Ketting ratelt op onderste deraulleurwieltje op krans 24-27
Ik ben bezig met een servicebeurt voor mijn zomerfiets. Maar nu loop ik tegen een probleem aan wat ik niet direct kan oplossen. Het gaat om een Cube Agree GTC Pro uit 2009. Deze is uitgerust met een 53/39/30 Ultegra triple en 12-27 cassette.
Sinds de 1e rit op 14-06-2009 heb ik er +/- 10.000km op gefietst.
Wat ik nu heb vervangen:
- nieuwe Ultegra ketting (6600)
- nieuwe Ultegra cassette (12-27)
- nieuw 39t Ultegra middenblad
- andere Ultegra derailleur (niet nieuw, maar komt van mijn winterfiets, heeft flink minder km gemaakt)
Het achterpad is aan het eind van de zomer vervangen, want deze bleek verbogen.
Voor de servicebeurt kreeg ik de versnellingen niet meer mooi afgesteld, er waren dan altijd wel een paar tandjes die problemen gaven. Het loopt nu een stuk beter maar ik wil de schakelkabels de komende dagen nog even vervangen.
Het probleem waar ik nu last van heb is dat de ketting lawaai maakt op de 39-24 en 39-27. Hij 'verschiet' op het onderste derailleurwieltje
Je ziet dat hij nogal schuin nadert, en daardoor verschuift hij op het wieltje, dit veroorzaakt een duidelijk ratelend geluid. Ik heb voor de service alles los gehad, crankset, derailleur, kabels etc, misschien dat hier iets ontstaan is.
Hebben jullie een idee hoe ik dat kan oplossen? Het achterpad is zeker recht want deze is zgan.
Sinds de 1e rit op 14-06-2009 heb ik er +/- 10.000km op gefietst.
Wat ik nu heb vervangen:
- nieuwe Ultegra ketting (6600)
- nieuwe Ultegra cassette (12-27)
- nieuw 39t Ultegra middenblad
- andere Ultegra derailleur (niet nieuw, maar komt van mijn winterfiets, heeft flink minder km gemaakt)
Het achterpad is aan het eind van de zomer vervangen, want deze bleek verbogen.
Voor de servicebeurt kreeg ik de versnellingen niet meer mooi afgesteld, er waren dan altijd wel een paar tandjes die problemen gaven. Het loopt nu een stuk beter maar ik wil de schakelkabels de komende dagen nog even vervangen.
Het probleem waar ik nu last van heb is dat de ketting lawaai maakt op de 39-24 en 39-27. Hij 'verschiet' op het onderste derailleurwieltje
Je ziet dat hij nogal schuin nadert, en daardoor verschuift hij op het wieltje, dit veroorzaakt een duidelijk ratelend geluid. Ik heb voor de service alles los gehad, crankset, derailleur, kabels etc, misschien dat hier iets ontstaan is.
Hebben jullie een idee hoe ik dat kan oplossen? Het achterpad is zeker recht want deze is zgan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15
Komt je bovenste derailleurwieltje niet tegen de onderkant van de cassette?
Andere derailleur, maar hoe is het met de speling en slijtage van de wieltjes?
raleighrick schreef:Komt je bovenste derailleurwieltje niet tegen de onderkant van de cassette?
Daar lijkt het idd het meest op. Heb je de stelschroef hiervoor wel ver genoeg ingedraaid ? Hiermee komt de derailleur verder van de tandjes af te staan. Let op dat je het padje niet beschadigd bij het indraaien.
raleighrick schreef:Komt je bovenste derailleurwieltje niet tegen de onderkant van de cassette?
Die is nu helemaal los gedraaid, dus geen extra spanning, en dan raakte het bovenste wieltje het grootste kransje nog niet.
Ik zal de wieltjes vanavond nog even controleren, heb wel reserve liggen. Heb ze al wel extra aangedraaid, maar ze zaten niet los. Er zat ook geen merkbare zijwaartse speling op
Volgens mij heb ik het nu wel aardig onder controle gekregen. Ik heb beide binnenkabels vervangen en het laatste stukje buitenkabel naar de achterderailleur vervangen.
