Vandaag geklust aan de fiets
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
nieuwe lagers in mijn voorwiel na 62000km
Spatborden geïnstalleerd op mijn Grail. Ik was eerst een beetje weigerachtig om deze te kopen, maar nu ze op de fiets staan, valt dat best mee. Vooral het feit dat je ruimte tussen de band en het spatbord kan aanpassen, is een goed detail. Dat geeft een beetje ruimte mocht ik onverwachts een modderpoel zou kruisen.
Ik heb de lunchpauze ook nuttig gebruikt: ik had een vervelende kraak in de bottom bracket van mijn gravelaar. Crank los maken, schoonmaken en schoon vet hielp niet. En aangezien ik van plan ben 4 dagen veelvuldig van deze fiets gebruik te maken, was dat gekraak geen fijn vooruitzicht.
Ik heb de campa cups eruit getikt. Direct zag ik dat er modder tussen de cups en BB zat. Zeer waarschijnlijk de dader. Direct ook het moment om weer over te stappen naar plan A. In het verleden reed ik op deze fiets met een Quarq SRAM Red crank. Ik kon die crank niet goed vastzetten, waardoor hij losliep. Vandaar dat ik weer overstapte naar Campa. In een draadje hier op het forum gaf iemand ooit aan dat uitlijning juist bij SRAM erg belangrijk was. Plankjes en schroefdraad werken, maar misschien niet nauwkeurig, vandaar dat ik een setje had aangeschaft om GXP BB86 te persen. De tip lijkt te kloppen: ik kan de crank fors vastzetten en hij loopt nog als een zonnetje. Vanavond zal ik nog de voorderrie opnieuw afstellen en de campa crank plaatsen op de smarttrainer fiets.
Ik heb de campa cups eruit getikt. Direct zag ik dat er modder tussen de cups en BB zat. Zeer waarschijnlijk de dader. Direct ook het moment om weer over te stappen naar plan A. In het verleden reed ik op deze fiets met een Quarq SRAM Red crank. Ik kon die crank niet goed vastzetten, waardoor hij losliep. Vandaar dat ik weer overstapte naar Campa. In een draadje hier op het forum gaf iemand ooit aan dat uitlijning juist bij SRAM erg belangrijk was. Plankjes en schroefdraad werken, maar misschien niet nauwkeurig, vandaar dat ik een setje had aangeschaft om GXP BB86 te persen. De tip lijkt te kloppen: ik kan de crank fors vastzetten en hij loopt nog als een zonnetje. Vanavond zal ik nog de voorderrie opnieuw afstellen en de campa crank plaatsen op de smarttrainer fiets.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Zonda’s vervangen voor onlangs gekochte Bora tubes; nieuwe body en remblokjes erop.
Nog niet helemaal klaar met upgraden. Kan toch niet helemaal wennen aan de Passoni grijze finishing kit die erbij zat. Denk dat ik de grijze stuurpen voor een zwarte ga vervangen en de bidonhouders voor 2x King Titanium cages.
Nog niet helemaal klaar met upgraden. Kan toch niet helemaal wennen aan de Passoni grijze finishing kit die erbij zat. Denk dat ik de grijze stuurpen voor een zwarte ga vervangen en de bidonhouders voor 2x King Titanium cages.
De reserve wielen voor de gravel voorzien van een wegcassette en een spacer achter de gravelcassette gestoken, dan alles afgeregeld.
Daarna de latex melk uit de banden van de enduro mtb gespoeld zodat deze aan zijn winterslaap kan beginnen.
Daarna de latex melk uit de banden van de enduro mtb gespoeld zodat deze aan zijn winterslaap kan beginnen.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.
Waarom de latex uit de banden van de enduro mtb gehaald, je had ook gewoon op druk kunnen laten staan, toch . . . . ? Tenminste dat is wat ik doe met mijn andere wielen, kan ik igv pech o.i.d. meteen de andere wielen steken i.p.v. het hele riedeltje gaan uitvoeren voordat ik weer op pad kan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik kwam een tijd geleden op de site van Black Cat Wheels een intrigerend stuk gereedschap tegen, een spaakspanningmetercalibratieapparaat (https://www.blackcatwheels.ch/p/shop.ht ... p105116853). Zelf vroeg ik me ook al af hoe nauwkeurig mijn TM-1 nog was, ik laat het ding met enige regelmaat vallen en zou het na al die jaren nog de waarden aangeven zoals op de meegeleverde conversietabel? De leveranciers van spaakspanningsmeters bieden toch ook vaak een service aan waar je je meter kunt laten hercalibreren. Meten is weten en dat kun je met de eerder genoemde Zwitserse tool die er prachtig gebouwd uit ziet.
Alleen is de prijs me echt te gortig, zo vaak ga ik hem nu ook weer niet gebruiken. Dan maar zelf zo'n tool bouwen. Voor 25 euro een crane scale besteld op Ebay en met een balkje hardhout wat ik nog liggen, wat scrap metal en een draadeind onderstaand geval gebouwd. Al met al circa 30 euro gespendeerd. Met de moeren aan het draadeind kan ik de verschillen in spaaklengte opvangen. En met de spaaksleutel draai ik de spaak vervolgens op de gewenste kgf die ik direct in het display van de weegschaal kan aflezen. Vervolgens kijken wat de TM-1 voor uitslag geeft en zo de conversietabel voor dit type spaak opbouwen. Waarvoor de conversietabel van mijn TM-1 er tussen de 5 en 10% naast bleek te zitten. Aannemende dat de weegschaal nauwkeurig is...
Alleen is de prijs me echt te gortig, zo vaak ga ik hem nu ook weer niet gebruiken. Dan maar zelf zo'n tool bouwen. Voor 25 euro een crane scale besteld op Ebay en met een balkje hardhout wat ik nog liggen, wat scrap metal en een draadeind onderstaand geval gebouwd. Al met al circa 30 euro gespendeerd. Met de moeren aan het draadeind kan ik de verschillen in spaaklengte opvangen. En met de spaaksleutel draai ik de spaak vervolgens op de gewenste kgf die ik direct in het display van de weegschaal kan aflezen. Vervolgens kijken wat de TM-1 voor uitslag geeft en zo de conversietabel voor dit type spaak opbouwen. Waarvoor de conversietabel van mijn TM-1 er tussen de 5 en 10% naast bleek te zitten. Aannemende dat de weegschaal nauwkeurig is...
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Dat hele riedeltje valt mee hoor. Ik heb de banden terug gemonteerd zonder latex erin en volgend voorjaar gewoon verse latex via het ventiel en klaarOrlok schreef: ↑13 okt 2020 19:46 Waarom de latex uit de banden van de enduro mtb gehaald, je had ook gewoon op druk kunnen laten staan, toch . . . . ? Tenminste dat is wat ik doe met mijn andere wielen, kan ik igv pech o.i.d. meteen de andere wielen steken i.p.v. het hele riedeltje gaan uitvoeren voordat ik weer op pad kan.
Wanneer ik ondertussen het bos in wil heb ik nog de gravel fiets en mijn oudere mtb
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.
vind het een super idee. Zorg wel dat de horizontale balkjes van de kalibratie tool dik genoeg zijn inclusief de bevestiging waar je de spaak inspant. Je trekt met 100 kg aan de spaken en die kracht zul je met deze tool dan ook willen simuleren lijkt me.
Klopt, maar geen probleem. Op de foto staat er al 100 kgf op de spaak en er zit totaal geen flex in het systeem, ondanks dat het op de foto misschien lijkt of de boel scheef trekt. Maar dat ligt aan mijn bescheiden fotografeervaardigheden.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980