Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting schraapt langs kooi.

allard
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 jan 2005 13:04

allard 06 mei 2006 22:58

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 06 Mei 2006

Even de zaak op orde zetten: gezien de opening was het idd een PLAGENDE provocatie. En ik heb het al eens eerder gesteld: er is technisch NIKS mis met Shimano en dat deel zal ik ook nergens afkraken. Voor een hengelmolenfabrikant maken ze prima groepen. Het enige waar ze geen kaas van hebben gegeten is het bouwen van wielen (serieuze stelling!!). Mijn voorkeur voor Campa is zuiver esthetisch. De losse kabels voor het stuur van Shimano zijn niet mooi en ik vind de handgrepen veel te lompt. Maar dat is zuiver een persoonlijk onderbuikgevoel.Dus Campa-addict: jaShimano altijd afkraken: neeKijk even in dit topic bijvoorbeeld. @fdegrove: als je hem goed instelt kan het net, maar bij een hele schuine kettingloop (dat gebeurt nu eenmaal wel eens) vind ik het erg prettig dat je 1 klikje kan geven. De nieuwe Ultegra en DA groepen hebben het volgens mij nu ook.


Ok, dan weten we ook weer dat je het niet helemaal zo bedoeld hebt. Voor zover ik heb megekregen kan shimano inderdaad nog veel leren op het gebied van wielen bouwen, maar op het gebied van groepen is het verschil vooral te vinden in het gevoel en de looks.
Wat betreft het klikje in de laatste alinea: zelfs mijn tiagra groepje heeft zo'n soort klikje voor de voorderailleur. Als je b.v. het binnenblad rijdt, en achter op de 5e of 6e (ik weet het dat het niet handig is. Ik doe het ook niet maar het kan wel) dan kan je ketting wel eens tegen de derailleur lopen, en bij die van mij kan je dan nog een kort tikje verder.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2006 23:04

OKe, dat is ook weer opgelost!
Ik snap overigens niet dat Shimano zoveel problemen heeft met hun wielen. Ze zijn normaal gesproken meesters in het kopieeren van goede ideen (en soms verbeteren ze nog wel eens iets), maar bij de wielen wil het niet lukken.
Less is bore

monique
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 okt 2005 23:14

monique 07 mei 2006 17:44

Klikje of stelmoertjes, als het maar werkt, toch jongens?:-)
Ik heb gelukkig eindelijk door hoe die stelschroefjes werken. Voor de voorderailleur is het de linker kabel, op het stuur.  Voor aandraaien is van je af. De achterderailleur, rechts dus, naar je toe draaien voor aandraaien.
Heb al een beetje ervaring, net zo lang blijven draaien tot dat de derailleur netjes loopt. Ik kan het zelfs tijdens het fietsen.
Mo
weet het wel;-)

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 07 mei 2006 19:21

Quoten: Origineel geplaatst door Monique op 07 Mei 2006


Klikje of stelmoertjes, als het maar werkt, toch jongens?:-)
Ik heb gelukkig eindelijk door hoe die stelschroefjes werken. Voor de voorderailleur is het de linker kabel, op het stuur.  Voor aandraaien is van je af. De achterderailleur, rechts dus, naar je toe draaien voor aandraaien.
Heb al een beetje ervaring, net zo lang blijven draaien tot dat de derailleur netjes loopt. Ik kan het zelfs tijdens het fietsen.
Mo
weet het wel;-)

Zelfs tijdens het fietsen....!! Heeeeeeeel slim!!! Toch?
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mei 2006 23:08

Waarom niet? Ik moest vorig weekend ook m'n achter-derailleur beetje bijstellen tijdens een wedstrijd omdat ik lek reed en een shimano 9 speed achterwiel kreeg. Tijdens training kan dus ook wel :P. Maar je kan natuurlijk ook gewoon ff thuis doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

monique
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 okt 2005 23:14

monique 08 mei 2006 14:02

Gaat het bijstellen dmv die 'knopjes' makkelijker dan met het schroefje?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2006 18:41

huh?
De schroefjes in de derailleurs zijn om de 2 uiterste posities te begrenzen. Dus zodat je je ketting niet naast je kettingbladen kan gooien of je achter-derailleur in je spaken kan parkeren.
Wat bedoel je met knopjes?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

monique
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 okt 2005 23:14

monique 09 mei 2006 11:59

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Mei 2006


huh?
De schroefjes in de derailleurs zijn om de 2 uiterste posities te begrenzen. Dus zodat je je ketting niet naast je kettingbladen kan gooien of je achter-derailleur in je spaken kan parkeren.
Wat bedoel je met knopjes?


Die bedoel ik dus niet, net als je stelschroefjes heb zitten op de kabels heb je ook van die druk knopjes, zie verder hierboven.
 
Mo
Moet die joggies ook alles wijsmaken

Plaats reactie