beixo slim (cardan-as)
Ik overweeg voor het woon-werkverkeer een Beixo Slim aan te schaffen. Een fiets met een cardan-as aandrijving. Een geheel gesloten systeem dat weinig tot geen onderhoud vergt. Ik ben het schoonmaken en vervangen van onderdelen tijdens en na de winterperiode zat.
Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Kun je er een beetje mee doorrijden?
Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Kun je er een beetje mee doorrijden?
Ik heb vakantie ervaring (camping naar volgend dorp voor de boodschappen) met de Beixo vouwfiets met 3 versnellingen. Ik vind het een trage fiets en behoorlijk zwaar. Te zwaar voor een vouwfiets. Het vouwen gaat ook nog behoorlijk moeizaam. Ik weet niet of dit aan je vraag voldoet. De typenaam Slim zegt me niets. Momenteel zou ik kiezen voor een onderhoudsvrije fiets met tandriemaandrijving. Licht en onderhoudsvrij. Mijn beide zonen rijden er een. Een van Trek, de ander een (door Mi:tech, BRD) aangepast Dahon frame met Gates belt drive. Veel sneller en vooral instant aandrijving, geen vertraging zoals bij een ketting. Combinatie met Alfine-naaf is perfect.
Aanvulling: ik heb even gegoogled. Die slim is uitgerust met een 7v Nexus naaf. Nou dat is dus wel achterhaald. Tenminste een Nexus Premium of een Alfine naaf, beiden 8v. De 7v Nexus heeft glijlagers waarvoor elke 24 mnd de naaf uit elkaar moet en met nieuw vet moet worden ingepakt. Zou ik niet voor kiezen. Nexus Premium en Alfine hebben grote kogellagers.
Aanvulling: ik heb even gegoogled. Die slim is uitgerust met een 7v Nexus naaf. Nou dat is dus wel achterhaald. Tenminste een Nexus Premium of een Alfine naaf, beiden 8v. De 7v Nexus heeft glijlagers waarvoor elke 24 mnd de naaf uit elkaar moet en met nieuw vet moet worden ingepakt. Zou ik niet voor kiezen. Nexus Premium en Alfine hebben grote kogellagers.
Tja, heb ik begrepen. Die was er toen nog niet. Is de Beixo Slim dan geen vouwfiets? Dacht dat je hem in de trein meenam. Waarom vouwt dat stuur dan?
De Beixo Slim is geen vouwfiets maar heeft inderdaad wel een vouwstuur en inklapbare trappers om hem wat makkelijker in de schuur op te ruimen. Maar die zou ik er meteen afhalen en vervangen door een normaal, lichter stuur en klikpedalen.
heel verstandig en veel plezier ermee als je hem/haar (is een gewenste fiets nu vrouwelijk of mannelijk?) gaat kopen!
Ik heb ook wel wat ervaring met deze fiets. Een klant bij ons had er 1 aangeschaft. Hij gebruikte hem ook voor woon werk en om in de trein mee te nemen. Stuur en trappers zijn in te klappen. Hij bevalt bij hem erg goed voor dit doel. Ik heb er zelf ook meerdere keren op gefietst. En ik moet zeggen dat het gewoon goed reed. Ook al was de frame maat voor mij te klein. Er word wel eens gezegd, extra weerstand maar daar was ik niet van overtuigd. Misschien wel wat maar zeker niet storend.
Ook hebben we het onderhoud van de fiets gedaan. Grappig was dat we natuurlijk niet goed wisten waar te moeten beginnen. Toen maar eens gebeld. En we kregen het antwoord gooi er maar wat olie in. Ze hadden geen technischer antwoord voor ons. Hoe we de cardan onderhielden was met het schoonmaak en smeer setje van rohlof. Werkte wel goed alleen de olie is iets te dun. En dan komen we bij het volgende probleem. De cardan kan na verloop van tijd geluid gaan maken. Resoneren. Eigenlijk geeft hij dan aan dat het tijd is voor onderhoud. Mijn advies is dan wel om iets dikkere olie te gebruiken dan wat wij gedaan hebben want met de dunne olie doet hij dit weer na een maand of 2. Deze plakt en smeert niet goed aan het binnenwerk. Misschien dat ze nu al een eigen schoonmaak set hebben of in ieder geval een beter antwoord kunnen geven bij beixco. De klant heeft de fiets nu bijna 3 jaar en bevalt prima. Alleen het resoneren in de gaten houden en onderhouden en dit is heel goed zelf te doen.
Ook hebben we het onderhoud van de fiets gedaan. Grappig was dat we natuurlijk niet goed wisten waar te moeten beginnen. Toen maar eens gebeld. En we kregen het antwoord gooi er maar wat olie in. Ze hadden geen technischer antwoord voor ons. Hoe we de cardan onderhielden was met het schoonmaak en smeer setje van rohlof. Werkte wel goed alleen de olie is iets te dun. En dan komen we bij het volgende probleem. De cardan kan na verloop van tijd geluid gaan maken. Resoneren. Eigenlijk geeft hij dan aan dat het tijd is voor onderhoud. Mijn advies is dan wel om iets dikkere olie te gebruiken dan wat wij gedaan hebben want met de dunne olie doet hij dit weer na een maand of 2. Deze plakt en smeert niet goed aan het binnenwerk. Misschien dat ze nu al een eigen schoonmaak set hebben of in ieder geval een beter antwoord kunnen geven bij beixco. De klant heeft de fiets nu bijna 3 jaar en bevalt prima. Alleen het resoneren in de gaten houden en onderhouden en dit is heel goed zelf te doen.
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"
Helder en eerlijk verhaal uit de praktijk. Wat nelus zegt over de weerstand die je met trappen voelt, herken ik ook van de Beixo vouwfiets.
Toch nog maar eens nadenken over Gates beltdrive...
Santos gebruikt het ook, maar vraagt er wel goudgeld voor: €500 extra, zonder aftrek voor de niet gebruikte onderdelen. 
Edit: beide tandwielen en de riem kosten €199,-, de wijziging in het frame kost elders €90,-, dus Santos rekent woekerprijzen.
Toch nog maar eens nadenken over Gates beltdrive...

Edit: beide tandwielen en de riem kosten €199,-, de wijziging in het frame kost elders €90,-, dus Santos rekent woekerprijzen.
Laatst gewijzigd door klimmer op 17 dec 2011 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Ik gebruik voor woon-werk verkeer een fiets met een Rohloff achternaaf (14 versnellingen) met een gewone ketting en Chainglide kettingkast. Dit is ook redelijk onderhoudsvrij. Een beltdrive zoals Santos die toepast is nog gebruiksvriendelijker, lijkt mij. Nadeel is dat een Rohloff achternaaf duur is.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.
Zo'n Chainglider sluit wel goed af, maar levert toch aardig wat wrijving op, want ligt op de ketting. Dat moet je toch goed merken? Of?
Ik ga dit weekend een proefritje maken op een Beixo Slim om te zien hoe het bevalt. Maar ik ga ook zeker een proefrit maken op een Focus Planet 8 Belt, dat is een vrij kale, hippe fiets met een Gates belt drive een een Nexus 8 naafversnelling. Eens kijken of er verschil te merken is. Ik zal het forum op de hoogte houden.
We zijn benieuwd. Veel duitse merken doen wat met beltdrive.
aanvulling: de Focus heeft de Alfine naaf 8v.
aanvulling: de Focus heeft de Alfine naaf 8v.