Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fietsstuur vastdraaien

L1e9o4
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2014 15:37

L1e9o4 19 sep 2014 15:43

Hallo,

Volgens mij heb ik iets onbenulligs fout gedaan. Ik wou het stuur van mijn fiets in hoogte verstellen. Ik heb met behulp van een inbussleutel bovenop het stuur het stuur losgekregen. Ik kreeg echter met geen mogelijkheid het stuur meer vastgedraaid. Ik kan draaien wat ik wel met de inbussleutel, maar het lijkt alsof de bout onderin geen contact meer maakt. Overigens heb ik ditzelfde probleem ook met mijn gewone fiets...

Ik zal vast iets doms hebben gedaan, maar het zou fijn zijn als iemand mij zou kunnen helpen.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 19 sep 2014 16:01

Dan zou dus de klemring die onderaan de stuurpen geschroefd zit, losgegaan zijn. Dit zal dan nog wel ergens in de buis van de voorvork slingeren.

L1e9o4
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2014 15:37

L1e9o4 19 sep 2014 16:34

Er komt niks uit als ik de fiets op de kop hou. Het rare is dat ik de inbus wel vast kan draaien als ik het stuur eraf laat. Het lijkt dus dat de inbus als het stuur erop zit lengte tekort komt om contact te maken.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 19 sep 2014 16:55

Plaats eens een foto van het stuur en/of de stuurpen. Dan is het voor je mede-forumleden veel duidelijker wat je precies bedoelt en over welk systeem je het hebt. Nu moeten 'we' maar gissen en komen we minder snel met een oplossing voor je probleempje ;).
60 x Ventoux

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 19 sep 2014 18:38

De expander moet wel een beetje wrijving ondervinden om 'm vast te kunnen draaien. Probeer eens of je de voorbouw kunt vastzetten als de expander niet helemaal is losgedraaid.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 19 sep 2014 19:49

Volgens mij is het heel simpel;
Als leek zijnde heeft de TS zijn topcap losgedraaid.
Daarna zijn stuur op de ouderwetse manier omhoog gewrikt langs zijn vorkbuis.
Daardoor is de bout van de topcap nu te 'kort'.
Als leek zijnde heeft hij nu ook niet door dat er nu heel veel speling in het balhoofd zit en er een onveilige situatie is ontstaan.

Maar dat is wat ik denk dat er gebeurd is, een foto doet wonderen. ;)

(Laatst bij een collega hetzelfde gezien, had het opgelost met een langere inbus.
Hij vond wel dat de voorvork losser zat en meer herrie maakte)

L1e9o4
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2014 15:37

L1e9o4 19 sep 2014 23:09

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat Theo V gelijk heeft. Hier in ieder geval twee foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2014 23:33

balhoofd met schroefdraad op de vork. Fotoos zijn een allegaartje, maar ik zie geen wig in die sleuf van de stuurpen, tenminste als dat de stuurpen is op foto 1. Die moet er uitgevallen zijn, speuren met een zaklamp, kan klem zitten in de vorkbuis.

L1e9o4
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2014 15:37

L1e9o4 20 sep 2014 00:20

Op foto 1 is inderdaad de stuurpen te zien. De inbusbout zal ik maar zeggen, zit nog wel in de stuurpen. Hij is echter zo kort dat hij er niet uitsteekt. Ik weet niet dit is wat je bedoelt?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 20 sep 2014 07:33

Onder in de stuurpen, waar die sleuf zit, hoort een bus (wig) met schroefdraad te zitten. Daar draait de inbusbout gewoonlijk in. Die bus ligt dus nu nog onderin de vorkbuis. Vaak zit er vet aan en dan rammelt hij niet makkelijk uit de buis.
Als je zo'n stuur demonteert, moet je niet net zo lang draaien totdat de inbusbout los zit. Je moet de bout een paar slagen losdraaien en dan een tik op geven. Dit net zo vaak herhalen totdat het stuur los zit. De bus is dan onderaan voldoende losgekomen, maar hij zit nog wel aan de bout. Het stuur met bus en bout kun je dan als één geheel uit de vorkbuis halen.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 sep 2014 11:05

Als je het voorwiel even verwijdert, kun je zien of je vorkkroon (dat is dus het deel waar de bout van de voorrem door loopt) open is. Dan kun je met een lange schroevendraaier of ander lang/dun 'staafje' (langs de bout van de voorrem) die expander/wig los tikken, mocht hij klem zijn gaan zitten.
Het blijft vreemd dat de inbusbout niet (meer) uitsteekt. Kun je die niet uit de stuurpen halen en kijken of hij niet afgebroken is? Dat zou namelijk ook nog kunnen en dan zit de expander met de rest van de bout dus ergens in de vorkbuis.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 20 sep 2014 11:43

Afbeelding

onderin tussen die sleuf zie je een ronde ring zitten. Deze zit normaal verbonden aan de inbus bovenop de stuurpen, en deze zorgt voor de klemming van de stuurpen.

je zult dus echt goed in de vorkbuis moeten zoeken naar dit onderdeel.
Afbeelding

Plaats reactie