Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

aandrijving aan de linker kant?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 nov 2007 18:09

KAn iemand mij uitleggen waarom de aandrijving van een fiets aan de rechter kant zit? En niet aan de linker kant? Heeft dat een functie of is het toevallig zo gekozen en is men er bij gebleven ?
:winkthumb:

maruc
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 sep 2006 21:23

maruc 24 nov 2007 18:12

als je bij een fiets een lekke band heb loop je het makkelijkste aan de linkerkant van de fiets als je rechtshandig ben en dan is een ketting erg lastig

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 nov 2007 19:57

hey die is leuk .. een linkse fiets. De gespiegelde foto heb ik volgens mij gemist .. Waar staat die?
:winkthumb:

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 nov 2007 21:15

leg eens uit dan
:winkthumb:

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 24 nov 2007 21:54

Zorro schreef:
GastheerG schreef:De meeste mensen stappen aan de linkerkant van hun fiets. Op de eerste fietsen zat geen kettingbescherming en was het dus handig als de ketting aan de andere kant zat dan waar je ging staan. Op die manier werd de schade aan kleding (meestal lange wollen kousen in die tijd) beperkt.
Dan zat daar mijn 'verwarring' aangezien ik altijd eerst mijn RECHTER been aan de grond zet en mijn linker been over het kader zwier.
Als ik het andersom doe dan voelt het niet natuurlijk en instabiel (het kan wel maar niet automatisch). Heeft wellicht te maken dat ik links benig ben en rechts handig? Maakt ook verder niet uit want mijn gevoel/motoriek zegt: "Eerst rechts aan de grond en links over het kader"
Ik zet ook altijd mijn rechterbeen eerst op de grond.. en alleen rechts als ik bijv. even voor een stoplicht moet wachten. Bij het afstappen gebruik ik juist m'n linkerbeen als steunpunt. Vind ik ook logisch, aangezien ik linksbenig ben en ik met links dus de meeste kracht kan zetten om vanuit stilstand weg te rijden danwel m'n evenwicht te bewaren bij het afstappen..

Plaats reactie