Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpen muurvast!!

bikeslave
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 apr 2012 08:56

bikeslave 29 nov 2012 10:21

fredkarsten schreef:
bikeslave schreef:een verstelbare ruimer (o27) huren bij een gereedschapzaak. Zadelpen afzagen en ruimen todat je nog een dun vliesje overhoud en dat krijg je er wel uit met een schroevendraaier.

http://www.borgh.net/BorghIndustriesBli ... moeren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
Sorry verkeerde pagina. Als voorbeeld van een handruimer zie http://www.fabory.nl/nl/product/verst-h ... 24027.html" onclick="window.open(this.href);return false;

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 29 nov 2012 12:42

bikeslave schreef:
fredkarsten schreef:
bikeslave schreef:een verstelbare ruimer (o27) huren bij een gereedschapzaak. Zadelpen afzagen en ruimen todat je nog een dun vliesje overhoud en dat krijg je er wel uit met een schroevendraaier.

http://www.borgh.net/BorghIndustriesBli ... moeren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
Sorry verkeerde pagina. Als voorbeeld van een handruimer zie http://www.fabory.nl/nl/product/verst-h ... 24027.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een ruimer is om enkele tienden mm's weg te halen. Niet om een relatief dikke zadelpen weg te ruimen.
Dan zul je eerst moeten boren en de laatste beetjes met de ruimer moeten doen.
Geef je weinig kans van slagen hierbij, helaas.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 29 nov 2012 16:52

Frame buiten aan een lantaarnpaal bevestigen met een goede ketting, meestal wordt de zadelpen dan wel door een of andere onverlaat gestolen...

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 29 nov 2012 18:37

ruimer is inderdaad bedoeld voor kleine laatste mm, maar met aluminium heeft een ruimer geen enkel probleem. wel wat langer werk. met een grote boor of frees wat voorwerk doen, kan natuurlijk geen kwaad.
gaat niet, bestaat niet!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 nov 2012 08:15

Arno357 schreef:Frame buiten aan een lantaarnpaal bevestigen met een goede ketting, meestal wordt de zadelpen dan wel door een of andere onverlaat gestolen...
LOL :lol:

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 01 dec 2012 15:30

De laatste keer dat ik dit probleem had heb ik de fiets op z'n kop gezet en vanuit het bracket er Imal /WD40 in de staande buis gespoten en hem een weekje laten staan.Daarna met de pen in de bankschroef en het frame als hefboom gebruikt en hij kwam los.
Geduld is dus een schone zaak.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 02 dec 2012 11:31

sunitram schreef: Geduld is dus een schone zaak.
En zonder geluk vaart niemand wel. Als een zadelpen ècht vastzit helpt kruipolie niet want dat kan niet komen waar 't zou moeten komen. Eens een experimentje gedaan met een Gios frame. Trapas eruit, zitbuis volgegoten met WD-40. Half jaar gewacht (echt waar!) en met de kop van de zadelpen in de bankschroef een poging gewaagd. Nix hoor.

En nou niet zeggen dat IMAL (Ik Maak Alles Los) i.p.v. WD-40 wel had gewerkt want dat is een fabeltje. Zadelpen afgezaagd en uitgezaagd. Kloteklus en zo onnodig.... Beetje vet, montagepasta, vaseline etc. en 't was nooit zo ver gekomen.

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 02 dec 2012 13:24

Heb ik dus mazzel gehad. ;)
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 02 dec 2012 15:05

Zit er dan een opening onder aan het frame? Of moet de crank er dan af?

Lookkg461
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:55

Lookkg461 02 dec 2012 21:03

Heb een soort gelijk gevalletje, en na alles geprobeerd te hebben blijft uitzagen over.

Ik heb een zaagbladje al in huis. Maar hoe werkt t verder? Maak ik 1 zaagsnede? Of toch twee?
En als ik klaar ben met het zagen, hoe dan verder? Is er iemand met foto`s of filmpje? Kan het op youtube niet vinden.

Werkt dit zagen trouwens altijd, of kan het dan ook nog vastblijven zitten?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 03 dec 2012 09:56

sunitram schreef:Heb ik dus mazzel gehad. ;)
En daar is niks mis mee
roeltrentino schreef: Zit er dan een opening onder aan het frame? Of moet de crank er dan af?
Bij de meeste wat duurdere stalen fietsen was de bracketpot uitgeboord voor gewichtsbesparing. Maar dan zit de huls van de trapas in de weg. Dus ja, je moet om er goed bij te kunnen de trapas eruit halen. Met 't losschroeven van een cranck kom je niet zoveel verder
Lookkg461 schreef: Ik heb een zaagbladje al in huis. Maar hoe werkt t verder? Maak ik 1 zaagsnede? Of toch twee?
Twee is beter. Zaag de zadelpen af maar laat ruim drie cm. uit 't frame steken. Wind een doek om 't zaagblad en begin zo recht mogelijk te zagen tot je bijna door de pen heen bent. Dan maak je een tweede zaagsnede op 1/3 van de pen verder. Neem dan een kleine bankhamer er tik 't smalle deel los. Nu is de spanning van de pen af en kan je 'm eruitwrikken.
Volhouden want 't gaat niet 1-2-3 :x

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2012 09:59

1 zaagsnede was bij mij genoeg. Dan is de spanning eraf.
Less is bore

Plaats reactie