Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

’Wiebelende’ Pion

fust
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 sep 2004 16:47

fust 03 okt 2005 14:37

Ik zit met het volgende probleem:
Op mijn nieuwe MTB, waar ik nu 5 ritten op gemaakt heb, heb ik het volgende probleem:
Als ik het achterwiel laat draaien (freewheelen) zie ik de tandwielcassette achter 'wiebelen'. Iemand enig idee waar dit op kan duiden? Ik ben bang voor een body die scheef op het wiel zit of een kromme as. Ook ben ik van mening dat het geluid dat ik hoor als ik tijdens het fietsen de trappers stilhoud niet 100 is. Het klinkt een beetje 'droog'.
De fiets is afgemonteerd met Shimano Deore en een SH-495 naaf.
Ik ga er vanmiddag zowiezo mee langs mijn FM, want voor een spiksplinternieuwe fiets lijkt me dit niet in orde.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 03 okt 2005 15:41

misschien heeft jouw fm hem niet met(of te weinig) vet gebruikt bij het plaatsen van body?

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 17 okt 2005 20:03

Dat duidt op een volstrekt normale fiets, ofwel niet druk om maken.

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 18 okt 2005 12:23

ik heb zoiets gehad met mijn racefiets, bleek toch iets van vuiligheid tussen de kranjes gekomen te zijn, waardoor ze niet strak tegen elkaar aan zaten.
De kleinste 3 leken wel een slag te hebben.
Even eraf en schoon en er weer op en voila.
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 18 okt 2005 13:52

Dat fenomeen kwam vroeger wel voor met die opschroefpignons. Ik loste dat op door de buitenste ring ( tevens soort conus of lagerschaal) eraf te draaien, een van de dunne ringen eraf te halen (meestal zaten er een paar tussen) en de zaak weer in elkaar te schroeven. Dat was gewoon wat slijtage van de lagers. Maar hoe dit met de moderne units zit  durf ik niet te zeggen. Ik denk toch dat het ook slijtage is of te veel speling.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 19 okt 2005 00:15

Ben blij dat ik alle klanten die terug kwamen met een nieuwe fiets, met vragen over een wiebelend pion, niet de kost hoef te geven. Fust heeft het 'probleem' bij een nieuwe ATB, 100 tegen 1 dat er niks aan de hand is, en het wiebelen 'gewoon' binnen de tolerantie is.

Wiebelende pions en 'afgebroken' tandjes bij (o.a.) the S kranktandwielen zijn in mijn ervaring de meest gehoorde 'klachten' na aankoop van een nieuwe fiets.

Al bij de FM langsgeweest?

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 19 okt 2005 11:48

bij de 3 fietsen die ik gehad heb  wiebelde de pignon een beetje, meerder fm's zeiden dat dat hoorde, later bij een toertocht een kleine test gedaan, wat blijkt , 9 van de 10 fietsen heeft een wiebelende pignon.....ja heren ook de hele dure exemplaren. maar het moet toch niet te gek worden.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

_pinarello_
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 aug 2005 19:50

_pinarello_ 22 okt 2005 23:44

ik heb een mtb en daar wiebelt de pion heeeel erg van en mijn pinarello wiebelt niet en mijn begin fiets gazelle rond de 25 30 jaar oud wiebelt ook niet.. maar nu ik dit lees van jullie.. ik wou eerst ook naar de fm gaan met de mtb,, toch maar niet gaan dan denk ik he..:-p

Plaats reactie