Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik in crank/bracket

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 03 sep 2012 12:23

hendriku schreef:@Bianchista, hoe heb je het nu opgelost? Heb ook een tikje in het crankstel/bb en dat tikje gaat nu langzamerhand richting mijn hersenpan. Heb ook al e.e.a. uitgesloten en kom nu bij mijn mega exo bb uit.
Wil ik ook wel eens weten, hij zegt enkel "de boel van buiten te hebben in het vet gezet" , wil wel eens weten of het nog altijd ok is :?:
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

lunitic
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 03 sep 2012 19:01

Ondanks dat het probleem misschien al verholpen is toch ook nog even mijn ervaringen met de fsa crank en de mega-exo bb

Bij mij waren de lagers al na zo'n 2000km volledig versleten.... toen begon ook mijn crank wat te kraken/tikken...
Na een grondige schoonmaak en invetbeurt leek het probleem verholpen te zijn. Helaas kwam het al snel terug.

Uiteindelijk er voor gekozen om een nieuwe bb van shimano (ultegra) te monteren en nu loopt de crank weer helemaal prima. Ook nog na zo'n 3000km.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 04 sep 2012 08:34

lunitic schreef:Ondanks dat het probleem misschien al verholpen is toch ook nog even mijn ervaringen met de fsa crank en de mega-exo bb

Bij mij waren de lagers al na zo'n 2000km volledig versleten.... toen begon ook mijn crank wat te kraken/tikken...
Na een grondige schoonmaak en invetbeurt leek het probleem verholpen te zijn. Helaas kwam het al snel terug.

Uiteindelijk er voor gekozen om een nieuwe bb van shimano (ultegra) te monteren en nu loopt de crank weer helemaal prima. Ook nog na zo'n 3000km.
Lagers die versleten zijn na 2000km ? Ik heb in 6 jaar bij geen enkele fiets een lager moeten vervangen
Fiets 1 = 10000km totaal
Fiets 2 = 12000 km totaal ( winterfiets )
Andere fietsen zijn niet zo lang in mijn bezit geweest ( of hebben nog minder dan 2000km op de teller )
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

lunitic
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 04 sep 2012 12:13

Ik vond het eigenlijk ook te gek voor wooren dat die lagers al zo snel kapot waren... Maar helaas was het echt zo...

Op andere fiets heb ik een dura ace BB en die gaat idd ook al vele malen langer mee.. Vandaar dat ik ben overgestapt van een FSA bb naar een Shimano bb. Nu geen enkel probleem meer.
En volgens mij zijn de FSA bb nog duurder ook.

Bianchista
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10

Bianchista 05 sep 2012 18:25

@ Hendriku en Brekson.
Alsof je het over de duivel hebt, m'n tik is terug ;)... Heb er toch nadat is de lagers heb ingevet toch zeker 3000/4000 km kraakvrij mee gefietst. Nu maar weer opnieuw herhalen of toch misschien maar makkelijk een Shimano dura ace bb er in zetten. Is inderdaad nog goedkoper ook!

Hoe ik de lagers toen heb ingezet is als volgt: crank verwijderen, bb verwijderen. Ik had geen pers om de lagers uit de bb te halen. Echter, aan de buitenkant kan de de dust seal met een speld opwippen. Dan zie je nog steeds niet te lagers maar kijk je opd e ring waar de lagers inzitten. Ook deze kan je met wat geduld met een speld opwippen. Lagers goed schoonmaken en lekker in het vet zetten. De kogeltjes weer in de lager en de ring weer precies er over heen persen, beetje pielen. Dust seal er over heen klikken en met montagevet weer in het frame monteren.
Als je toch bezig bent, haal dan meteen even je pedalen uit elkaar en uti je crank. Lekker de as in het vet en opnieuw met montagevet monteren aan de crank. Sluit je die ook weer uit ;)

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 06 sep 2012 08:02

Je ziet het precies wel zitten
Ik ga mijn pressfit cups , of hoe die dingen ook heten, laten vastzetten met loctite op aanraden van de fabrikant/verdeler
Mag dit hier laten doen door de plaatselijke FM en de factuur opsturen zolang deze onder de 50€ blijft
Alternatief is de fiets brengen naar Utrecht , 90min rijden van hier
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

tommymang
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jul 2009 11:59

tommymang 15 jun 2014 20:28

Ik zie dat deze thread niet meer echt actief is maar ik wil toch nog graag mijn bevindingen hier neerschrijven voor degene die een gelijkaardig probleem hebben bij een Trek Madone (Madone 5.2 2011, Ultegra)

Ik dacht dat ik het getik had opgelost door de lagercups in het bracket te vervangen en alles opnieuw in te vetten. Alles leek in orde maar na enkele ritten was het getik weer te horen. Het probleem lag dus ergens anders.

Onlangs (na twee jaar met dit getik te hebben gereden) had ik een Duotrap frame sensor geïnstalleerd (normaal zit hier gewoon een plaatje met Duotrap Ready erop). En wonder boven wonder het getik is helemaal weg. Waarschijnlijk werd het getikt dus veroorzaakt door het frame dat werkt op die plaats telkens men trapt met de linkerpedaal, wat ook de kant is waar de Duotrap zit.

Hopelijk is dit de oplossing voor degene die met hetzelfde probleem zitten bij hun Trek Madone.

mhjgroenen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2015 00:16

mhjgroenen 18 mar 2019 23:09

Ik was ook dagen bezig de tik uit de trappers te halen. Niets helpt nieuwe ketting, trappers van de MTB verwisseld, trappers met teflon er in gedraaid, nieuwe trapas lagers. Grote blad, kleine blad. Voorwiel geïnspecteerd, staand of zittend. De tik bleef als ik wat kracht zette. Rechts iets meer dan links. Alle forums doorgelezen. Was radeloos.
De oplossing: achterwiel zat niet goed vast en een korreltje zand rechts tussen de snelspan moer. Bianchi Infinito CV.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 21 mar 2019 18:19

Doe ik regelmatig, effe de wielen er uit en een beetje vet aan de patten smeren.
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Plaats reactie