Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

11 speed FSA

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 05 jan 2008 16:39

[/quote]

Wat voor trapfrequentie heb jij dan dat je op het vlakke de 34 wil draaien? Moet je wel heel erg hard wind in hebben lijkt me zo :).[/quote]

Met 34 voor en 13, 14 of 15 achter is dit heus nog wel te doen hoor! Dan haal je met een trapfrequentie tussen 90 en 100 nog gerust snelheden van rond de 30. Pas bij snelheden boven de 33km/u vind ik de 34 niet meer comfortabel. Als je een voorblad van 48 monteert is dit ook voor deel opgelost.
Maar wat ik al zei; elke combi heeft voor en nadelen......
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 05 jan 2008 18:49

Volgens mij is het bij wieleronderdelen net zo als in de olie-industrie dat men gewoon technieken nog niet uitbrengt voor zover de huidige techniek nog voldoende op te verdienen valt. Zodra iedereen een aantal jaar de 10-speed heeft ondervonden en er een beetje op uit begint te kijken, brengen ze weer wat nieuws op de markt ( bijv. de 11-speed) om daarmee weer een aantal jaar tegenaan te kunnen. Dit logischerwijs omdat 99/100 personen het meest eenvoudige voor hun willen hebben, maar qua techniek het meest geavanceerde willen hebben. Zodra jij gelijk na de 8 sp. de 10sp op de markt brengt zal ook (nagenoeg) niemand die kopen. Uitzonderingen zijn natuurlijk nagelaten als je het zelf niet kan veroorloven oid dat soort mensen heb je jammergenoeg ook altijd nog.
Afbeelding

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 08 jan 2008 07:51

Waar houdt het op?
Ik kan mij nog herinneren dat een 7 speed WOW was.
Ik rijd al jaren met een 8 speed en een triple van Stronglight.
In NL heb ik dan voor 52-46-40 en in de bergen maak ik daar 52-42-32 van. Met een 12-24 cassette kom je dan overal goed omhoog.
Ja is ouder materiaal, weet ik wel, maar wel lekker goedkoop.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 08 jan 2008 20:39

paulusR3 schreef:Als je een compact rijdt heb je met die 13-26 cassette niet de meest optimale cassette voor heuvelland of ardennen. Op het vlakke kun je je binnenblad(34t) dan nagenoeg niet fatsoenlijk gebruiken, is mijn mening. Ik rijd in de ardennen met een 11-25t cassette. Dan mis je inderdaad de 18 wel eens, maar ja.

Aan ieder systeem zitten voor en nadelen. Of 11-speed dit oplost?? Het moet ook niet ten koste gaan van de duurzaamheid! Kransjes en kettigen worden almaar smaller.....



Natuurlijk lost 11-speed niet alle problemen op, daar komt de 12-speed en 13-speed nog wel voor om de hoek. En zoals IJzeren Briek al zegt, dat lost niet onze problemen op, maar die van de fabrikant. Of je al dan niet wel eens met 11 wiel rijden is in de toekomst gewoon geen vraag meer. Wil je 105 of hoger op je fiets (idem Campa) dan heb je gewoon 11-speed te kopen, en neemt de extra slijtage op de koop toe. Want welke serieuze liefhebber wil met Sora of Tiagra op zijn fiets gezein worden. Al afgezien van het enorme extra gewicht dat je dan mee moet zeulen.

Ach, ik heb in ieder geval nog wel wat 8-speed MTB werk liggen, en voor de compatibliteit; buisshifters pakken alles, van 6-10 en waarschijnlijk ook wel 11-speed.

Latente behoeftes...............is het sleutelwoord waar de producenten op speculeren.

Dit jaar weer meer fietsen verkocht, en bovenal weer meer onderdelen. We 'sponseren' niet voor niets weightweenies............

Oh, ja. Ergens zal het wel ophouden, maar voorlopig nog niet denk ik.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 08 jan 2008 20:53

ooh, ben je nog zo jong gastheer? Ik dacht dat jij vroeger je wiel moest omdraaien! 1 kransje aan elke kant. bergop wiel draaien... sorry, beetje fiets high... ;-)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 08 jan 2008 20:56

GastheerG schreef:
Aan de andere kant. Het moet toch niet zo ingewikkeld zijn om generieke shifters te ontwikkelen zodat het niet meer uitmaakt hoeveel speed er op je wiel zitten.




Ik denk dat de grens pas bereikt wordt als we CVT op de fiets krijgen, goed voor de Nederlandse economie ook.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 14 jan 2008 10:20

We hebben het almaar over hoeveel en zo, maar is het ook nuttig, of alleen maar goed voor de portemonee van Shimano?
Wat effectief nut betreft denk ik dat de rek er wel uit is met 3 voor en 8 achter.
Als je dan compact wil, dan ben je met 2 voor (compact) en 9 achter toch ruimschoots onder de pannen. 10 of 11 lijkt mij grote onzin.

Oh ja, Gastheer, als je wilt heb ik nog een Mailard Helicomatic naaf met cassette (6vit) liggen. Deed het in combi met Shimano Bio-pace erg goed, die heb ik ook nog liggen.

Nog wat aditionele voordeeltjes voor 8 speed, de cassettes zijn veel goedkoper en de ketting is breder (en sterker).

Eli

Plaats reactie