Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

"herbruikbare" quicklink op een 10/11 speed ketting?

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 okt 2013 17:47

Hallo Allemaal,

Een vraagje van een fietsonderhoud newbie (en ook nog redelijk groene fietsert hoor).

is er iemand die daadwerkelijk met een herbruikbare quicklink (of powerlink?) op een 10/11 speed (sram) ketting rondrijd? Of iig zijn niet herbruikbare link toch herbruikt?

Zou graag wekelijks (of okee iig eens in de maand :P ) mijn ketting eraf halen om hem in een badje met cyclon bionet (oid) te leggen, werkt perfect (ff borstelen met afwasborstel en komt er blinkend schoon weer uit). Nog even de cassette tandwieltjes erin (kan je ondertussen meteen de derailleur (ketting eraf) en je voorbladen goed schoonmaken (en kijken of de crank nog mooi loopt) et voila.

Wist eerst niet eens dat er verschil was tussen quicklink (met de hand te openen) en powerlink (en ik maar wringen knijpen en drukken, auw auw auw aan de vingers). Uiteindelijk (had toch al een nieuwe) de ijzerzaag maar gepakt. :oops: toen wilde hij wel open :roll:

Nu schijn je zo'n powerlink ook makkelijk open te kunnen knijpen met zo'n tangetje dat net tussen de ketting past, klopt dat?

Maar ben ik dan genoodzaakt elke week een nieuwe powerlink te plaatsen? Das toch wel kostbaar. Is er iemand met een 10/11 speed ketting die dit heeft opgelost? Bijvoorbeeld stiekem een 9 speed quicklink (met de hand te openen), kan dat?
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 okt 2013 17:54

Ik heb wel eens zo'n SRAM quick link herbruikt en heb daar geen problemen mee ondervonden. Toch heb ik 'm uiteindelijk voor de zekerheid maar vervangen door een nieuwe. Wanneer je de quick link regelmatig opnieuw gaat gebruiken, dan zou het toch wel eens mis kunnen gaan.

Als je gewoon na elke rit je ketting even met een doek schoon veegt en vervolgens wat olie aanbrengt is er geen enkele reden om je ketting te verwijderen.
Afbeelding

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 08 okt 2013 18:27

Ik gebruik al jaren de sluitschakel van KMC voor mijn 10 speed ketting en dat werkt perfect. Binnenkort ga ik dit ook op mijn nieuwe fiets doen met 11 speed en KMC ketting.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 08 okt 2013 18:51

Omdat ik mijn tanden verkies boven een besparing van €10,- koop ik gewoon een nieuwe link.

Kans is uiteraard klein maar voor dat bedrag prevaleer ik toch een nieuwe link ;)
Addict R1

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 08 okt 2013 19:40

Ik had recent mijn ketting vervangen omdat deze (ruim) op was. Omdat ik mijn nieuwe quicklink niet zo snel kon vinden had ik de oude er opnieuw in gezet. Dat heb ik geweten. De tweede rit (gelukkig gewoon woon-werk) sprong op de terugweg de ketting kapot op de quicklink. Deze heb ik weer opgezocht (lag een aantal meters uit elkaar) en weer verder gefietst. De eerste beste keer aanzetten weer hetzelfde geval. Gelukkig weer de onderdelen gevonden en zonder druk verder gefietst. Thuis dus snel de nieuwe quicklink op gezocht en vervangen. Nu kan het toeval zijn, maar bij zal deze halve wissel actie niet snel meer voorkomen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4724
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 okt 2013 20:10

KMC maakt eenmalig bruikbare en herbruikbare missing links. Staat ook duidelijk op de verpakking aangegeven of ze herbruikbaar zijn of niet.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 okt 2013 20:33

Dat klopt, voor 10 speed zijn er wel herbruikbare quicklinks, voor o.a. de eigen kmc ketting maar voor 11 speed zijn er helemaal geen herbruikbare quicklinks.

Het liefst zou ik een linkje vinden dat je gewoon met de blote handen open kan klikken, of iig een die je wel kan herbruiken (ookal heb je ff een tangetje nodig).
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 okt 2013 20:57

Je kan een kmc link idd open en weer dicht maken. Dit kan bij verschillende sram links niet.

Alleen als als je ketting is versleten is het ook verstandig om je quicklink te vervangen. Die slijt namelijk ook.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 09 okt 2013 01:33

Het is prettig als je ketting aan de buitenkant blinkt, maar nog prettiger dat de rollers goed in het vet staan. Als je hem zo vaak in de ontvetter legt, dan los je op een gegeven moment al het vet in de rollers op. Ik zou hem dus gewoon met een doek aan de buitenkant schoonmaken en lekker op je fiets laten zitten. Dan blinkt hij ook en hou je ook nog smering over. Ik zou het echt niet aanraden om je ketting zo vaak van je fiets af te halen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 09 okt 2013 17:44

Bedankt Karl,

natuurlijk smeer ik mijn ketting na het overnieuw aanbrengen ook direct met van die speciale ketting olie, kan het dan nog steeds kwaad om hem rigoreus te ontvetten?
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 okt 2013 18:01

Ik heb nog nooit over (her)gebruik van quicklink nagedacht. Ik hergebruik die dingen al jaren zonder ook maar ooit problemen te hebben gehad. Een ketting gaat bijna elke maand wel een keer open en met dezelfde quicklink ook weer dicht. Geen centje pijn. Ik heb geen ervaring met SRAM; alleen met KMC en Shimano.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 09 okt 2013 18:53

rob74 schreef:Ik heb nog nooit over (her)gebruik van quicklink nagedacht. Ik hergebruik die dingen al jaren zonder ook maar ooit problemen te hebben gehad. Een ketting gaat bijna elke maand wel een keer open en met dezelfde quicklink ook weer dicht. Geen centje pijn. Ik heb geen ervaring met SRAM; alleen met KMC en Shimano.
+1 ik doe exact hetzelfde, zonder problemen!
pas bij vervangen van de ketting gaat er ook nieuwe kmc missing link op (zowel op kmc als shimano 10s kettingen)
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Plaats reactie