Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Restaureren Colnago extra light, advies graag!

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 11 apr 2012 20:52

Ik sta op het punt om een Colnago master extra light te kopen van het gezegende jaartal 95 of 96.
Helaas is de chroom in zeer slechte staat. De vork en de achterbrug moeten opnieuw verchroomt worden.
Ook de lak staat met niet echt aan, je weet wel ongelofelijk druk. Ik hou meer van een sobere fiets met enkele mooie accenten, zoals het rode Sarroni schema bijvb.
En dan zijn er ook nog de lugs in chroom die duidelijk een opfrisbeurt kunnen gebruiken.
Het zou mijn eerste klassieker zijn die ik zou opbouwen. Het frame kan ik kopen voor 250 euro. Het frame heeft de juiste grootte, ik ben zelf 1.9 m. Deze kan je niet zo snel vinden.
Mijn vraag is of jullie nog aan dit avontuur zouden beginnen?
Alleen al het frame optisch in orde brengen gaat me een flinke duit kosten. Het moet natuurlijk niet allemaal onmiddellijk, het is iets voor op lange termijn.
Of als iemand tips of advies kan geven dan hoor ik het graag.

Bedankt alvast!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 11 apr 2012 21:23

De lugs los verchromen gaat niet lukken, dus dan zou je het frame voorafgaand aan het spuiten opnieuw moeten verchromen. Dit zal rond de 300-400 euro kosten. Daar komt dan nog het spuitwerk bovenop, wat ook wel in de buurt zal komen van de 300-400 euro. Kies je ervoor om de lugs mee te spuiten, dan wordt het geheel een stuk betaalbaarder. Wil je perse de lugs verchroomd hebben, dan zou ik eBay in de gaten houden. Daar kom je namelijk geregeld Master XL frames tegen in perfecte staat voor minder dan 1000 euro.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 apr 2012 10:36

Verchromen wordt lastig denk ik, maar ook met meegespoten lugs kan het heel mooi worden. Overspuiten gaat je iets van 250-300 euro kosten. Ter inspiratie: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=44446" onclick="window.open(this.href);return false; (gespoten door BCP special paintwork)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 apr 2012 11:19

Colnago Master in zuurstokkleuren!
Zilveren Shamal HPW-12!
Ergopowers met spitse puntjes!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 12 apr 2012 11:32

Zou gewoon een beter/ander (merk) frame afwachten. Er komt op MP genoeg voorbij in betere staat dat je wél mooi vindt en voor een lagere prijs.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 apr 2012 12:53

scepticus schreef:Colnago Master in zuurstokkleuren!
Zilveren Shamal HPW-12!
Ergopowers met spitse puntjes!
Zou ik voor een Master ook mijn voorkeur zijn boven een 'Saronni' verfschema trouwens!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 12 apr 2012 21:05

Dank alvast voor de reacties!
De balans is aan't overhellen naar "toch maar niet doen". Mss toch maar wachten op een frame in betere conditie.

@53x11
Dat is inderdaad een mooie kleurcombinatie van je, unieke fiets vind ik.
Stomme vraag maar wat zijn "zuurstofkleuren"?

Groeten!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 apr 2012 22:05

damocles schreef: Stomme vraag maar wat zijn "zuurstokkleuren"?
Afbeelding

Afbeelding
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 13 apr 2012 17:41

Ik moet dringend een bril gaan kopen, "zuurstofkleuren" bestaan niet natuurlijk!

Nog een vraag voor de kenners.
Er bestaan verschillende masters, x light, olympic, piu. Welke van deze is het meest waardevol/gewild ,gesteld dat ze optisch evenwaardig zijn?
Zelf vind ik de modellen uit Gilco colombus buizen het fraaist.

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 13 apr 2012 18:08

Een Master heeft altijd Gilco-design buizen gehad. Type aanduidingen zijn door de jaren heen steeds gewijzigd. Ook werden er dan details veranderd zoals andere achterpadjes of zo. Ik denk dat de oudtse Masters het meest waardevol zijn. Een Master X-light uit 2003 zal minder waard zijn dan een Master uit 1986. Als zo'n ding al waarde heeft. Volgens sommige wel volgens andere weer niet. Wat zeker ook meetelt is of het frame nog helemaal origineel is. Lak, belettering en zo.

Ik heb zelf een keer een Master 'gerestaureerd' en kwam daar bij lelijk uit. Ik kocht dat ding ogenschijnlijk goed. Na demontage en schoonmaken bleken de liggende achtervorken te zijn doorgerot. Door M-Gineering zijn er toen nieuwe in gesoldeerd wat een behoorlijke rekening opleverde. (250 euro) Valt voor het werk best mee, maar voor een 20 jaar oude fiets eigenlijk veels te gek natuurlijk. Daarna is het frame bij/via Codagex gespoten. De verchroomde lugs heb ik laten behouden. Het verschromen van de achtervork, zoals origineel hoort, was helaas niet meer mogelijk. Lakwerk in één kleur was 200 euro. Later tijdens een gesprek met een medewerker van Codagex bleek dat zij de reparatie van de achtervorken ook hadden kunnen uitvoeren met originele verchroomde achtervorkbuizen voor een fraktie van het bedrag waar M-Gineering het had gedaan.

Ik kan er trouwens naast zitten, maar volgens mij kwam de Master X-light in 1998 of 1999 uit. Je kan een X-Light herkennen aan de verticlae uitvalpatjes (achter) Voorheen had een Master 'ouderwets' horizontale uitvalpatjes. Ook moet er een rechte Precisa vork bijzitten.

Let ook op corrosie. Die van mij, en ik heb er nadien meerdere gezien, die erg roesten. Bij mij waren de liggende achtevorken dus doorgerot net achter de bracketpot. Verder zijn italiaanse frames natuurlijk berucht om hun slechte lakkwaliteit. Colnago is wel iets beter maar kunnen toch ook behoorlijk slecht zijn.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2012 14:36

Ik dacht dat de X-light wel al ouder was.
De X-light (met mannetje op bovenbuis, en in zuurstokkleuren) is het meest waard.
Voor een oudere Master in Saronni kleuren wordt ook nog wel veel betaald.
De Olympic (zo heb ik er eentje) is ergens rond 1992 uitgebracht, maar na een tijdje begon het olympisch comité moeilijk te doen ivm de naam olympic.
De Piu had dacht ik geen rechte vork.

Dan heb je nog verschillende spuitschema's, bvb art decor. Ik heb dus een Master Olympic art decor. De voorvork had chroomschade, ik heb me de moeite niet getroost die te herstellen maar gelijk een star vork gekocht (die rijdt m.i. beter, en is natuurlijk een stuk lichter).
Afbeelding
Ik dacht dat de X-light, al dan niet in decor gespoten, het meest waard is indien origineel gespoten en zonder lakschade en roest.

Ik heb het nu zo uit mijn duim gezogen, er valt genoeg te googlen en te vinden over masters op het internet...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 17 apr 2012 20:11

Mooi voorbeeld van een Master met meegespoten lugs:

Afbeelding

Plaats reactie