Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikkend frame(?)

tomrey
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:12

tomrey 02 okt 2011 13:02

Onlangs is mijn fiets, een ridley Orion, teruggegaan naar de FM omdat er een tik bij het balhoofd/voorvork vandaan kwam. Dit kon zijn omdat het los zat dan wel defect was, dit is toen netjes verholpen. Echter bij het fietsen sinds gisteren weer last van een terugkomende tik. Ik kan de tik niet lokaliseren of hij nu bij de voorvork of onder bij het frame (daar leek ik hem ook te horen) vandaan komt.
Iemand een idee/tips?? De tik komt alleen als ik over een niet volledig vlak(asfalt enzo) stuk weg rijdt, dus echt over stenen.

Edit: Mocht het onder bij het frame vandaan komen, kan dit dan ook een versterkt geluid zijn door het wel bekende klankkast issue?
I am Specialized, inovate or die!

johoop
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:59
Locatie: Duiven

johoop 02 okt 2011 13:21

Wat voor een wielen heb je ?
Bij mij FWDD hoge velgen tikte het ventiel??
Misschien ook bij jou?

Gr J
Afbeelding

tomrey
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:12

tomrey 02 okt 2011 13:22

johoop schreef:Wat voor een wielen heb je ?
Bij mij FWDD hoge velgen tikte het ventiel??
Misschien ook van toepassing bij jou?

Gr J
Hallo Johoop,

Heb geen FFWDD wielen, wel mavic cosmics met een iets lagere velg. voor mijn gevoel komt de tik echter niet van het ventiel, omdat het een wat langer doorgaande tik (achter elkaar) is.
I am Specialized, inovate or die!

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 02 okt 2011 20:50

Beginnen met pedalen nadraaien en lagercups vast draaien.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 02 okt 2011 23:26

Ik had sinds een goede week ook een tik in mijn fiets. Altijd als mijn linkerpedaal bijna beneden was. Ene keer meer, andere keer minder, dan weer weg. Vooral bij overdreven aanzetten was ht goed te horen, ook als ik geen kracht zette. Vandaag heb ik het gevonden... De vrij harde kabels bij mijn stuur, geven een tik geluid als ik zachtjes mijn stuur naar links beweeg. (kabels staan best onder spanning ivm inwendig kabelsysteem) Pffffffffff had allemaal spook scenarios in gedachten maar soms kan een beetje vaseline wonderen verrichten.

thido
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2010 20:48

thido 03 okt 2011 08:35

Ik heb het laatst gehad met een Mavic snelspanner, hendeltje zelf zat wat los dus bij het rijden over oneffen wegen (zoals klinkers) begon de boel te rammelen.
Misschien de moeite daar even naar te kijken.

Plaats reactie