Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting ratelt op onderste deraulleurwieltje op krans 24-27

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 14 mar 2011 23:30

Ik ben bezig met een servicebeurt voor mijn zomerfiets. Maar nu loop ik tegen een probleem aan wat ik niet direct kan oplossen. Het gaat om een Cube Agree GTC Pro uit 2009. Deze is uitgerust met een 53/39/30 Ultegra triple en 12-27 cassette.

Sinds de 1e rit op 14-06-2009 heb ik er +/- 10.000km op gefietst.

Wat ik nu heb vervangen:

- nieuwe Ultegra ketting (6600)
- nieuwe Ultegra cassette (12-27)
- nieuw 39t Ultegra middenblad
- andere Ultegra derailleur (niet nieuw, maar komt van mijn winterfiets, heeft flink minder km gemaakt)

Het achterpad is aan het eind van de zomer vervangen, want deze bleek verbogen.

Voor de servicebeurt kreeg ik de versnellingen niet meer mooi afgesteld, er waren dan altijd wel een paar tandjes die problemen gaven. Het loopt nu een stuk beter maar ik wil de schakelkabels de komende dagen nog even vervangen.

Het probleem waar ik nu last van heb is dat de ketting lawaai maakt op de 39-24 en 39-27. Hij 'verschiet' op het onderste derailleurwieltje

Afbeelding

Je ziet dat hij nogal schuin nadert, en daardoor verschuift hij op het wieltje, dit veroorzaakt een duidelijk ratelend geluid. Ik heb voor de service alles los gehad, crankset, derailleur, kabels etc, misschien dat hier iets ontstaan is.

Hebben jullie een idee hoe ik dat kan oplossen? Het achterpad is zeker recht want deze is zgan.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 15 mar 2011 00:33

Komt je bovenste derailleurwieltje niet tegen de onderkant van de cassette?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mar 2011 00:42

Andere derailleur, maar hoe is het met de speling en slijtage van de wieltjes?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 15 mar 2011 01:04

raleighrick schreef:Komt je bovenste derailleurwieltje niet tegen de onderkant van de cassette?


Daar lijkt het idd het meest op. Heb je de stelschroef hiervoor wel ver genoeg ingedraaid ? Hiermee komt de derailleur verder van de tandjes af te staan. Let op dat je het padje niet beschadigd bij het indraaien.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 15 mar 2011 10:40

raleighrick schreef:Komt je bovenste derailleurwieltje niet tegen de onderkant van de cassette?


Die is nu helemaal los gedraaid, dus geen extra spanning, en dan raakte het bovenste wieltje het grootste kransje nog niet.

Ik zal de wieltjes vanavond nog even controleren, heb wel reserve liggen. Heb ze al wel extra aangedraaid, maar ze zaten niet los. Er zat ook geen merkbare zijwaartse speling op
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 16 mar 2011 22:14

Je moet die stelschroef juist helemaal indraaien als je grotere tandwielen op je cassette gebruikt. Niet uitdaaien.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 16 mar 2011 23:35

Volgens mij heb ik het nu wel aardig onder controle gekregen. Ik heb beide binnenkabels vervangen en het laatste stukje buitenkabel naar de achterderailleur vervangen.

Verder heb ik de derailleur en het achterpad nog een keer los gehaald en goed aangedraaid. Toen ik dat gedaan had moest ik wel die stelschroef indraaien om het bovenste wieltje van het cassette kransje af te houden, eerder was dat niet zo.

Het probleem lijkt nu weg. Ik weet alleen niet hoe het zich zal gedragen onder belasting, dat is toch anders dan op de kop in de werkkamer.

Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft. De voorderailleur raakt de ketting niet, dus dat afstellen haalt niks uit. Enig idee?
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 17 mar 2011 12:13

Steven250 schreef: Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft.


:rolleye: Hoe schuin staat je ketting wel niet bij 39-12?
Gewoon niet zo extreem schakelen, 39-12 is ligt tussen 53-16 en -17, dat loopt ws. veel mooier en zonder bijgeluiden.
PS Heb je zeker weten een 53 buitenblad? Waarom? De 6603 serie heeft volgens mij standaard een 52-39-30 cranck. Dan komt 39-12 overeen met 52-16. Probleem opgelost!
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 17 mar 2011 16:15

Ik had dit ook en toen bleek er een pijltje op de wieltjes te staan die de draairichting aangaf.
Dus dit opgevolgd en het ratelen was weg.
Wel moet ik zeggen dat ze bij de FM raar opkeken omdat ze dat nog nooit meegemaakt hadden.
NEOS

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12681
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mar 2011 22:13

Opzich zou je op het middenblad alle kransjes moeten kunnen schakelen, bij een MTB iig wel. De twee uiterste zou ik alraden (vooral de kleinste achter) maar het gaat wel.

Let inderdaad op de kabelloop 10 speed is best gevoelig. Een deore groep met goede kabelloop schakelt stukken beter dan een dura ace met mindere kabelloop.

Zeker bij de rare boog die je achter moet maken bij de shimano derries, dat hadden ze bij de nieuwe series wel op mogene lossen zoals sram

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 17 mar 2011 22:17

Ik had vanavond dit voorval ook. Ik heb dit opgelost met het verdraaien van de schroef die de afstand vergroot/ verkleind tussen de derailleur tandwiel en cassette.
De afstand heb ik groter gemaakt en probleem opgelost.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 17 mar 2011 23:41

gamiel schreef:
Steven250 schreef: Wat ik nog wel heb is dat als ik 39-12 (en misschien ook 13) schakel is dat de ketting de 'uitsteeksels' (schakelhulpjes denk ik) van het buitenblad raakt, wat weer geluid geeft.


:rolleye: Hoe schuin staat je ketting wel niet bij 39-12?
Gewoon niet zo extreem schakelen, 39-12 is ligt tussen 53-16 en -17, dat loopt ws. veel mooier en zonder bijgeluiden.
PS Heb je zeker weten een 53 buitenblad? Waarom? De 6603 serie heeft volgens mij standaard een 52-39-30 cranck. Dan komt 39-12 overeen met 52-16. Probleem opgelost!


je hebt gelijk, het is een 52t :)

Voor de rest zal ik van het weekend nog eens wat dingen fine-tunen, eens kijken of het nog wat kan verbeteren.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Plaats reactie