Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

levensduur carbon frame - bemoedigende ervaringen?

sampitzalis
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 mar 2008 18:47

sampitzalis 07 mar 2008 17:12

ik zie geen topic dat al ongeveer zo heet, en ik zit er toch mee, want na tientallen jaren op staal te hebben gereden net een carbon frame gekocht (nog een dure ook), dus:

zoals de invoering en het gebruik van contactlenzen en de magnetron nogal een experiment zijn geweest (zonder de langetermijneffecten nog te weten):

- met welke vermoeiingsverschijnselen mag ik alvast rekening houden;
- waar ga je dus als eerste merken dat carbon slap wordt - en wordt het inderdaad slap (zoals je echte renners wel eens hoort beweren: 'na een jaar weggooien') of is dat een fabeltje?

wie heeft er eigenlijk al jaaaaaarenlang probleemloos hetzelfde carbonframe?
Geheimtipp voor juli 2011: http://www.montegrappachallenge.org" onclick="window.open(this.href);return false;

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5585
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 mar 2008 18:31

Wie wil er nu jaaaaaaarenlang met hezelfde frame doen, ongeacht het materiaal! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 07 mar 2008 18:33

Ik heb mijn carbon frame pas een jaar. Ik kan je dus niets vertellen over duurzaamheid. Maar....dit soort vragen kan je beter stellen voordat je koopt. Daarnaast kan je beter op staal blijven rijden:-) Mijn stalen fiets blijft ook favoriet!

Ben bang dat dit wat discussie gaat opleveren...

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 mar 2008 19:07

Ik heb ook al wat rondjes op diverse carbon fietsen gereden. Tot op heden nog niet iets tegen gekomen wat zich kan meten aan mijn stalen fiets.
Nu heb ik ook niet echt mijn postuur mee voor een carbon frame ( 1.94 m, 110 kg ).
Ik denk wel dat dit een keer komt, de vraag blijft echter wanneer en wat zou dit dan gaan kosten?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

sampitzalis
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 mar 2008 18:47

sampitzalis 07 mar 2008 19:36

bedankt tot nu toe!

ik hou er gelukkiig een stalen GIOS-fiets naast, die ik ook voor het leven had gekocht, net als de stalen GIOS-fiets die ik net heb verruild voor deze nieuwe carbon, haha

ik las pas op een FM-site: levenslange garantie op het frame, :) ik werk zelf in de reclame, dus ik weet hoe losjes je zo'n belofte van een FM of fabrikant kunt nemen, vandaar deze vraag naar de wat langere praktijkervaringen

gek eigenlijk dat je een dure fiets met een bepaalde constellatie makkelijk koopt voordat je er daadwerkelijk een meter mee hebt gereden, niet?

enfin, benieuwd dus naar wie er al let's say drie jaar op hetzelfde carbon frame rijdt, los van of ie nog in de mode is of niet - puur het materiaal
Geheimtipp voor juli 2011: http://www.montegrappachallenge.org" onclick="window.open(this.href);return false;

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 mar 2008 20:44

GastheerG schreef:
colnagofreak schreef:Wie wil er nu jaaaaaaarenlang met hezelfde frame doen, ongeacht het materiaal! ;)


Precies! Ik ben in middels zelf zover dat ik geeneens meer nieuwe banden op een fiets zet:D


Pomp je nog wel je banden bij of heb je een wegwerpfiets?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 02 mei 2019 10:18

Interessant topic; hoe kijken we hier vandaag de dag tegenaan?

Volgens onderstaand artikel zou een carbonframe een leven lang mee moeten kunnen:

https://cyclingtips.com/2015/08/what-is ... bon-frame/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 mei 2019 10:39

Ik heb hier een carbon frame uit 2006... still going strong.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 02 mei 2019 10:48

havana schreef: 02 mei 2019 10:39 Ik heb hier een carbon frame uit 2006... still going strong.
Hier ook. Geen enkel probleem mee. Waarschijnlijk nog steeds beter dan een hoop instappers.

Het gevaar van carbon zit niet echt in leeftijd, meer in domme beschadigingen of crashes.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 02 mei 2019 10:49

Ik heb twaalf jaar gefietst op een Isaac Impulse, nieuw gekocht in 2006. Heb niet het idee/gevoel dat het frame slapper of slechter is geworden na al die jaren. Heb tussentijds wel een upgrade gedaan naar carbon wielen en de oude Ultegra groep vervangen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

MvanR
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2016 05:46

MvanR 02 mei 2019 11:17

Mijn fiets met carbon frame (2010) geniet nog steeds de voorkeur boven de stalen en aluminium alternatieven die in de schuur staan.

Het zal misschien persoonlijke voorkeur zijn, maar het carbon frame is de laatste jaren zeker niet minder geworden!

Plaats reactie