Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welke zadelhoogte

Gebruikersavatar
Hans Verstegen
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar Hans Verstegen 12 feb 2012 15:23

Na een poos op mijn nieuwe fiets gereden te hebben kreeg ik pijn aan de buitenkant van mijn knie. Aan het uiteinde van het bovenbeen.
Op internet opgezocht wat het is: het iliotibiaal frictiesyndroom, een overbelastingblessure van een brede peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen. Als mogelijke oorzaak wordt een te hoog zadel genoemd.

Mijn binnenbeenlengt is 84 cm. De afstand van de crank-as tot de bovenkant van het zadel is 72 cm (cranklengte is 175mm). Dit is gemeten in een loodlijn, dus niet evenwijdig aan de zadelbuis.

Mijn vraag is: wat is de juiste afstand van crank-as tot zadel (in een loodlijn)?
Ik ben overigens erg voorzichtig in het verlagen van het zadel. Bij mijn fiets (Wilier Imperiale) is het zadel direct gemonteerd op de zadelbuis. Deze moet dus afgezaagd worden om het zadel te verlagen. :o

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 12 feb 2012 15:46

Ik heb mij op laten meten bij Profile, in de stad, dan krijg je een schemaatje mee met alle maten en als je je fiets bij je hebt meten zij alles na voor je! Succes!

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 12 feb 2012 15:57

Hier kune je een en ander over afst
ellen vinden. http://www.wtcoostkamp.be/fietsmaat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 12 feb 2012 15:59

De oude fiets is zeker niet meer beschikbaar om de zadelhoogte van op te meten? Staat het zadel nu in de laagste stand, vaak heb je met ISP toch wel 1 a 2 speelruimte. Wil je echt niet gaan zagen, dan zou je ook nog een zadel kunnen uitproberen met een lagere rails. Bij mijn overstap van Selle Italia SLR naar Fizik Antares moest de zitbuis ingekort worden.

Ben zelf 1.82 (BBL geen idee) en een zadelhoogte van 78 (evenwijdig gemeten) met cranks van 172.5.

Heb in het verleden knieklachten gehad die veroorzaakt werden door verkeerd afgestelde schoenplaten, wellicht hier ook eens naar kijken.
Afbeelding

prjz
Forum-lid
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 12 feb 2012 16:50

apexrider schreef:De oude fiets is zeker niet meer beschikbaar om de zadelhoogte van op te meten? Staat het zadel nu in de laagste stand, vaak heb je met ISP toch wel 1 a 2 speelruimte. Wil je echt niet gaan zagen, dan zou je ook nog een zadel kunnen uitproberen met een lagere rails. Bij mijn overstap van Selle Italia SLR naar Fizik Antares moest de zitbuis ingekort worden.

Ben zelf 1.82 (BBL geen idee) en een zadelhoogte van 78 (evenwijdig gemeten) met cranks van 172.5.

Heb in het verleden knieklachten gehad die veroorzaakt werden door verkeerd afgestelde schoenplaten, wellicht hier ook eens naar kijken.
Inderdaad kan dit een oorzaak zijn. Bij pijn aan de buitenkant knie kan het helpen om de voeten iets naar buiten te laten wijzen.
prj

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 feb 2012 18:16

Een algemene regel is: 0,885*binnenbeenlengte van hart trapas tot bovenkant zadel.
Beter is op basis van hoeken, omdat niet iedereen dezelfde verhouding bovenbeen/onderbeen heeft.
Een kniehoek van 135 graden geldt als optimale zitpositie.
Hier zijn speciale tools voor om dit te meten; vaak hebben fysiotherapeuten die tot hun beschikking.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 feb 2012 20:08

kniehoek is natuurlijk ook afhankelijk van de positie van het zadel ( setback ) en de lengte van de crank.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 12 feb 2012 20:17

Heb ik ook gehad, dat syndroom...hardnekkig!
Deze mensen hebben met er vanaf geholpen http://www.body2bike.com" onclick="window.open(this.href);return false; en tevens goed op de fiets gezet.

Het probleem met al die formules is dat het statische richtlijnen zijn. En geen rekening houden met lenigheid, kwetsuren e.d.
De enige juiste meting is een dynamische. De rest zijn slechts richtlijnen. Als je maar lang genoeg verkeerd op je fiets zit, voelt het vanzelf goed.

succes!!
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 12 feb 2012 22:38

loos schreef:Een algemene regel is: 0,885*binnenbeenlengte van hart trapas tot bovenkant zadel.
Beter is op basis van hoeken, omdat niet iedereen dezelfde verhouding bovenbeen/onderbeen heeft.
Een kniehoek van 135 graden geldt als optimale zitpositie.
Hier zijn speciale tools voor om dit te meten; vaak hebben fysiotherapeuten die tot hun beschikking.

+1

Zelf heb ik dit probleem ook gehadt. Je kan idd naar een "fietsanalist¨ gaan wat ik ook had gedaan maar uiteindelijk kan je beter dit zelf oplossen met hulp van anderen zoals hier van het forum.

Uitgangspunt is zadel hoogte berekenen zie bovengenoemde formule
Dan afstand zadel stuurpen. Dit doe je als de cranks verticaal staan. Je plakt dan een sticker op de buitenkant van de knie, zie foto. Via een paslood moet deze gelijk lopen aan je pedaal. Als je niet verder naar voren kan kies dan voor een zadelpen zonder setback.
Als laatste en belangrijkste punt zijn je je pedalen en plaatjes. Als de as van je pedalen versleten zijn en kantelen dan is dit funest voor je knieën. Toen ik dit probleem had bleef ik maar zoeken naar de juiste afstelling. Nadat ik nieuwe pedalen had gekocht was eigenlijk het probleem voor 95% opgelost.

Daarnaast is het ook goed dat je je harmstrings rekt.
Dit heeft bij mij gewerkt ;)
(foto is een voorbeeld, cranks staan niet helemaal verticaal, als de lijn maar verticaal loopt door het bracket)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Einstein op 04 mar 2012 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Hans Verstegen
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar Hans Verstegen 13 feb 2012 20:27

Hartelijk dank, Body. Hiermee kan ik aan de slag!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 13 feb 2012 21:32

Nog een aanvulling op body: ik ben bij body2bike geweest (zeer tevreden); en volgens hen begint het juist met een juiste positie van de schoenplaatjes.
Immers, je wilt met de bal van de voet op de pedaalas.

Dan volgt de zithoogte (strekkingshoek van de knie)
Dan setbackpositie (kniepositie t.o.v. pedaalas).
En als laatste hoogte van het stuur en lengte van de stuurnok.

P.S.: als je speedplay pedalen hebt, kan je ook last van kantelende voetplaatjes hebben (is een apart topic over)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12704
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 feb 2012 11:58

De formule, klopt bij mij redelijk 1,85 en BBL 91cm. en ik zit op 80,4 cm

De formule + of - 2cm is wel het uiterste vaak, tenzij er hele extreme dingen aan de hand zijn.

Plaats reactie