Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dura-Ace 5speed pignon

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 16 mei 2008 22:31

Hallo,

ik heb op zolder mijn vader's oude racefiets. Hij is van ongeveer '85, Reynolds frame, en Dura-Ace onderdelen, 5 speed. Altijd binnen gestaan, prima conditie, voor zo'n oudje.

Voor de liefhebberij wil ik deze opknappen. Het grootste, wellicht enige probleem, is het 'doortrappen'. Stel je voor dat er in de freewheel palletjes zitten die het achterwiel meenemen. Dit doen ze dus niet. Volgens de fietsenmaker, die ik best geloof, is de pignon patent, of iets dergelijks, zit de cassette verankerd aan de naaf.

Dat betekent, weer volgens de fietsenmaker, dat ik het best af ben met een compleet nieuw achterwiel.

Dan mijn vragen:

Heeft er iemand een knap achterwiel met ruimte voor 5-speed-cassette, waar ik zelf de cassette monteer?

Of,

Heeft er iemand ervaring met het 'upgraden' van een fiets waar ooit een 5-speed inzat, naar een gangbaarder aantal?

Of,

is het allemaal de moeite niet, en maak ik er een singespeed van?

Alvast bedankt.
Haar op je been

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 17 mei 2008 11:03

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de pignon niet te scheiden is van het wiel. Het lijkt me dat deze met de juistje tool en een bankschroef gewoon te demonteren is en te vervangen door een andere 5 speed pignon.
Hoe je een pignon (eventueel zonder speciale tools) kunt verwijderen lees je hier

Een 5 speed pignon is via ebay wel aan te komen.

Correct me if i'm wrong....
Ik weet het zeker denk ik

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 18 mei 2008 01:30

Paul Chris schreef:Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de pignon niet te scheiden is van het wiel. Het lijkt me dat deze met de juistje tool en een bankschroef gewoon te demonteren is en te vervangen door een andere 5 speed pignon.
Hoe je een pignon (eventueel zonder speciale tools) kunt verwijderen lees je hier

Een 5 speed pignon is via ebay wel aan te komen.

Correct me if i'm wrong....


Hoi,

Ik ben pas nog enkele 5 sp. pignons van DA tegen gekomen op Ebay...........
Dus nog niet weggooien dat wiel !

Groeten,
Morel.

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 19 mei 2008 13:08

Als je handig bent, kun je de pignon ook zelf repareren. Kwestie van open maken, alles schoon maken, olie erin en weer dicht klussen. Nieuw kopen is wel veel makkelijker.

Je kan ook eerst proberen om er vanuit de binnenkant wat olie in te laten lopen. Wie weet helpt het.

info: http://sheldonbrown.com/freewheels.html

5 spd heeft een breedte van 120 mm.
Met een beetje uitbuigen krijg je daar wel een 7 spd tussen (126 mm). 8,9 of 10 spd zou ik niet doen (130 mm).

Voor een 7 spd heb je wel een nieuw wiel nodig en een nieuwe schakelgroep. Je kan daar evt een 8 spd-Sora groep op zetten, want de ruimte tussen de tandwielen van 7 en 8 spd is gelijk.

tochnics
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2008 06:41

tochnics 19 mei 2008 15:29

bij het uitbuigen moeten de patjes nog wel evenwijdig recht staan
maar dat was duidelijk
een andere "optie" is een 7 speed wiel met bijbehorende naaf te nemen en daarbij dunnere contramoer en opvulringen te gebruiken waar dat mogelijk is
wel moet de velg dan opnieuw gecentreed worden ten opzichte van de naaf
omdat de tandwielkant ringen en contramoeren zijn altijd al zo dun mogelijk ivm schakelen
de spaaklengte verschil is niet noemenswaardig

de lokale fietsenmaker zal verrast zijn met je rare advies van n forumlid
maar fysiek klopt het wel
waarschijnlijk rijd de fiets met n hendel op de schuine onderbuis die op wrijving werkt
ik zou eerder verder kijken of je hiermee zou willen blijven rijden of iets nemen waarvan je van de stuur kan schakelen zodat je niet steeds hoeft te mikken naar een versnelling en steeds n ahnd van de stuur hoeft te halen

een sora 8 groep klinkt heel fatsoenlijk
een 8 naaf valt er denk ik wel in te frotten

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 19 mei 2008 15:37

tochnics schreef:ik zou eerder verder kijken of je hiermee zou willen blijven rijden of iets nemen waarvan je van de stuur kan schakelen zodat je niet steeds hoeft te mikken naar een versnelling en steeds n ahnd van de stuur hoeft te halen (..)
Volgens mij was het punt van de topicstarter vooral de fun van zo'n oud beestje weer op de weg te krijgen. Just my 2cts...

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 19 mei 2008 21:04

Wauw, wat een reacties!

Nu blijkt dat ofwel de casette los kan van de body, wil ik zeker de cassette terugvervangen naar een Dura-Ace 5-speed. Heb er genoeg gezien op e-bay.

Hieronder een foto van de huidige cassette. Is dit er een die eraf is te slopen, met beleid?

In dat geval ga ik de hele zooi ontsmetten, opschuren, spuiten, stuurlintje et cetera. Heb er nu al zin in!

[img=http://www.tompel.nl/cassette.JPG]
Haar op je been

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 21 mei 2008 00:03

Die kan er wel af, maar een korte scan van internet fora levert op dat de specifieke tool niet meer door campa gemaakt wordt, en toen die nog wel gemaakt werd schreeuwend duur was. Tenzij GastheerG hem heeft en je van zijn aanbod gebruik kunt maken, blijft over de "destructive removal: parktool.com

Het specifieke gereedschap om in de gaatjes te zetten zijn voor de echte doe-het-zelvert te vervangen door een drevel of grote spijker en een hamer.

Edit: zoals hieronder terecht staat gaat het helemaal niet om een campapignon, dus ook niet om een campatool. Destructive removal zal evengoed wel kunnen.
Ik weet het zeker denk ik

Erik
Forum-lid
Berichten: 2107
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 21 mei 2008 01:18

Het lijkt mij dan weer sterk dat dit door Campa geleverd zou moeten zijn voor een Shimano-pignon... Als ik dit zo bekijk zit de buitenste krans geschroefd, dus die kun je er met 2 kettingzwepen af halen. De body kan gewoon los door de hele naaf los te schroeven: alle moeren verwijderen en je haalt hem uit elkaar. Ik heb ook een 600-naaf liggen die nog iets ouder is ne hetzelfde systeem is. Er kunnen hier geloof ik ook 6 kransjes op...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 21 mei 2008 01:27

Ouch, je hebt gelijk, stom. Waar in mijn ge-google ben ik naar campa geswitcht? Toch lijkt het dat de buitenste ring (met de groeven) een aansluiting is voor een specifieke tool?
Ik weet het zeker denk ik

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 21 mei 2008 08:57

Ik zie niet zo een twee drie dat dat een speciale tool is.
Ik kan mij zulke aansluitingen wel herinnere. Dan is het buitenste kransje er gewoon op geschroefd.

Twee van die kettingzwepen er op en bingo.
Heb thuis nog een heel oud tooltje liggen voor op reis. Dan klemde je dat tooltje om je liggende achtervork en dan draaide je dat buitenste kransje er zo af.

Volgens mij is dit een 6-vit body.

Bewaar wel de spacers zorgvuldig.

Kransjes zijn wel te vinden, spcaers is wat lastiger.

Plaats reactie