Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurpen verhouding lengte/diepte zit.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 okt 2011 20:55

Hallo,

Ik heb een vraag.

Is het volgende logisch?
Wanneer ik een 90mm stuurpen op mijn fiets heb, heb ik bij 1cm spacers het gevoel dat ik te hoog zit. Bij een 100mm stuurpen heb ik dat gevoel pas bij 2cm spacers. Is dat logisch? Klopt het dat als je een langere stuurpen neemt je het stuur vaak ook hoger moet zetten omdat hij verder van je af staat?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 09 okt 2011 21:38

In zekere zin wel 'logisch'. Als je op je fiets zit met je romp/rug in een bepaalde vaste houding (lees: hoek), dan kun je je armen denkbeeldig bewegen, scharnierend vanuit je schouders. Bij een stuurpen van 90 mm kom je dan met je handen inderdaad iets lager uit dan bij een stuurpen van 100 mm.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 okt 2011 21:51

Het leek mij ook wel logisch maar twijfelde.

Ik meende gelezen te hebben in de blog van die gast van Cervelo : http://gerard.cc/category/bike-equipment/" onclick="window.open(this.href);return false; dat je rug zelf altijd in de ideale hoek gaat staan, hoe hoog je stuur ook staat. Je buigt je armen gewoon meer/minder om die ideale houding aan te nemen. Dus ik kan er vanuit gaan dat je rug/romp altijd een bepaalde vaste houding heeft? Tenzij je je stuur zo laag doet dat je rug wel lager moet om het stuur vast te kunnen pakken (maar dan zit je sowieso te laag)

Plaats reactie