Op de oude ketting werkte alles nog perfect. Ik wilde de ketting preventief vernieuwen. Beter wat te vroeg verwisselen dan te laat is mijn gedachte. De nieuwe ketting is de tweede ketting op deze cassette, de cassette gaat dus nu zijn tweede "rondje" in. Maar goed, zoals ik al zei, na een 100 tal km lijkt gelukkig alles weer goed te pakken.
Vandaag geklust aan de fiets
Herkenbaar! Ik had zo nu en dan een piepje tijdens het fietsen, maar dat werd een dikke kraak bij iedere omwenteling afgelopen zaterdag. Zeker de laatste 40km van mijn rit heb ik daar van mogen genieten..... Gisteren crank losgemaakt, alles schoongemaakt en voorzien van nieuw vet. Stil!Jac schreef: ↑10 jul 2021 19:01 Ik had al paar dagen een kraak/tik tijdens het staand fietsen en aanzetten . Zitten nergens last van ook niet met druk op de pedalen . Staand met druk op de voorbouw ging ook goed , balhoofd / stuur was het niet . 1 slecht schoen plaatje vervangen, geen resultaat. Snelspanner losser / vaster geen resultaat. Veertjes er uit , geen resultaat .
Uitvalpadden ingevet geen resultaat . Uiteindelijk vanmorgen de crank gedemonteerd en schoongemaakt , bracket lagers gecontroleerd en schoongemaakt , alles opnieuw in het marine grease vet gezet en weer gemonteerd. Daarna 60km gefietst met een stille fiets .
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Krakje en tik opgelost. Leek eerst uit het BB te komen maar bleken de CO2-cartridges in het zadeltasje te zijn.
Terug rijden, tik weg maar krakje nog steeds aanwezig, leek ook uit BB of pedalen te komen, bleken de zadelrails te zijn (waar ze in de schaal van het zadel vast zitten), beetje siliconenspray erop en de fiets is terug 100% stil, zoals het hoort
Terug rijden, tik weg maar krakje nog steeds aanwezig, leek ook uit BB of pedalen te komen, bleken de zadelrails te zijn (waar ze in de schaal van het zadel vast zitten), beetje siliconenspray erop en de fiets is terug 100% stil, zoals het hoort
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Ik heb 'm er uit gehaald, was inderdaad losgekomen en opnieuw bevestigd. Speling is er nu uit, maar vond het geen bijster sterke constructie. Als ik alles weer uit elkaar haal heb ik het idee dat die plug weer uit elkaar valt. Hoe veilig is het om hiermee door te fietsen?
T'is het systeem zo'n expanderplug in een carbonstuurbuis, normaal zit er een veer rondom om te voorkomen dat het uit elkaar valt. Bij een aluminiumstuurbuis heb je een stalenster die in de stuurbuis wordt geduwd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Opgelost. Mooi toch!?dieder schreef: ↑13 jul 2021 18:29Ik heb 'm er uit gehaald, was inderdaad losgekomen en opnieuw bevestigd. Speling is er nu uit, maar vond het geen bijster sterke constructie. Als ik alles weer uit elkaar haal heb ik het idee dat die plug weer uit elkaar valt. Hoe veilig is het om hiermee door te fietsen?
Zo'n expansie-constructie kan er gedemonteerd wel 'flimsy' uitzien, maar bedenk eens wat er gebeurt als je onder invloed van de wig-functie zo'n ding aandraait in een afgesloten ruimte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Ja, dat klopt ook wel. Echter net even rondje van 50km gemaakt en de speling is weer terug. Morgen maar weer even terug naar de tekentafelJanjan schreef: ↑13 jul 2021 20:13Opgelost. Mooi toch!?dieder schreef: ↑13 jul 2021 18:29Ik heb 'm er uit gehaald, was inderdaad losgekomen en opnieuw bevestigd. Speling is er nu uit, maar vond het geen bijster sterke constructie. Als ik alles weer uit elkaar haal heb ik het idee dat die plug weer uit elkaar valt. Hoe veilig is het om hiermee door te fietsen?
Zo'n expansie-constructie kan er gedemonteerd wel 'flimsy' uitzien, maar bedenk eens wat er gebeurt als je onder invloed van de wig-functie zo'n ding aandraait in een afgesloten ruimte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Voor de zekerheid nieuwe plug gekocht van BBB. Kwaliteit lijkt stukken beter. Kan weer met gerust hart op pad!
Mijn oude vertrouwde Klein Aura uit 2004 van de week uit elkaar getrokken. Ik heb ooit gezworen dat nooit te doen....maar sinds ik een moderne aluminium fiets met schijfremmen rijd is de tijd toch gekomen om er afscheid van te nemen. Tenminste, van de onderdelen. Het frame weet ik nog niet. Misschien gaat ie wel aan de muur als 'kunst'
Ride bikes, not tanks!
Schijfremblokjes vervangen. zowel voor als achterwiel kwamen daarna aan. Vervolgens pistons gereinigd en terug op hun plaats geduwd. Bij het voorwiel heeft het geholpen maar bij het achterwiel blijft er te weinig ruimte tussen de remblokken. Straks nogmaals proberen hopend op een beter resultaat..