Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 nov 2020 19:50

Ik ben heel erg voor zelfdoen, maar gezien het verhaal van @sanger is het misschien te hoog gegrepen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 04 nov 2020 10:58

Wellicht het draadje hernoemen naar "Vandaag geklu(n)st aan de fiets"?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 nov 2020 11:04

ridefreeordie schreef: 04 nov 2020 10:58 Wellicht het draadje hernoemen naar "Vandaag geklu(n)st aan de fiets"?
Die hebben we al:
viewtopic.php?f=12&t=15663
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2161
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 nov 2020 07:18

Te lang door gereden met de remblokken en houders kwamen tegen de velg......grrrr.....laag blanke lak iets beschadigd aan 1 kant van de velg. Schoongemaakt, licht geschuurd en ontvet. Nieuwe laag blanke lak aan die kant, alkydbasis dus dat hecht prima. Keurig gelukt! Velg als nieuw.

Vanochtend, even kijken. F*ck, is de nieuwe lak mat ipv hoogglans. De originele lak is wél hoogglans.....een kant mat en andere kant glans. De niet oplettende toeschouwer zal het niet opvallen, wellicht. Ik stoor me aan zoiets.
Dan toch maar de hele velg opnieuw spuiten. Wat een werk, velg afplakken.
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8580
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 nov 2020 08:41

Ik ga zo beginnen de Continental terra speed tubeless te monteren op mijn GR1600 dt swiss wielen.
Zitten er op,bandenvet op de wangen en met de gewone pomp plopte ze.Ik laat ze 24 uur op 5 bar staan,Latex morgen toevoegen nog.
Banden staan nog op 5 bar 24 uur later.
Ben benieuwd hoe ze rijden.
2 uurtjes wezen buiten spelen:rijden ontzettend soepel en veel grip op 2.3 bar achter en 2.1 bar voor.Morgen 100km waarvan 80km onverhard.
Laatst gewijzigd door nijkie op 07 nov 2020 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6012
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 nov 2020 19:52

Ramon73 schreef: 06 nov 2020 07:18 Te lang door gereden met de remblokken en houders kwamen tegen de velg......grrrr.....laag blanke lak iets beschadigd aan 1 kant van de velg. Schoongemaakt, licht geschuurd en ontvet. Nieuwe laag blanke lak aan die kant, alkydbasis dus dat hecht prima. Keurig gelukt! Velg als nieuw.

Vanochtend, even kijken. F*ck, is de nieuwe lak mat ipv hoogglans. De originele lak is wél hoogglans.....een kant mat en andere kant glans. De niet oplettende toeschouwer zal het niet opvallen, wellicht. Ik stoor me aan zoiets.
Dan toch maar de hele velg opnieuw spuiten. Wat een werk, velg afplakken.
Dit is gewoon erg LOMP .... of je geeft geen ruk om het onderhoud van je fiets, of je controleert niets. Dat je jezelf er aan stoort is nog erger.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2161
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 nov 2020 12:57

rene schreef: 06 nov 2020 19:52
Ramon73 schreef: 06 nov 2020 07:18 Te lang door gereden met de remblokken en houders kwamen tegen de velg......grrrr.....laag blanke lak iets beschadigd aan 1 kant van de velg. Schoongemaakt, licht geschuurd en ontvet. Nieuwe laag blanke lak aan die kant, alkydbasis dus dat hecht prima. Keurig gelukt! Velg als nieuw.

Vanochtend, even kijken. F*ck, is de nieuwe lak mat ipv hoogglans. De originele lak is wél hoogglans.....een kant mat en andere kant glans. De niet oplettende toeschouwer zal het niet opvallen, wellicht. Ik stoor me aan zoiets.
Dan toch maar de hele velg opnieuw spuiten. Wat een werk, velg afplakken.
Dit is gewoon erg LOMP .... of je geeft geen ruk om het onderhoud van je fiets, of je controleert niets. Dat je jezelf er aan stoort is nog erger.
Ik heb de blokken twee weken geleden nog gecontroleerd. Toen waren de groeven nog nergens tot in de blokken weg. En vervangen is pas nodig zodra ze echt helemaal vlak zijn. Is mij een raadsel hoe de blokken ineens zo snel hebben kunnen slijten. Niet méér gereden dan normaal en ook geen nat weer gehad.
Maar geen zorgen, mijn velg is weer helemaal netjes. Netter dan voorheen zelfs, komt altijd wel krasjes oid op.
Dus niet leuk toen het gebeurde maar ben er beter uit gekomen zelfs.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2161
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 nov 2020 19:58

Vandaag onderhoud gedaan:
- nieuwe ketting
- fiets gepoetst
- versnellingskabel achter vervangen, altijd leuk met interne kabels

Fiets schakelde niet meer fijn achter, beetje vaag in de versnellingen. Nu weer als (bijna) nieuw. Cassette begint op z'n einde te lopen dus dat maakt het er niet beter op.
Dogma F

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37826
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2020 20:06

Zo, SRAM van de Orbea Oiz verwijderd en een XT/XTR mix gemonteerd.
Blij mee, na een half jaar niet kunnen wennen aan de GX shifter/X0 combi.
Less is bore

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2161
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 nov 2020 06:26

Ook nog geklust, niet aan fiets zelf maar wel gerelateerd.
Mijn lezyne decadrive 1500i koplamp ging nog maar krap een uur mee op accu. Lamp is kleine 4 jaar oud dus niet zo vreemd dat de accu's slechter worden. Na 45 minuten gebruik, niet continu voluit, ging de reservetijd in. Net genoeg om van thuis naar werk te komen.
Twee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Dogma F

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 nov 2020 10:08

Twee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Ik mag hopen dat je gesoldeerd bedoeld :mrgreen:
Overigens zijn ik wel even kijken wat de hittebeveiliging tijdens het laden van de lezeyne aankan. Die is al niet state of the art en met dit soort "opwaarderingen" zul je de eerste niet zijn die een leuke huisbrand veroorzaakt Batterijen vervangen doe ik zelf (ook bij heel lastige klussen) maar onbeheerd laden doe ik (eigenlijk bij al mijn apparaten) enkel in een brandveilige kluis in elk ander geval zou ik er zeker bij blijven.

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 09 nov 2020 13:12

sharkman113 schreef: 09 nov 2020 10:08
Twee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Ik mag hopen dat je gesoldeerd bedoeld :mrgreen:
Overigens zijn ik wel even kijken wat de hittebeveiliging tijdens het laden van de lezeyne aankan. Die is al niet state of the art en met dit soort "opwaarderingen" zul je de eerste niet zijn die een leuke huisbrand veroorzaakt Batterijen vervangen doe ik zelf (ook bij heel lastige klussen) maar onbeheerd laden doe ik (eigenlijk bij al mijn apparaten) enkel in een brandveilige kluis in elk ander geval zou ik er zeker bij blijven.
Cellen van fietsaccu worden gepuntlast en niet gesoldeerd, anders worden de cellen te heet
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Plaats reactie