Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hollowtech

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 19 okt 2005 13:46

Nog even over het hoe.... Misschien doen ze het wel door te "sinteren". Kleine bolletjes metaal worden dan in een vorm gebracht en via een procede (ik meen onder hoge druk) tot een geheel gemaakt.
Hollowtech slaat i.d.d. op de holle as. Echter toen ik laatst een campa as demonteerde viel me op dat ook die as hol was. Je kon zo door het schroefgat naar het andere schroefgat kijken.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 19 okt 2005 14:04

Mijn heel oude Campa Record as is ook hol. Verder zijn alle wielassen hol! Dat is niets bijzonders. Ik vraag mij nog steeds af hoe HOLLE cranks gemaakt worden. 2 helften cranks aan elkaar lassen en dan afwerken?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 19 okt 2005 14:23

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Oktober 2005

Er zijn echt wel betere cranks op de markt: Zipp cranks, THM Clavicula, Stronglight Pulsion. Alle 3 veel lichter en nog stijf zat, thm zelfs stijver volgens mij.


Je bedoelt niet toevallig "er zijn echt wel DUURDERE crancks op de markt"?.
Het onderzoek waar ik naar refereer is een wetenschappelijk onderzoek dat is verricht in een Natuurkundig laboratorium. Naar aanleiding van dit onderzoek (en omdat ik de crancks mooi vind en de toprenners ermee rijden) heb ik voor DA 7800 crancks gekozen en in de bergen gebruik ik ze ook vaak omdat ik ze fijner vind dan de slappere carbon soortgenootjes. Vooral wanneer je langere crancks monteert merk je het verschil.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2005 15:07

Ik heb de beschikking over testen van een Frans blad, die zijn allemaal netjes getest, uitgebreide testverantwoording. Stronglight pulsion is net iets slapper dan dura ace, maar Storck powerarms zijn net zo stijf. Uit testen van THM bleek dat clavicula stijver is. En het zijn echt geen snotapen bij thm die de boel belazeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 19 okt 2005 16:53

HOLLOWTECH CranksetFC-5502-S

Dus... hollowtech slaat op de crank, niet op de as !!
Zie website van shimano !
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 19 okt 2005 17:03

Hollowtech I > holle crank, Octalink as

Hollowtech II > holle crank EN geintegreerde as/lagers buiten bracketpot

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 okt 2005 18:06

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 19 Oktober 2005

Hollowtech I > holle crank, Octalink asHollowtech II > holle crank EN geintegreerde as/lagers buiten bracketpot


Niet per se.
In een grijs verleden zijn er ooit Hollowtech cranks geweest met square taper interface (o.a. XT).
De eerste 105 cranks hadden wél Octalink (hoewel Shimano dat toen nog niet zo noemde) maar geen Hollowtech.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 19 okt 2005 18:59

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 19 Oktober 2005


Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 19 Oktober 2005

Hollowtech I > holle crank, Octalink asHollowtech II > holle crank EN geintegreerde as/lagers buiten bracketpot


klopt op de site wordt met niets verwezen naar de bottom bracket, alleen naar de cranks, want die zijn hol.
De as is niet hol..  een buis noem je toch ook niet hol ..Niet per se.
In een grijs verleden zijn er ooit Hollowtech cranks geweest met square taper interface (o.a. XT).
De eerste 105 cranks hadden wél Octalink (hoewel Shimano dat toen nog niet zo noemde) maar geen Hollowtech.
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 19 okt 2005 19:32

Okee, okee, maar de bekende HT-I crankjes als D-A, Ultegra en 105 9spd zijn allemaal Octalink...

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 19 okt 2005 20:02

Welnee........ ;-) , hele mik HT-kranken, van Deore, LX, XT en el cheapo Deore waren allemaal square en een aantal zijn dat nog steeds........

Terug naar de HT-techniek.
Zonder me er in verdiept te hebben, denk ik dat deze kranks eerst uit twee delen gemaakt worden (forged, persen onder extreem hoge druk) die vervolgens op elkaar geperst worden. Wederom onder extreem hoge druk (hoge temepratuur?) waarbij de twee helften met elkaar 'versmelten' tot één geheel.

TH'ers met commentaar of toevoegingen?

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 21 okt 2005 12:54

Hi
Sinteren: metaalkorrels aan elkaar bakken, net onder het smeltpunt.Hoe werkt dat? Smelten ze dan toch een beetje, net aan de buitenkant alleen? Nee. Het gebeurt door diffusie, dat wil zeggen atoomverplaatsingen, in de vaste stof. Vooral aan de oppervlakte, en bij hoge temperatuur, zitten atomen niet zo vast op hun plaats als je van een vaste stof zou verwachten. De atomen maken af en toe sprongetjes in alle mogelijke richtingen, waarbij ze vooral worden gevangen in de smalle kier, waar naburige korrels elkaar net raken. Die kier groeit in de tijd van enkele uren merkbaar dicht.
Is gesinterd metaal net een bros beschuitje? Helemaal niet. Bij goed sinteren zijn alle poederdeeltjes aan elkaar gegroeid, en het metaal is meer dan 95 massief.
B.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4372
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 okt 2005 13:46

Quote: Origineel geplaatst door Hans op 18 Oktober 2005
Verder is het wel een beetje verwarrend, het nieuwe syteem voor trapassen van shimano wordt vaak gepresenteerd als Hollowtech, terwijl dit eigenlijk niet helemaal correct is.

Hier ga je toch iets de fout in, daar shimano zijn nieuwe systeem altijd presenteerd met hollowtech II en niet met alleen hollowtech, dat zijn alleen onervaren journalisten en andere personen die niet te ver kijken.
Dus hollowtech staat voor de holle cranks wat als resultaat geeft dat die lichter en stijfer worden en de II staat voor de upgrade naar linkercrank en as uit een stuk gestoken door aan de buitenkant van het bracket gemonteerde lagerschalen.

Plaats reactie