Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultergra crank verwijderen

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 31 jul 2006 13:27

Quoten: Origineel geplaatst door WTC_Woerden op 30 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door chevalier op 30 Juli 2006


 
Ik heb hier even een plaatje van je Ultegra Tripple Crackstel, en om je midden blad te verwijderen is het wel handig om ook het kleinste blad eraf te halen anders krijg je dat middenblad er lastig af lijkt me, dat zit ook met imbus boutjes vast, en dan haal je zo alle tandwielen eraf, dat moet lukken


Ja dat moet zeker lukken, als je de crank er ook helemaal vanaf kan krijgen.
De crank is gaan roesten daar waar het dopje zit voor het beschermen van de lager, hierdoor is hij iets gaan uitzetten, daarom krijg ik de crank er niet uit. Dit kan volgens mij iedereen gebeuren omdat het dopje in de crank slijt.
Het dopje krijg ik ook niet meer mooi op zijn plaats, wel balen.

en je crank draait wel mooi rond ? Of loopt ie ook stroef. Ik heb een keer meegemaakt dat de crank, met as, een XT-crank, niet makkelijk uit de lager kwam, dat laag aan het feit dat de bracketpot niet mooi was gevlak en de as er al het ware iets schuin doorheen liep. En dat gaat in elkaar slijten..En als de FM de fiets zo heeft geleverd, is dat niet zo heel goed.. Kan ie het mooi voor je oplossen en nieuwe lagers leveren... en vlakken...

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 31 jul 2006 16:15

Het is een Trek 1500, volgens mij worden deze kant en klaar aan geleverd. Ik heb deze fiets bij Math Salden gekocht. Maar als de as krom is moet deze wel met veel geweld erin geramt zijn.
Hij loopt trouwens nog wel soepel, zal ik maar eens naar de fietsen maker gaan? Hij zou er toch uit moeten.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 31 jul 2006 16:49

de as is niet per defenitie krom, maar loopt licht schuin dooe het huis heen in zo'n geval, de lagers zijn dan niet goed meer en ingesleten.
Die as zal wel niet zo gauw krom worden, want dan kan je je hele crank weggooien aangezien het 1 geheel is, maar dat wist je al wel toch. Dat je niet je crankarm er probeert af te halen...
Als het je niet lukt, zo ik inderdaad even langs gaan... dan weetje het zeker en je mag ervanuit gaan dat je FM niks sloopt...
 
 
We zijn benieuwd !

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 31 jul 2006 17:06

Anders ik wel...jammer dat je toch niet alles thuis kan doen.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

conomorales
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2006 19:48

conomorales 31 jul 2006 22:35

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 30 Juli 2006


Quote: Origineel geplaatst door Coño Morales op 30 Juli 2006


Dit probleem komt mij bekend voor.
Mijn Tiagra crankstel is ook met geen mogelijkheid van de bracketas af te krijgen. Zelfs met gepast geweld met een kunststof hamer zat er geen beweging in. Kruipolie enz enz gaven ook geen resultaat, nog niet naar de fietsenmaker geweest.
Iemand misschien nog een gouden tip?

Heb je al wel gebruik gemaakt van een cranktrekker ?Tiagra crank heeft een totaal andere bevestiging dan de HollowTech II crankset.

Aan een cranktrekker heb ik ook gedacht, maar die heb ik niet in huis. Ik had gehoopt dat ik het thuis zou kunnen fixen. Bedankt voor de tip!
Klimmen is (een) kunst!

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 01 aug 2006 01:55

Quote: Origineel geplaatst door Coño Morales op 31 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 30 Juli 2006Quote: Origineel geplaatst door Coño Morales op 30 Juli 2006
Dit probleem komt mij bekend voor. Mijn Tiagra crankstel is ook met geen mogelijkheid van de bracketas af te krijgen. Zelfs met gepast geweld met een kunststof hamer zat er geen beweging in. Kruipolie enz enz gaven ook geen resultaat, nog niet naar de fietsenmaker geweest.Iemand misschien nog een gouden tip?






Heb je al wel gebruik gemaakt van een cranktrekker ?
Tiagra crank heeft een totaal andere bevestiging dan de HollowTech II crankset.

Aan een cranktrekker heb ik ook gedacht, maar die heb ik niet in huis. Ik had gehoopt dat ik het thuis zou kunnen fixen. Bedankt voor de tip!



Is de enige juiste manier om dit type crankstel te verwijderen.
Goede cranktrekker kun je al voor onder de 10 euro aanschaffen.

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 06 aug 2006 21:09

Quoten: Origineel geplaatst door chevalier op 30 Juli 2006


 
Ik heb hier even een plaatje van je Ultegra Tripple Crackstel, en om je midden blad te verwijderen is het wel handig om ook het kleinste blad eraf te halen anders krijg je dat middenblad er lastig af lijkt me, dat zit ook met imbus boutjes vast, en dan haal je zo alle tandwielen eraf, dat moet lukken


Oke thx het is gelukt.
Het middenblad is vervangen, maar de crank zit tot op heden nog muurvast. De FM is op vak, dus moet nog even wachten
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

Plaats reactie