Verder heb ik de derailleur en het achterpad nog een keer los gehaald en goed aangedraaid. Toen ik dat gedaan had moest ik wel die stelschroef indraaien om het bovenste wieltje van het cassette kransje af te houden, eerder was dat niet zo.
Het probleem lijkt nu weg. Ik weet alleen niet hoe het zich zal gedragen onder belasting, dat is toch anders dan op de kop in de werkkamer.
Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft. De voorderailleur raakt de ketting niet, dus dat afstellen haalt niks uit. Enig idee?
Verder heb ik de derailleur en het achterpad nog een keer los gehaald en goed aangedraaid. Toen ik dat gedaan had moest ik wel die stelschroef indraaien om het bovenste wieltje van het cassette kransje af te houden, eerder was dat niet zo.
Het probleem lijkt nu weg. Ik weet alleen niet hoe het zich zal gedragen onder belasting, dat is toch anders dan op de kop in de werkkamer.
Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft. De voorderailleur raakt de ketting niet, dus dat afstellen haalt niks uit. Enig idee?
Steven250 schreef: Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft.
:rolleye: Hoe schuin staat je ketting wel niet bij 39-12?
Gewoon niet zo extreem schakelen, 39-12 is ligt tussen 53-16 en -17, dat loopt ws. veel mooier en zonder bijgeluiden.
PS Heb je zeker weten een 53 buitenblad? Waarom? De 6603 serie heeft volgens mij standaard een 52-39-30 cranck. Dan komt 39-12 overeen met 52-16. Probleem opgelost!
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Ik had dit ook en toen bleek er een pijltje op de wieltjes te staan die de draairichting aangaf.
Dus dit opgevolgd en het ratelen was weg.
Wel moet ik zeggen dat ze bij de FM raar opkeken omdat ze dat nog nooit meegemaakt hadden.
Dus dit opgevolgd en het ratelen was weg.
Wel moet ik zeggen dat ze bij de FM raar opkeken omdat ze dat nog nooit meegemaakt hadden.
NEOS
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12681
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Opzich zou je op het middenblad alle kransjes moeten kunnen schakelen, bij een MTB iig wel. De twee uiterste zou ik alraden (vooral de kleinste achter) maar het gaat wel.
Let inderdaad op de kabelloop 10 speed is best gevoelig. Een deore groep met goede kabelloop schakelt stukken beter dan een dura ace met mindere kabelloop.
Zeker bij de rare boog die je achter moet maken bij de shimano derries, dat hadden ze bij de nieuwe series wel op mogene lossen zoals sram
Let inderdaad op de kabelloop 10 speed is best gevoelig. Een deore groep met goede kabelloop schakelt stukken beter dan een dura ace met mindere kabelloop.
Zeker bij de rare boog die je achter moet maken bij de shimano derries, dat hadden ze bij de nieuwe series wel op mogene lossen zoals sram
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Ik had vanavond dit voorval ook. Ik heb dit opgelost met het verdraaien van de schroef die de afstand vergroot/ verkleind tussen de derailleur tandwiel en cassette.
De afstand heb ik groter gemaakt en probleem opgelost.
De afstand heb ik groter gemaakt en probleem opgelost.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
gamiel schreef:Steven250 schreef: Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft.
:rolleye: Hoe schuin staat je ketting wel niet bij 39-12?
Gewoon niet zo extreem schakelen, 39-12 is ligt tussen 53-16 en -17, dat loopt ws. veel mooier en zonder bijgeluiden.
PS Heb je zeker weten een 53 buitenblad? Waarom? De 6603 serie heeft volgens mij standaard een 52-39-30 cranck. Dan komt 39-12 overeen met 52-16. Probleem opgelost!
je hebt gelijk, het is een 52t
Voor de rest zal ik van het weekend nog eens wat dingen fine-tunen, eens kijken of het nog wat kan verbeteren.