een goed afgestelde tiagra groep schakelt ook gewoon prima. Het is namelijk gewoon een goede instap groep, waar je je goed mee zou moeten kunnen redden als hij goed is afgesteld.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 19 jul 2015 13:46

Sweety2008 schreef:
amclassic-fan schreef:Misschien moet je 't ding dan gewoon een keer fatsoenlijk af laten stellen en versleten onderdelen vervangen. Er is geen enkele reden dat een triple stroef zou schakelen.
Ook niet als het een goedkope Tiagra is?
Nee hoor. Ook een goedkope tiagra schakelt prima als hij goed is afgesteld. Zit ook op mijn oude fiets en dat was niet de reden van de koop van mijn nieuwe fiets.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 13:51

Sweety2008 schreef: Voor een tripje naar Frankrijk heb ik zowieso niet de financiële middelen dus ik zou zeggen veek plezier in Frankrijk. Voor mij word het dus de Eifel of dichter bij huis de Hinsbecker Höhen.
Ik woon daar, dus het is geen vakantietripje. Maar in de Eifel zijn er klimmetjes die niet onder doen voor die in de Provence, daar zijn ze misschien vaak wat langer.
En niemand hoeft van mij ver weg met vakantie, dichtbij kan ook heel leuk zijn, maar zo makkelijk als dat jij zomaar je spullen afschrijft, dat is ook niet gratis.
En ik heb hier dan weer geen Tacx nodig, ook in de winter is er goed te fietsen. Dat bespaar ik dan weer.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 17:11

Tja hier in Nederland is het weer soms ronduit shit te noemen en als jij dus in Frankrijk woont heb je natuurlijk geluk wat het weer betreft.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 17:28

De Fransen vinden 35+graden ook een beetje teveel van het goede. Maar het is onze eigen keuze en hebben het hier prima naar ons zin.
Maar ben je inmiddels voldoende overtuigd? Ik ben bang van niet omdat je daar met geen woord over rept.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 19 jul 2015 17:33

monique70 schreef: En ik merkte dat ik met mijn snelheid vaak vrij veel op de overgang groot naar klein blad zou rijden.

Nu rij ik afhankelijk van waar ik fiets bijna op een vast voorblad. Randonneurstochten, middenblad, wil ik harder rijden, grote blad, zit in in de heuvels, kleine blad. En achter heb ik een mooi oplopende cassette. Dus als shimano stopt met triple, dan zoek ik verder :) Heerlijk toch als je kan kiezen wat bij je rijstijl past.
+1 Monique, Vele vergeten dat als je gem. 30 a 32 rijdt je snelheid ( tussen 28 en 36 ) net tussen te twee voorbladen ligt.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 18:14

Jans schreef:De Fransen vinden 35+graden ook een beetje teveel van het goede. Maar het is onze eigen keuze en hebben het hier prima naar ons zin.
Maar ben je inmiddels voldoende overtuigd? Ik ben bang van niet omdat je daar met geen woord over rept.
Van wat overtuigd, dat ik mijn triple beter kan houden?

Ik laat dinsdag de fietsenmaker naar kijken of hij goed is afgesteld ik weet namelijk niet hoe het moet. Kan natuurlijk alles uit mekaar draaien maar krijg het dan nooit meer goed ben ik bang.

Heb trouwens ook gehoord dat men de Shifter zodanig af kan stellen dat de ketting niet meer op het kleinste kettingblad komt misschien is dit eerst maar een optie.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie